Hjälp och support
Finansiering & Serviceavtal
Kontakta Volkswagen Financial Services
Har du frågor kring finansiering? Här hittar du svar på några av de vanligaste frågorna som ställs till vår Kundservice.
Om du gör inbetalning med egen avi, ange alltid fakturanummer, registreringsnummer och kundnummer. Vänligen betala in på vårt OCR-fria bankgiro 5078-3489.
Behöver du ytterligare information eller har frågor om våra produkter är du alltid välkommen att kontakta oss för personlig service. Kontaktuppgifter för våra olika produkter finner du nederst på denna sida.
Formulär för kontakt och nedladdning
Här nedan har vi samlat ett antal formulär där du kan kontakta oss direkt med dina specifika frågor och på så sätt få snabbare hjälp utan att behöva kontakta kundservice.
Klicka bara på lämpligt formulär, fyll i det och klicka på sänd så återkommer vi till dig inom kort.
Bland våra vanliga frågor och svar hittar du kontaktformulär beroende på ditt ärende. T.ex:
- Adressändring
- Fakturakopia
- Medsökande lån
Vanliga frågor och svar
Allmänna frågor
Vid adressändring, sök efter vårt formulär bland våra vanliga frågor och svar
Formulär för att beställa en fakturakopia hittar du bland våra vanliga frågor och svar
För oss är våra kunders förtroende betydelsefullt och det viktigt att du är nöjd med våra tjänster och med vårt bemötande. Om vi inte motsvarar dina förväntningar ber vi dig att kontakta oss så att vi på bästa sätt kan klara ut problemet. Det enklaste är att ringa oss då ett samtal kan ge kompletterade uppgifter och ofta kan problemet klaras upp direkt.
- Om du inte är nöjd med beslutet
- Vart du som kund alltid har rätt att använda dig
- Om du fortfarande inte skulle vara nöjd
Lån
Fakturering
Billån faktureras i efterskott. Kostnad för Serviceavtal faktureras i förskott. Detta kan innebära att första fakturan innehåller serviceavtalskostnaden för två månader.
Hur betalar jag min låneavi?
Du betalar summan som finns på din avi genom bankgiro: 5010-9198 och anger avins OCR nummer.
Hur stor är min kapitalskuld?
På din senaste låneavi framgår aktuell kapitalskuld, efter betalning av denna och tidigare avier.
Kan jag göra en extra amortering?
Om du vill göra en extraamortering kan du göra det till bankgiro 5078-3489 alternativt överbetala din faktura. Om du använder dig av bankgirot ovan kan du ange registreringsnummer som referens vid inbetalningen.
Har du en restskuld kommer din extraamortering att bokas mot restskulden, i annat fall kommer din månadskostnad att sänkas.
Önskar du att vi bokför extra amorteringen mot kortare löptid istället måste du meddela oss detta.
Kontaktformulär hittar du under Kontakta oss bland våra vanliga frågor och svar
På din nästkommande faktura ser du att du har extraamorterat då din restskuld blivit lägre. Du blir alltid räntekompenserad från det datum pengarna kommit oss tillhanda.
Vad händer om jag betalar mitt lån senare än förfallodagen?
Du får betala dröjsmålsränta från förfallodagen och om du är mer än tio dagar sen med din betalning tillkommer även påminnelseavgift.
Jag har fått en låneavi inklusive min restskuld, vad gör jag nu?
Du kan kontakta återförsäljaren för att göra upp om en ny bilaffär, betala beloppet enligt din låneavi eller kontakta kundservice för diskussion om förlängningsalternativ.
Kan jag betala mina fakturor via e-faktura eller autogiro?
Ja, e-faktura erbjuds till dig som är privatperson eller har en enskild firma. Detta kan du som avtalsinnehavare ansöka om via din internetbank genom att söka upp Volkswagen Finans Sverige AB och fylla i din e-postadress. Autogiro erbjuds till alla våra kunder. Du kan ansöka om autogiro via din internetbank alternativt med ditt mobila bankID genom att klicka här.
Kan jag lösa mitt lån i förtid?
Ja, du kan kostnadsfritt lösa ditt lån när du vill. Du betalar din kapitalskuld samt räntan fram till den dagen du löser lånet. Kontakta kundservice för exakt belopp.
Glöm ej att ha ditt kund- eller avtalsnummer tillgängligt då vi tillämpar banksekretess. Ditt kundnummer hittar du på din faktura och avtalsnummer hittar du på ditt kontrakt.
Vad händer när jag löst mitt lån?
