Volkswagen Folkabuss röd och vit med två kvinnor

Folkabussen har en lång historia

En holländares idéskiss blev till världens mest kända nyttofordon och en av världens mest långlivade bilmodeller. Volkswagen Typ 2 skulle utvecklas till att också bli en av världens mest sålda godstransportörer och dessutom en hippieikon och en trendsetter som alla campingbilars urmoder – och nu har denna ikon rullat på svenska vägar i över 70 år.

Affärsmannen Ben Pon, som var holländsk generalagent för det nya bilmärket Volkswagen, fick en idé när han var på besök på Volkswagenwerk i Wolfsburg 1947. På fabriksområdet såg han flera flakförsedda fordon som var byggda på VW-chassin. Fordonen kallades Plattenwagen och användes flitigt som godstransportörer inom det stora fabriksområdet.

Plattenwagen, som gav Ben Pon idén om VW Transporter
"Plattenwagen" som gav Ben Pon idén om folkabussen.

När Ben Pon sedan satt i möte med Volkswagens ledning omvandlade han sin idé till en enkel skiss på en VW-baserad transportbil – och Folkabussen var född! Snart rullade de första prototyperna och den 29 april 1950 rullade serietillverkningen igång – och resten är – som det brukar heta – historia.

En dag i september 1950 rullade den första ”Folkabussen” i land på svenska mark och direkt efter den följde ytterligare 49 stycken Volkswagen Typ 2 i skåpversion. Fram till 1967, när produktionen av generation 1 upphörde, hade 1,8 miljoner bussar hunnit produceras i Hannover-anläggningen.

Första skissen av VW Transporter
Första skissen av det som skulle bli den omåttligt populära folkabussen.

Sju generationer Folkabuss

  • Volkswagen Folkabuss röd och vit

    Generation 1 – T1
    1950 – 1967

    Den första modellen av den klassiska Folkabussen lanserades 1950 och hade en motor på 25 hk. Den blev med åren mycket populär och närmast kultförklarad. I Sverige såldes den fram till 1968 då den ersattes av en ny generation.

    1949 Pressvisning av prototyp den 11 november. De första prototyperna hade dock för högt luftmotstånd, något som reducerades med hjälp av att ge bussen en V-formad front.

    1950 Serieproduktionen startade den 29 april i Wolfsburg, med totalt 10 bilar per dag i början. Samma fyrcylindriga luftkylda aktermonterade boxermotor på 25 hk som i VW Typ 1 ("Bubblan"), men lägre slutväxel. Toppfart 80 km/h. Under de första månaderna byggdes bara skåpbilar, men i juni tillkom versionerna buss och kombi. Det kom också en modell med soltak av tyg. I september kom de första bilarna till Sverige.

    1951 Lyxversion av bussen. Den har bland annat tio takfönster och stort soltak, tvåtonslackering och mycket krom. I Tyskland fick den smeknamnet Samba, i USA blev den hippiekulturens fordon nummer 1 och i Sverige kallades den rätt och slätt för Lyxbussen.

    1952 Typ 2 debuterade som Pickup med flak och blev omåttligt populär hos hantverkare och byggarbetare.

    1954 fick Typ 2 fem nya hästkrafter (totalt 30), och Transporter nummer 100 000 lämnade fabriken i Wolfsburg.

    1955 Behovet av att utöka produktionskapaciteten nådde nu sin kulmen och på rekordkort tid fann man den nya lokaliseringen i Hannover och påbörjade bygget av en dedikerad fabrik för tillverkning av Transporter. Redan året därpå startade serieproduktionen och 1958 producerades även motorer i Hannoverfabriken.

    1962 tillverkades Typ 2 nr 1 000 000. 

    1963 ökade motoreffekten till 42 hk och 1965 till hela 44 hk.

  • Volkswagen Folkabuss T2 röd

    Generation 2 – T2
    1967 – 1980

    Den andra generationen fick helt ny kaross med hel framruta i stället för delad. Den fick ny bakaxel och hade en större motor på hela 1,6 liter och 47 hk. Under 70-talet kom även fler och starkare motoralternativ.

    1967 Efter knappt två miljoner Typ 2 T1 var det dags för en ny generation, som logiskt nog fick beteckningen T2. Typ 2 T2 alltså. En inte helt lyckad typbeteckningskollison, men modellen gjorde succé. I grunden samma praktiska transportbil som tidigare – fast nu med fler hästkrafter, ökad komfort och ny kaross.

    2013 producerades den allra sista klassiska VW-bussen T2 i Brasilien, och den står nu på VW-museet i Hannover i Tyskland. Det innebär att det är den modell som tillverkats under absolut längst tidsrymd.

