Folkabussen har en lång historia
En holländares idéskiss blev till världens mest kända nyttofordon och en av världens mest långlivade bilmodeller. Volkswagen Typ 2 skulle utvecklas till att också bli en av världens mest sålda godstransportörer och dessutom en hippieikon och en trendsetter som alla campingbilars urmoder – och nu har denna ikon rullat på svenska vägar i över 70 år.
Affärsmannen Ben Pon, som var holländsk generalagent för det nya bilmärket Volkswagen, fick en idé när han var på besök på Volkswagenwerk i Wolfsburg 1947. På fabriksområdet såg han flera flakförsedda fordon som var byggda på VW-chassin. Fordonen kallades Plattenwagen och användes flitigt som godstransportörer inom det stora fabriksområdet.
När Ben Pon sedan satt i möte med Volkswagens ledning omvandlade han sin idé till en enkel skiss på en VW-baserad transportbil – och Folkabussen var född! Snart rullade de första prototyperna och den 29 april 1950 rullade serietillverkningen igång – och resten är – som det brukar heta – historia.
En dag i september 1950 rullade den första ”Folkabussen” i land på svenska mark och direkt efter den följde ytterligare 49 stycken Volkswagen Typ 2 i skåpversion. Fram till 1967, när produktionen av generation 1 upphörde, hade 1,8 miljoner bussar hunnit produceras i Hannover-anläggningen.
Sju generationer Folkabuss
Generation 7 – T7
2022 – Nu
2021 Efter en omfattande modernisering och omstrukturering av produktionsanläggningen i Hannover, kommer fabriken för första gången att producera både laddhybrider (PHEV) och fullt elektriska modeller (EV), tillsammans med traditionella drivlinor.
2022 lanserades T7 i form av laddhybriden Multivan. Genom att addera personbilskomfort och en helt ny nivå av flexibilitet skapades ännu ett ikoniskt varumärke inom "Folkabuss-familjen" när den första Multivan visades upp 1985. Då baserad på T3-generationen av Transporter. Många år och flera generationer senare, är det nu dags för Volkswagen Transportbilar att presentera en helt ny Multivan. En livsstilsprodukt som är sann till sin historia och som samtidigt adderar allt som dagen bilköpare efterfrågar.
Unik för sin tid då, resulterade i att Multivan idag är en av de mest kända och framgångsrika minibussarna (MPV) genom tiderna. Under de senaste 35 åren har Volkswagen Transportbilar fortsatt att utveckla sin Multivan, generation för generation, och anpassa den efter tidernas krav. Golvskenor för stolar, soffa och bord, snurrbara och individuella säten, olika bordslösningar och nya säkerhetssystem är några exempel på vad som har adderats under åren. Ändå är det fortfarande lätt att känna igen det ursprungliga konceptet i dagens Multivan.
2024 så öppnade försäljningen av campingbilen California.
ID. Buzz och ID. Buzz Cargo
2023 – Nu
2022 Med produktionsstarten av ID. Buzz blir Volkswagen Transportbilars fabrik i Hannover den tredje tyska produktionsanläggning för ID-fordon. ID. Buzz är en milstolpe i elektrifieringen av märket och fabriken i Hannover.
2023 började den helt elektriska ID. Buzz levereras till kunder i Sverige. Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar presenterar tillsammans en av bilvärldens idag mest avancerade och hållbara bilkoncept. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo tar avstamp från en av de mest ikoniska bilmodellerna i historien – T1 Folkabussen – uppdaterad för en ny elektrisk era. Minibussen (MPV) och skåpbilen är också de första i sina respektive klasser att levereras med ett klimatneutralt fotavtryck. En hög andel återanvända material och en helt läderfri interiör för minskad miljöpåverkan.