När vi mottagit din slutbetalning löser vi lånet och tar då bort kreditmarkeringen i bilregistret. Du erhåller då nya registreringsbevis från Transportstyrelsen, där du ser att kreditmarkeringen är borttagen.
OBS! Har du sålt bilen och redan genomfört ägarbyte så skickas det nya registreringsbeviset direkt till ny ägare.
Kan jag sälja bilen och behålla lånet?
Nej. Då bilen står som säkerhet för lånet så måste du lösa lånet om du säljer bilen.
Jag hittar inte min faktura, hur kan jag få en ny?
Beställ en fakturakopia hos kundservice.
Varför är min första faktura på ett högre belopp än vad som står på kontraktet?
Den första fakturan innehåller, förutom månadens belopp med amortering och ränta, även uppläggningsavgift samt eventuell ränta från leverensdag till kontraktsstart.
Varför har jag fått dröjsmålsränta på min faktura?
När betalningen kommer in för sent till oss får du betala dröjsmålsränta från förfallodagen. Om du är mer än 10 dagar sen skickas en påminnelse och du blir även debiterad påminnelseavgift på nästkommande faktura.
Jag har fått en faktura från Svea Inkasso, vad gör jag?
Om vi inte fått in betalning från dig trots påminnelse så skickas fakturan till Svea Inkasso. Du betalar din faktura direkt till dem och har du ytterligare frågor kontakta Svea Inkasso.
Är det samma OCR-nummer på alla fakturor?
Nej, det är olika OCR-nummer varje månad. Varje faktura har ett unikt OCR-nummer.
Kan jag överbetala min faktura om jag vill betala lite extra?
Ja, om du överbetalar din faktura bokförs överskottet som en extraamortering. Har du en restskuld kommer din extraamortering att bokas mot restskulden, i annat fall kommer din månadskostnad att sänkas. Önskar du att vi bokför extra amorteringen mot kortare löptid istället måste du meddela oss detta.
Kan jag betala med e-faktura/autogiro?
Ja, e-faktura erbjuds till dig som är privatperson eller har en enskild firma. Detta kan du som avtalsinnehavare ansöka om via din internetbank genom att söka upp Volkswagen Finans Sverige AB och fylla i din e-postadress. Autogiro erbjuds till alla våra kunder. Du kan ansöka om autogiro via din internetbank alternativt med ditt mobila bankID genom att klicka här.
OBS! Först när det står längst ned på fakturan att beloppet kommer regleras via autogiro är kopplingen med din bank upprättad. Innan dess behöver du betala in fakturorna manuellt. Betalningsuppgifter finner du på fakturan.
Jag har autogiro och vill inte ha någon faktura utskickad. Kan jag avbeställa den?
Nej. Vi redovisar ränta, amortering och vilket belopp som kommer debiteras ditt konto på fakturan. Den går ej att avbeställa
Varför betalar jag administrationsavgift när jag har autogiro?
Vi har kostnader för fakturering, även om betalning sker via autogiro. Dock sänks avgiften till f.n. 25,00 kr om du väljer autogiro.
Mitt autogiro har inte dragits denna månad, vad händer nu?
Vi drar autogirot den 27:e i varje månad, om denna dag inträffar på en helgdag så görs dragningen nästkommande bankdag. Om pengar ej kan dras denna dag så görs ett nytt försök dagen efter. Skulle dragningen då inte gå igenom så måste fakturan betalas manuellt. OCR-nummer finner du på fakturan.
Avslutas mitt autogiro när kontraktet avslutas?
Ja, vi avslutar ditt autogiro när lånet blivit löst.
Kan jag överlåta mitt lån till någon annan?
Ja, lånet kan flyttas över till annan person/annat företag under förutsättning att denne blir kreditgodkänd av oss. OBS! Överlåtelse kan ej ske mellan privatperson och näringsidkare.
Hur går jag till väga?
Ni skickar in underskriven ansökan till kundservice.foretag@vwfs.se (företag) eller kundservice.privat@vwfs.se (privat). När ansökan mottagits görs en kreditupplysning på ny sökande och om denne blir godkänd skickar vi ut ett kontrakt för bägge parter att signera.
OBS! Kontraktet blir överlåtet först när det undertecknats av Volkswagen Financial Services.
Ansökan om överlåtelse leasing/lån - Företag
Ansökan om överlåtelse leasing/lån - Privatperson
Kan jag förlänga/lägga om mitt lån?
Ja, i vissa fall kan lånet förlängas eller läggas om. Kontakta kundservice för mer information.
En administrativ avgift tas ut enligt gällande prislista, f.n. 420,00 kr.
