En grön folkabuss T2

Nostalgi och historia

Volkswagen Transportbilar
har en lång historia

Caddy och Transporter är tillsammans Sveriges mest populära laguppställning för transportbilar och de har båda en lång och spännande historia. Lär dig mer om deras berättelse och upplev gamla bilder från förr.

Två kvinnor sitter i en folkabuss

Folkabussens historia

Det finns inte så många gemensamma nämnare mellan den ursprungliga folkabussen med 25 hk och dagens Transporter, Multivan, Caravelle eller California. Här kan du se hur bilen under årens lopp har utvecklats och blivit rymligare, starkare och bekvämare.

En gammal VW Caddy bredvid en ny VW Caddy Edition 35

Fem generationer Caddy

Det har hänt mycket på snart 40 år. Om du jämför dagens Caddy med den som såg dagens ljus 1982 är det helt olika bilar trots att de bär samma namn. Den gemensamma nämnaren är att det alltid varit en liten praktisk och ekonomisk skåpbil.

Artiklar från
Transportmagasinet

VW T2 Folkabuss och VW ID. Buzz elbil uppställda bredvid varandra visar hur bilmodellen utvecklats sen starten

Från eldriven T2-folkabuss till ID. Buzz

Året är 1972 – och vad många inte vet är att det var just detta år som drömmen om en folkabuss med nollutsläpp föddes. En dröm som blir verklighet 50 år senare med ID. Buzz. Vi reser tillbaka till folkabussens rötter.

VW T1 Caterpillar Fox 1962 restaurerad från grunden och premiärkörd igen 2022

Den mest ovanliga VW T1 någonsin: Caterpillar Fox (1962) är tillbaka

Efter 60 år har VWCV-teamet restaurerat en unik folkabuss: komplett med larvfötter och allt!

Klassiska folkabussen VW Transporter T1 1949

Skissen som födde idén om "Folkabussen"

Bild från 1961 på familj på utflykt med sin Volkswagen Campingwagen

Volkswagen Camperwagen
Campingbussen

VW Caddy 1991

Caddy 1991

Folkabuss från 1975 - första med fyrhjulsdrift

Folkabussen med fyrhjulsdrift

T2 Folkabussen på picknick i Alperna

T2
Picknickbussen

Volkswagenfabrik i Stöcken utanför Hannover.

För 60 år sedan

Volkswagen elbuss 1972

Elektromobil
Elbuss redan 1972

Volkswagen påbörjade arbetet med sin första eldrivna transportbil kallad “Elektromobil” redan 1972. Den baserades på andra generationens Folkabuss, och rejäla blybatterier gav upp till 70 kilometers räckvidd och toppfarten hamnade på ca 70 km/h.

Hemleverans med Transporter 1965.

Transporter
Mannen i speceributiken

Hemleverans med Transporter 1965.