En hyllning till Folkabussen – Högteknologisk trendsättare med en fantastisk historia
I T1:an så sitter man i princip ovanpå framaxeln och kör och det finns inget överhäng. Även om ID. Buzz förstås har all relevant säkerhet och teknik, så är överhängen fram och bak minimala. Med nya ID. Buzz accelererar Volkswagen-koncernen sin omställning mot att bli en av världens ledande tillverkare av elektriska fordon. En nyckelfaktor är MEB-plattformen (Modular Electric Drive Kit) – Världens första skalbara plattform för massproducerade elbilar utgör basen för flera av koncernens olika bilar och segment. Till idag utgör MEB-plattformen 30 % av gruppens elbilar, år 2025 planerar man att den kommer utgöra över 80 %. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo kommer att tillverkas i Hannover på Volkswagen Transportbilars huvudanläggning, med en automationsgrad på upp till 90 %. En majoritet av ID. Buzz-modellernas komponenter för den elektriska drivlinan kommer också från Tyskland och Volkswagens komponentdivision. Elektriska motorer, batterisystem och drivaxlar tillverkas i egna fabriker i Kassel, Braunschweig, Salzgitter och Hannover.
I framtiden kommer batterisystemet till ID. Buzz att produceras av Volkswagen Transportbilar själva i Hannover. I Hannover fortsätter man att bygga Transporter, Caravelle, Multivan och California i generation T6.1, tillsammans med nya Multivan (T7) och de nya ID. Buzz-modellerna.
Historien om folkabussen fortsätter!
Prisbelönt
Flera utnämningar och priser från inhemska och internationella motortidskrifter visar hur populär Transporter har varit ända från början. Varje år vinner Transporter priser i sitt segment, här är bara några exempel:
- "Årets skåpbil", "Årets transportfordon" (2003)
- "Årets internationella skåpbil" (2004)
- "Årets bil" (Auto Motor und Sport 2004 – 2009)
- "Årets fordon med fyrhjulsdrift" (Auto Bild Allrad 2005 – 2009)
- "Årets turistfordon” (promobil, 2009)
- "Framtidens klassiska fordon" (Motor Klassik, 2007)
- "International Van of the Year" (2016).
Prisbelönt
Flera utnämningar och priser från inhemska och internationella motortidskrifter visar hur populär Transporter har varit ända från början. Varje år vinner Transporter priser i sitt segment, här är bara några exempel:
- "Årets skåpbil", "Årets transportfordon" (2003)
- "Årets internationella skåpbil" (2004)
- "Årets bil" (Auto Motor und Sport 2004 – 2009)
- "Årets fordon med fyrhjulsdrift" (Auto Bild Allrad 2005 – 2009)
- "Årets turistfordon” (promobil, 2009)
- "Framtidens klassiska fordon" (Motor Klassik, 2007)
- "International Van of the Year" (2016).
Kärt barn har många namn
I Tyskland fick VW-bussen smeknamnet ”Bulli.” När Volkswagen Typ 2 (Typ 1 var ur-Folkan) premiärvisades i november 1949 hade man inte kommit på något bättre namn än Lieferwagen (leveransvagn) och när den i juni 1950 även kom i bussversion (Bus på tyska) dröjde det inte länge innan Bus och Lieferwagen blev BuLi och sedan Bulli, vilket på tyska betyder ungefär ”lilla knubbis”.
Här i Sverige heter de olika modellerna av Typ 2 officiellt Caravelle, Multivan, California eller Transporter, men till vardags blev det som bekant ”Folkabussen”, oavsett om det var en Buss, Kombi, Skåp eller Pickup. Nästan alla har vi en relation till transportbilen som blev världens första MPV långt innan begreppet var uppfunnet. I Europa ser vi väl Folkabussen mest som en flitig transportbil i många olika skepnader och utföranden, men också som alla campingbilars urmoder (och måhända även -fader).
En ikon för frihet
I USA är VW-bussen för evigt förknippad med hippierörelsen. Folkabussen var flower-power-folkets fordon framför andra och helst skulle det förstås vara den version som vi i Sverige känner som Lyxbussen, med stort soltak och åtta eller tio takfönster. Då var Folkabussen en ganska billig bil, i dag är en tidig Typ 2 i bra skick värd en smärre förmögenhet. Även T3-versionen, alltså den sista VW-bussen med svansmotor, har blivit rejält mycket dyrare de senaste åren.