Leasing
Jag hittar inte min faktura, hur kan jag få en ny?
Beställ en fakturakopia hos kundservice. Formulär hittar du under vanliga frågor och svar
Vad är interimshyra?
Interimshyra är leasinghyra från leverensdag fram till ordinarie avtalsstart. Detta debiteras med 1/30 hyra per dag.
Varför har jag fått dröjsmålsränta på min faktura?
När betalningen kommer in för sent till oss får du betala dröjsmålsränta från förfallodagen. Om du är mer än 10 dagar sen skickas en påminnelse och du blir även debiterad påminnelseavgift på nästkommande faktura.
Jag har fått en faktura från Svea Inkasso, vad gör jag?
Om vi inte fått in betalning från dig trots påminnelse så skickas fakturan till Svea Inkasso. Du betalar din faktura direkt till de och har du ytterligare frågor, vänligen kontakta Svea Inkasso.
Är det samma OCR-nummer på alla fakturor?
Nej, det är olika OCR-nummer varje månad. Varje faktura har ett unikt OCR-nummer.
Hur redovisas den första förhöjda leasinghyran?
Vid första förhöjd leasinghyra är denna redan erlagd till din återförsäljare, momsen på betalningen redovisas på din första faktura från oss.
Är leasinghyran alltid på samma belopp?
Nej, leasinghyran kan variera beroende av att månaderna innehåller olika antal dagar samt vid rörlig ränta.
Kan jag göra extra inbetalningar?
Nej, man kan inte extraamortera på en leasing.
Kan jag betala med e-faktura/autogiro?
Ja, e-faktura erbjuds till dig som är privatperson eller har en enskild firma. Detta kan du som avtalsinnehavare ansöka om via din internetbank genom att söka upp Volkswagen Finans Sverige AB och fylla i din e-postadress. Autogiro erbjuds till alla våra kunder. Du kan ansöka om autogiro via din internetbank alternativt med ditt mobila bankID genom att klicka här.
OBS! Först när det står längst ned på fakturan att beloppet kommer regleras via autogiro är kopplingen med din bank upprättad. Innan dess behöver du betala in fakturorna manuellt. Betalningsuppgifter finner du på fakturan.
Jag har autogiro och vill inte ha någon faktura utskickad. Kan jag avbeställa den?
Nej. Vi redovisar vilket belopp som kommer debiteras ditt konto samt förfallodatum på fakturan. Den går ej att avbeställa.
Varför betalar jag administrationsavgift när jag har autogiro?
Vi har kostnader för fakturering, även om betalning sker via autogiro. Dock sänks avgiften till f.n. 25,00 kr om du väljer autogiro.
Mitt autogiro har inte dragits denna månad, vad händer nu?
Vi drar autogirot den första varje månad, om denna dag inträffar på en helgdag så görs dragningen första vardagen därpå. Om pengar ej kan dras denna dag så görs ett nytt försök dagen efter. Skulle dragningen då inte gå igenom så måste fakturan betalas manuellt. OCR-nummer finner du på fakturan.
Avslutas mitt autogiro när kontraktet avslutas?
Ja, vi avslutar ditt autogiro när avtalet blivit löst.
Kan jag överlåta mitt leasingavtal till någon annan?
Ja, leasingavtalet kan flyttas över till annan person/annat företag under förutsättning att denne blir kreditgodkänd av oss. OBS! Överlåtelse kan ej ske mellan privatperson och näringsidkare.
Hur går jag till väga?
Ni skickar in underskriven ansökan till kundservice.foretag@vwfs.se (företag) eller kundservice.privat@vwfs.se (privat). När ansökan mottagits görs en kreditupplysning på ny sökande och om denne blir godkänd skickar vi ut ett kontrakt för bägge parter att signera. Vid operationell leasing signeras kontraktet hos levererande återförsäljare.
OBS! Kontraktet blir överlåtet först när det undertecknats av Volkswagen Financial Services.
Ansökan om överlåtelse leasing/lån - Företag
Ansökan om överlåtelse leasing/lån - Privatperson
Kan jag förlänga/lägga om mitt leasingavtal?
Ja, i vissa fall kan leasingavtalet förlängas eller läggas om. Kontakta kundservice för mer information.
En administrativ avgift tas ut enligt gällande prislista, f.n. 600,00 kr ex moms.
Privatleasing
Har du en privatleasing som ska avslutas?
Du kontaktar din återförsäljare för besiktning och återlämnande av fordonet. Du finner kontaktuppgifter till samtliga av våra samarbetande återförsäljare här.