  • Volkswagen Folkabuss T3 röd

    Generation 3 – T3
    1980 – 1992

    Under 80- och början av 90-talet hade bussens utseende förändrats. Jämfört med tidigare modeller byggde formgivningen på rakare linjer som är karakteristiska för tiden. Den fanns även med fyrhjulsdrift (Syncro).

    1978  Den tredje generationen av Transporter debuterade som 1979 års modell och nu handlade det om en helt ny konstruktion. T3 är längre, bredare, rymligare, starkare och snabbare – men den luftkylda boxermotorn sitter fortfarande baktill.

    1982 I september tog en epok slut i och med att boxermotorn blev vattenkyld. Motorns volym ökade från 1,6 till 1,9 liter och 1983 ersattes förgasaren av bränsleinsprutning.

    1984 Ny version med motor på hela 112 hästkrafter. I en entusiastisk provkörning döptes den till ”Porsche-bussen” av biltidningen Teknikens Värld.

    1985 Den första turbodieseln med en nästan liggande radmotor. Samtidigt presenterades fyrhjulsdrivna Transporter Syncro med viscokoppling. Fyrhjulsdrift provades även på T2, men kom aldrig i serieproduktion. T3-tillverkningen stannade på ungefär 1 750 000 bilar. Detta var den sista generationen som gick under den klassiska internbeteckningen Typ 2.

  • Volkswagen T4 Folkabuss blå

    Generation 4 – T4
    1991 – 2003

    Nästa stora förändring kom 1991 då motorn placerades ovanför framhjulen samtidigt som den fick framhjulsdrift. Den fanns även med fyrhjulshjulsdrift. Förutom kombi introducerades modellerna Caravelle och Multivan.

    1990 I augusti presenterades den fjärde generationen, som från start fanns med två hjulbaser; 292 och 332 cm. T4 var en i grunden helt ny bil, en revolution med motorn fram. Tvärställda fyr- och femcylindriga bensin- och dieselmotorer på mellan 61 och 110 hästkrafter fanns, senare upp till hela 204 hk.

    Cirka 1,7 miljoner T4:or byggdes i Hannover.

  • Volkswagen T5 Folkabuss

    Generation 5 – T5
    2003 – 2015

    Med generation 5 ökade förarkomforten tack vare bekvämare framstolar, bättre ljudisolering och växelspak med Tiptronic-teknik. Den fanns bland annat med 5-cylindrig dieselmotor och en 3,2 liters V6 på 235 hk. ABS-bromsar var standard.

    2003 Transporter-generation T5 blev mer personbilslik än någonsin tidigare. Den har liksom T4 tvärställd frontmotor och fram- eller fyrhjulsdrift, men T5 är större och starkare och har modernare motorer. 

    2009 Uppdatering av den nuvarande generationen med framför allt nya, starkare och renare fyrcylindriga TDI-motorer och ny effektiv automatlåda typ DSG. Transporter T5 levereras med en lång och en kort hjulbas samt för höger- eller vänstertrafik. Om man räknar alla enskilda motorer, tillverkas totalt 460 vanliga varianter av Transporter som standard bara i Hannover.

    2014 blev ännu ett rekordår för Volkswagen Transportbilars klarast lysande stjärna, T5. Sedan förra årsskiftet har orderingången ökat så snabbt att märkets största fabrik, den i Hannover där merparten av alla T5 tillverkas, hade nått gränsen för sin produktionskapacitet. För att kunna möta efterfrågan, fick man därför lägga in ett extra nattskift. Med 12 913 registrerade transportbilar i Sverige och en marknadsandel på över 30% för tredje året i rad är Volkswagen det självklara valet för många transportbilskunder.

    Alla fem generationer av VW-bussen har tillverkats i Hannover – totalt fler än 7,5 miljoner fordon. Över hela världen har fler än 10 miljoner skåpbilar från Volkswagen tillverkats sedan 1950 – i Wolfsburg, Hannover, Poznań, Brasilien, Mexico och Sydafrika. Hemanläggningen i Hannover omstrukturerades helt när Transporter (5:e generationen) skulle börja tillverkas den 3 mars 2003.

  • Röd Volkswagen T6.1 Multivan folkabuss

    Generation 6 – T6/T6.1
    2015 – 2024

    För persontransport finns den i flera versioner där Multivan är den populäraste. Tack vare glidskenor i golvet kan enkelstolar, soffa och bord placeras efter egna önskemål.

    2014 Konceptbilen Tristar som visades på lastbilsmässan i Hannover i september gav en första vink om vilka olika lösningar för gods- och persontransporter som T6 skulle komma att erbjuda. Tristar är en kraftfull pick-up med förlängd hytt, stylingbåge och kort hjulbas och har permanent 4-hjulsdrift med mekaniskt differentiallås för bakaxel och 30 mm högre markfrigång. Teknikerna har utvecklat ett nytt, men ändå välbekant, designspråk som passar väl till namnet. Skarpa linjer sveper runt karossen, LED-strålkastare och en helt ny utformning av frontpartiet ger konceptbilen ett kraftfullt och bredaxlat utseende. Den helgjutna instrumentbrädan påminner till form och funktionalitet om de tidigare modellerna av VW Transporter.

