Folkabussen i Så Mycket Bättre

Folkabussen som fick en så mycket bättre historia

Under hösten har en läcker folkabuss från -76 setts transportera Sveriges artistelit i succéprogrammet ”Så mycket bättre”. Ägare är folkaentusiasten Per-Inge Mattsson, som trots sitt eget intresse är förvånad över all uppmärksamhet hans gröna pärla fått. 
– Det är inget särskilt med den. Det är de ombyggda och renoverade det brukar skrivas om, säger han.

text: Frida Henke

Folkabussen i Så Mycket Bättre

Den som är ägare till en gammal folka måste också ha lite tid till övers – och inte bara för att polera och meka, utan för att lyssna. Det vet boråsaren Per-Inge Mattsson för han har fem. Två bussar, två bubblor och en pickup.
– Det är många som kommer och vill berätta historier om sina egna folkaminnen när man till exempel står och tankar, förklarar han.

Efter att ha transporterat artisterna i senaste säsongen av Tv4-succén ”Så mycket bättre” har hans gamla folkabuss dessutom kunnat nå ut och väcka fler minnen till liv än någonsin. Och allt började med ett telefonsamtal tidigt i våras.
– En vän som har en bekant som jobbar på programmets produktionsbolag ringde och frågade om jag kände någon i Stockholmstrakten som kunde låna ut en folkabuss. Och visst gör jag det, men jag sa att jag hellre ville låna ut min egen, resten är historia.

Folkamannen

Nu har den taigagröna bussen rullat i tv under hela hösten och rakt in i mångas hjärtan. Men trots hans kärlek till den gamla pärlan från 1976 är uppmärksamheten den fått ändå oväntad för Per-Inge Mattsson, som fått göra flera intervjuer. Bland andra för tidskrifterna Classic motor och Husvagn och camping.

– Det är inget särskilt med den här bussen så att den skulle bli så omtalad gjorde mig förvånad. Det är de ombyggda och renoverade det brukar skrivas om. Den här är i original och det är så jag vill ha den. Det finns någon bula efter att förra ägaren backat på ett olivträd på San Torini och lite sånt och det tycker jag är synd att ta bort.

Per-Inge Mattssons intresse för folkor må vara djupt i dag, men väcktes av en slump i mitten av 1990-talet.
– När barnen började bli lite större behövde vi en andrabil och folkabubblor var fortfarande billiga och bra, säger han.

 

Sedan dröjde det inte länge innan han gick och köpte sig ytterligare en bubbla. Och för cirka tio år sedan utökades kollektionen ytterligare.
– En dag kom min grabb och frågade mig varför jag inte hade nån buss. Han var runt 20 och ville ha en för att åka på festivaler med. Jag köpte en, men blev så biten att jag ville ha en egen också.

Och så klart är det även Volkswagen som gäller till vardags också. I Per-Inge Mattssons fall en Polo.
– Jag har haft andra bilmärken med, men det funkar inte. Det passar inte in, särskilt inte nu när jag äntligen fått sambon att byta från ett annat märke till en Volkswagen Tiguan. 

Lär känna dagens folkabuss

Volkswagen
Transporter

Lär känna dagens folkabuss

Volkswagen
Transporter

VW Transporter 6.1 Skåp

Den flexibla skåpbil med oändliga möjligheter.

Finns som skåp, kombi och pickup
5 800-6 700 liters lastvolym
1 902-2 179 kg tjänstevikt
Två axelavstånd och tre takhöjder
Välj mellan enkel- eller dubbelhytt

Du kanske också gillar

VW e-BULLI, den klassiska folkabussen som elbil

Volkswagen e-BULLI: Den klassiska Folkabussen blir eldriven

Arboristen Victoria Carstens på väg ut i skogen på jobb, i bakgrunden en VW Multivan e-Hybrid minibuss

Multivan e-Hybrid
Det naturliga valet för arboristen

Vanlife i Sydafrika med folkabuss

Vanlife i en folkabuss i Sydafrika

ID.Buzz och ID.Cargo

Därför har vi bokat
ID.Buzz och ID.Buzz Cargo

Klassiska folkabussen VW Transporter T1 1949

Skissen som födde idén om "Folkabussen"

Alison Avanzini, Martin Cornelis

Jorden runt i en veteranbuss

Du kanske också gillar