Ladda elbilen hemma med VW ID Charger laddbox.
Reportage

Så fixar du elbilsladdning till bostadsrätten

Småhusägarna var först – men nu hakar de som bor i flerfamiljshus på elbilstrenden.
– Det är både smidigare och billigare att ladda sin bil hemma än på en publik laddningsstation, säger Sofia Granfors, Head of e-Mobility på Volkswagen.

Sofia Granfors, Head of e-Mobility på Volkswagen
Sofia Granfors, Head of e-Mobility på Volkswagen.

Fler och fler bostadsrättföreningar har börjat inse att laddplatser är något de måste kunna erbjuda sina boende för att vara attraktiva.

– Många föreningar funderar kanske på att satsa men gör inte något aktivt förrän någon faktiskt efterfrågar det. Du måste ha ett godkännande från föreningen innan du installerar laddplats. Är föreningen negativ kanske ni kan komma överens om att du själv står för hela kostnaden, säger Sofia.

Hon lyfter fram enkelheten i att ladda sin elbil – särskilt när du har möjlighet att ladda hemma.

– Du pluggar bara in kontakten när du parkerar bilen och har en fulladdad bil morgonen därpå. Med våra nya elbilar med längre räckvidd behöver du inte ens ladda varje dag. Det är också helt säkert att ladda elbil.

Är det möjligt att ladda flera elbilar samtidigt på samma laddbox hemma?

– Ja, det finns vissa laddboxar på marknaden som har två uttag så att du kan ladda två bilar samtidigt. Med längre räckvidd behöver du dock inte ladda varje dag utan du kan turas om mellan de olika bilarna.

Laddboxar

Volkswagen har tre olika versioner: ID. Charger, ID. Charger Connect och ID. Charger Pro. Instegsversionen ID. Charger har ett riktigt lågt pris och passar dem som endast vill ladda snabbt och säkert utan andra krav på exempelvis uppkoppling. ID. Charger Pro har allt en modern laddbox behöver med uppkoppling via livslångt 4G-abonnemang, MID-mätare för att kunna följa din förbrukning samt åtkomstskydd med RFID.

Regler för avdrag när en laddbox installeras

För installation av laddbox i hemmet ges skattereduktion för kostnaden för arbete och material. Skattereduktionen för grön teknik är högst 50 000 kronor per person och år. Det fungerar som RUT/ROT och avdraget görs direkt på fakturan från företaget som utför installationen.

Viktiga frågor för bostadsrättsföreningen

  • Hur fördelas platserna – inne och ute, på olika våningar eller i olika områden?
  • Vill ni ha laddstationer på fasta platser, gemensamma/gästutrymmen eller båda?
  • Hur många boende vill ha laddplatser nu, och inom loppet av 1–3 år?
  • Vill ni hantera faktureringen av de boendes elförbrukning, eller ska de boende faktureras direkt?
  • Vill ni att alla ska kunna ladda samtidigt – även när alla har skaffat elbil?
  • Vill ni ha högsta tillförlitlighet genom lokal styrning av anläggningen?
  • Vill ni kunna utnyttja hela den tillgängliga effektkapaciteten optimalt i byggnaden?
  • Vill ni kunna sätta elförbrukningsgränser för att undvika höga tariffer?
  • Uppfyller ni de uppsatta kraven för att få ekonomiskt stöd för utbyggnad av elbilsladdning?
  • Har ni boende som behöver prioriterad laddning?
  • Vill ni äga eller hyra anläggningen?

Källa: Defa

Du kanske också gillar

Volkswagen e-Crafter på laddning

15 laddade frågor om livet med elbil 

ABT e-Transporter eldriven skåpbil framifrån

Framtiden är grön
med e-Transporter

Personal från Nordelektro uppställda framför sin nya VW ID. Buzz Cargo elskåpbil på en grusparkering

Därför beställer Nordelektro 40 stycken ID. Buzz

Nya Volkswagen e-Crafter - 100 % eldriven

e-Crafter
Transportlösning två punkt noll

En stripad VW Caddy framför solcellsfält

ABT e-Caddy och e-Crafter
Elfirman klarar transporterna på el

En stripad VW ABT e-Transporter vid Northvolts anläggning i Skellefteå

ABT e-Transporter
Northvolt: Framtidens batterifabrik tar form

Du kanske också gillar