    T6 behåller T5:s utmärkta egenskaper och dessutom innehåller den massor av ny, innovativ teknik. Resultatet har ännu en gång att blivit en enastående, tillförlitlig, tekniskt avancerad transportbil.

    Totalt har sex generationer VW-bussar tillverkats i drygt tolv miljoner (12 000 000) exemplar. Liksom tidigare generationer fanns T6 i massor av olika versioner. Transporter fanns som pickup med enkel eller dubbelhytt, som skåp och som kombi, alla i en mängd olika utföranden. Multivan och Caravelle var personbilsregistrerade bussversioner och California var en campingversion.

    T6.1 fanns med sex olika motorer (från 84 till 204 hk), fyra olika växellådor och med fram- eller fyrhjulsdrift. Lastkapacitet upp till 9,3 kubikmeter och nästan 1 000 kilo.

    2019 T6.1 lanseras. Vi tog den väl utprovade T6-serien (Transporter/Caravelle/Multivan/California) och uppdaterade assistanssystemen, infotainmentsystemen och uppkopplingsmöjligheten till ett “state-of-the-art”. Uppdateringen av T6 kallas T6.1 för att poängtera att uppdateringen är bra mycket mer omfattande än vad som vanligtvis är brukligt vid en så kallad facelift. Det första man möts av är en helt omarbetad front, där grillen tillsammans med exklusiva LED- huvudstrålkastare och en omformad stötfångare ger bilen en helt ny look. Den gamla hydrauliska styrningen har fått ge plats åt en elektromekanisk dito som till att börja med ger förutsättningar för en lägre bränsleförbrukning. En annan stor fördel är också att styrningen kan kopplas ihop med en hel rad olika förarassistanssystem.

    2024 så beställdes den allra sista T6.1 för att ge plats åt den sjunde generationen folkabuss.

Generation 7 – T7
2022 – Nu

Nya Multivan eHybrid

2021 Efter en omfattande modernisering och omstrukturering av produktionsanläggningen i Hannover, kommer fabriken för första gången att producera både laddhybrider (PHEV) och fullt elektriska modeller (EV), tillsammans med traditionella drivlinor.

2022 lanserades T7 i form av laddhybriden Multivan. Genom att addera personbilskomfort och en helt ny nivå av flexibilitet skapades ännu ett ikoniskt varumärke inom "Folkabuss-familjen" när den första Multivan visades upp 1985. Då baserad på T3-generationen av Transporter. Många år och flera generationer senare, är det nu dags för Volkswagen Transportbilar att presentera en helt ny Multivan. En livsstilsprodukt som är sann till sin historia och som samtidigt adderar allt som dagen bilköpare efterfrågar.

Unik för sin tid då, resulterade i att Multivan idag är en av de mest kända och framgångsrika minibussarna (MPV) genom tiderna. Under de senaste 35 åren har Volkswagen Transportbilar fortsatt att utveckla sin Multivan, generation för generation, och anpassa den efter tidernas krav. Golvskenor för stolar, soffa och bord, snurrbara och individuella säten, olika bordslösningar och nya säkerhetssystem är några exempel på vad som har adderats under åren. Ändå är det fortfarande lätt att känna igen det ursprungliga konceptet i dagens Multivan.

2024 så öppnade försäljningen av campingbilen California.

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo
2023 – Nu

Elbussen VW ID. Buzz Cargo på laddning

2022 Med produktionsstarten av ID. Buzz blir Volkswagen Transportbilars fabrik i Hannover den tredje tyska produktionsanläggning för ID-fordon. ID. Buzz är en milstolpe i elektrifieringen av märket och fabriken i Hannover.

2023 började den helt elektriska ID. Buzz levereras till kunder i Sverige. Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar presenterar tillsammans en av bilvärldens idag mest avancerade och hållbara bilkoncept. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo tar avstamp från en av de mest ikoniska bilmodellerna i historien – T1 Folkabussen – uppdaterad för en ny elektrisk era. Minibussen (MPV) och skåpbilen är också de första i sina respektive klasser att levereras med ett klimatneutralt fotavtryck. En hög andel återanvända material och en helt läderfri interiör för minskad miljöpåverkan.