Är det så att du önskar förlänga ditt leasingavtal så kontaktar du din återförsäljare.
Företagsleasing
Kan jag bryta mitt leasingavtal i förtid?
Vissa avtal kan avslutas i förtid mot en avbrottsavgift. Kontakta kundservice för mer information, eller vänd dig till din återförsäljare.
Kan jag förlänga mitt leasingavtal?
Ja, i vissa fall. Kontakta kundservice för mer information.
Serviceavtal
Fakturering
Serviceavtal faktureras i förskott. Vid finansiering samfaktureras serviceavtalet om inget annat anges.
Exempel på Serviceavtalsfaktura
Här kan du se viktiga uppgifter på serviceavtalsfakturan:
Serviceavtal
Vad ingår i ett serviceavtal?
Det finns två typer av serviceavtal. Du kan ha ett serviceavtal eller ett service- och underhållsavtal. Du kan även välja att komplettera med vissa tillägg till ditt serviceavtal. Observera att nedan gällande om vad som ingår, avser standardavtal. Avvikelser kan förekomma vid t.ex. kampanjavtal. Kontakta din återförsäljare för mer information gällande villkor i kampanjavtal.
Serviceavtal: All service i enlighet med den serviceplan märket utfärdat. Samtliga tilläggsarbeten vid planerade intervaller enligt serviceplan, t.ex. tändstift, bränslefilter, luftfilter och bromsvätska. Vid behov och endast vid servicetillfället ingår: glödlampor (ej Xenon/LED), oljor, spolarvätska, säkringar och torkarblad.
Service- och underhållsavtal: Samma innehåll som serviceavtal, men också följande när det är dags att byta: bromsklossar, bromsskivor, avgassystem, länkarmar, stötdämpare, fjädrar, drivaxeldamasker, drivknutar, kopplingslamell och tryckplatta, urkopplingslager, startbatteri, hjullager och glödlampor (ej Xenon/LED).
Tillval: däck, däckskifte och däckförvaring, hämta/lämna service, lånebil vid verkstadsbesök, rekonditionering och tvätt.
Vad omfattas inte av ett serviceavtal?
Fel eller skador som täcks av garantier, försäkringar eller motsvarande. Fel eller skador på motor och växellåda (täcks normalt av kundens maskinskadeförsäkring), drivlineförsäkring eller aggregatskador. Glas-, lack-, korrosions- och karosskador. Yttre åverkan på kaross och lack. Reparationer av skador försorsakad av vårdslöshet, försummelse, vanvård, felaktigt handahavande eller överbelastning, brand, naturkatastrof eller trafikolycka. Bärgningskostnader och startbogseringar. Kostnader för självrisk i försäkringsärenden. Stilleståndsersättning. Drivmedel. Fel eller skador som beror på att produkter monterats eller tillförts fordonet. Hjulinställningar.
Vad kostar ett serviceavtal?
Priset varierar beroende på vilket märke och vilken modell du väljer, vilken körsträcka du har per år samt hur många månader avtalet tecknas på. Kontakta din återförsäljare för att få prisuppgift för den bilmodell du är intresserad av.
Jag har redan köpt min bil. Kan jag teckna ett serviceavtal i efterhand?
Ja, serviceavtal går att teckna innan första servicen är gjord på en ny bil. Kontakta din återförsäljare för mer information om detta.
Kan jag förlänga mitt serviceavtal?
I vissa fall kan du förlänga serviceavtalet. Vill du veta vad som gäller för just ditt avtal så ber vi dig att kontakta kundservice.
Kan jag överlåta mitt serviceavtal?
I vissa fall kan du överlåta ditt serviceavtal. Vill du veta vad som gäller för just ditt avtal så ber vi dig att kontakta kundservice.
Kan jag avsluta mitt serviceavtal före utsatt tid?
Ja, det kan du alltid göra. På vissa avtal kan en kostnad tillkomma för detta. Kontakta kundservice för att se vad som gäller för just ditt avtal.
Kan jag serva min bil var som helst?
Du kan serva din bil hos en auktoriserad märkesverkstad. Undantag kan finnas, se ditt avtal för exakta villkor.
Kontakta Volkswagen Financial Services
Volkswagen Financial Services
151 88 Södertälje
Telefon: 08-553 868 70
Kundservice har öppet vardagar 8:30-16:30
Volkswagen Fleet Support
151 88 Södertälje
Telefon: 08-120 812 20
Hitta återförsäljare
Din närmaste återförsäljare kan hjälpa dig med många av dina frågor.