En hyllning till Folkabussen – Högteknologisk trendsättare med en fantastisk historia

I T1:an så sitter man i princip ovanpå framaxeln och kör och det finns inget överhäng. Även om ID. Buzz förstås har all relevant säkerhet och teknik, så är överhängen fram och bak minimala. Med nya ID. Buzz accelererar Volkswagen-koncernen sin omställning mot att bli en av världens ledande tillverkare av elektriska fordon. En nyckelfaktor är MEB-plattformen (Modular Electric Drive Kit) – Världens första skalbara plattform för massproducerade elbilar utgör basen för flera av koncernens olika bilar och segment. Till idag utgör MEB-plattformen 30 % av gruppens elbilar, år 2025 planerar man att den kommer utgöra över 80 %. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo kommer att tillverkas i Hannover på Volkswagen Transportbilars huvudanläggning, med en automationsgrad på upp till 90 %. En majoritet av ID. Buzz-modellernas komponenter för den elektriska drivlinan kommer också från Tyskland och Volkswagens komponentdivision. Elektriska motorer, batterisystem och drivaxlar tillverkas i egna fabriker i Kassel, Braunschweig, Salzgitter och Hannover.

I framtiden kommer batterisystemet till ID. Buzz att produceras av Volkswagen Transportbilar själva i Hannover. I Hannover fortsätter man att bygga Transporter, Caravelle, Multivan och California i generation T6.1, tillsammans med nya Multivan (T7) och de nya ID. Buzz-modellerna.

Historien om folkabussen fortsätter!
VW T1 och T6

Prisbelönt

Flera utnämningar och priser från inhemska och internationella motortidskrifter visar hur populär Transporter har varit ända från början. Varje år vinner Transporter priser i sitt segment, här är bara några exempel:

  • "Årets skåpbil", "Årets transportfordon" (2003)
  • "Årets internationella skåpbil" (2004)
  • "Årets bil" (Auto Motor und Sport 2004 – 2009)
  • "Årets fordon med fyrhjulsdrift" (Auto Bild Allrad 2005 – 2009)
  • "Årets turistfordon” (promobil, 2009)
  • "Framtidens klassiska fordon" (Motor Klassik, 2007)
  • "International Van of the Year" (2016).
En riktigt gammal Folkabuss

Kärt barn har många namn

I Tyskland fick VW-bussen smeknamnet ”Bulli.” När Volkswagen Typ 2 (Typ 1 var ur-Folkan) premiärvisades i november 1949 hade man inte kommit på något bättre namn än Lieferwagen (leveransvagn) och när den i juni 1950 även kom i bussversion (Bus på tyska) dröjde det inte länge innan Bus och Lieferwagen blev BuLi och sedan Bulli, vilket på tyska betyder ungefär ”lilla knubbis”.

Här i Sverige heter de olika modellerna av Typ 2 officiellt Caravelle, Multivan, California eller Transporter, men till vardags blev det som bekant ”Folkabussen”, oavsett om det var en Buss, Kombi, Skåp eller Pickup. Nästan alla har vi en relation till transportbilen som blev världens första MPV långt innan begreppet var uppfunnet. I Europa ser vi väl Folkabussen mest som en flitig transportbil i många olika skepnader och utföranden, men också som alla campingbilars urmoder (och måhända även -fader).

Rosa Volkswagen Folkabuss T1 Flower Power

En ikon för frihet

I USA är VW-bussen för evigt förknippad med hippierörelsen. Folkabussen var flower-power-folkets fordon framför andra och helst skulle det förstås vara den version som vi i Sverige känner som Lyxbussen, med stort soltak och åtta eller tio takfönster. Då var Folkabussen en ganska billig bil, i dag är en tidig Typ 2 i bra skick värd en smärre förmögenhet. Även T3-versionen, alltså den sista VW-bussen med svansmotor, har blivit rejält mycket dyrare de senaste åren.

Nostalgitripp

Vit och grön ID. Buzz elbil står på en rastplats

Volkswagen
ID. Buzz

I över 70 år har folkabussen inspirerat människor runt om i världen. Med samma inspiration som grund har vi utvecklat ID. Buzz för en ny elektrisk era. En folkabuss för hela familjen och alla typer av äventyr. 

Du kanske också gillar

VW T2 Folkabuss och VW ID. Buzz elbil uppställda bredvid varandra visar hur bilmodellen utvecklats sen starten

Från eldriven T2-folkabuss till ID. Buzz

Folkabuss VW Transporter 1964 och familjen Wikell

Transporter 1964
Folkabuss som veteranbil

Klassiska folkabussen VW Transporter T1 1949

Skissen som födde idén om "Folkabussen"

Nyanländ Californiabuss i specialanläggningen

Folkabussen som fick en
så mycket bättre historia

Per-Inge Mattson med hela sin VW-familj

Folkafantasten: Bilarna sprider sån glädje

Volkswagen återförsäljare i solnedgång.

Kontakta återförsäljare
Vi finns i hela Sverige

Du kanske också gillar