Nya ID.Buzz och ID. Buzz Cargo från ID.familjen.
Provkörningar

Därför har vi bokat ID.Buzz och ID.Buzz Cargo

ID. BUZZ HAR ALLT JAG ÖNSKAR I EN BIL
Mick Born
Nya ID.Buzz från sidan med gul lack

MICK BORN KÖR en Volkswagen e-up! som han älskar. Fördelarna är flera. Den är liten, enkel att parkera i stan, går tyst och kostar bara 1,5 kronor per mil. Men det viktigaste argumentet för Mick är utan tvekan miljön.

– Jag kan ladda hemma, vilket garanterar att den endast körs på grön el.

Familjen har också en Multivan. Bensindriven till en början men Mick lät den konverteras till biogasdrift. Även här väger miljöargumentet tungt – hushållssopor som blir till gas. Och dessutom närproducerat eftersom reningsverket ligger nära familjens hem.

Hur kommer det sig att du har förbokat en ID. Buzz?

– Det korta svaret är, att den har allt jag önskar i en bil. Miljövänlig, flexibel, rymlig och snygg! Jag har vindsurfat sedan 1985. Jag och två av mina bästa vänner hade just en folkabuss när vi 1990 körde runt i Europa för att hitta de bästa vindarna och vågorna. När jag läste att VW skulle släppa en ny och dessutom. eldriven, så var det ingen tvekan – jag bara måste ha en! Hade aldrig förbokat den om den gått på fossilt bränsle.

Dina förväntningar på bilen?

– Jag hoppas att den fysiska upplevelsen blir lika härlig som det jag har sett digitalt. 

Vilka fördelar ser du med nya ID. Buzz?

– I vår familj har vi olika behov. Jag behöver kunna lasta surfutrustning när jag ska ut och surfa, Monica älskar loppisar och retromöbler så hon har också behov av lastkapacitet. Våra söner spelar fotboll så det blir många körningar med deras kompisar till träningar där flera sittplatser är viktigt för oss.

Hur kommer ni att använda den?

– Den kommer användas privat. Främst av mig när jag ska i väg på mina korta och långa surftripper men även när hela familjen ska i väg på semestrar. Jag kommer också låta tillverka ett släp i matchande design där jag förvarar mina brädor och segel.

Bäst med ID. Buzz
- enligt Mick 

Miljöbil: Klimatsmart med eldrift, går att ladda enkelt hemma.

Designen: Det är en modern, miljömässig version av den gamla legendariska folkabussen.

Flexibiliteten: Fungerar i det vardagliga familjelivet, ordentlig lastkapacitet och bra med utrymme och sittplatser.

ID.Buzz rymliga interiör med 5 säten
Nya ID.Buzz front
ID.Buzz Cargo från sidan i blå färg
MILJÖASPEKTEN ÄR HUVUDFOKUS – OCH EN TRANSPORTBIL SOM KLARAR 40 MIL
Gustav Törnqvist

GUSTAV TÖRNQVIST KÖR mycket bil i sitt arbete där han utför service och nyinstallation av industriella avfuktningsanläggningar. Han är inte främmande för elbilar, tvärtom. Han känner att det är en självklarhet att välja elbil om man har möjlighet och kör elbil privat, något han trivs väldigt bra med.

– Det jag framför allt gillar med att köra elbil är att det är så tyst och
mjukt.

Företaget han arbetar på tänker mycket på miljön och lyfter ofta fram vilka detaljer man kan se över för att vara så klimatvänlig som möjligt. Därför har Gustav provkört och sökt runt efter eldrivna transportbilar.

– Miljöaspekten är det som är huvudfokus för oss. Personligen gillar
jag inte att starta arbetsdagen med att vrida på nyckeln och höra hur dieselmotorn skakar i gång. Vi har bara en planet och alla måste försöka ta sitt ansvar för kommande generationer. Inte bara privat utan även i arbetet. Vårt företag behöver en transportbil som klarar dagliga körningar på upp mot 40 mil i kallt klimat, och som inte tappar för mycket av laddningen vid exempelvis motorvägskörning.

GUSTAV HAR TIDIGARE testat eldrivna transportbilar på just motorväg och upplevt att de tappar laddningen fortare än väntat. Det skapar en tydlig räckviddsångest och den påverkas också av att modellerna haft för kort räckvidd. När han läste om nya ID. Buzz Cargo var det därför en självklarhet att anmäla intresse, mycket för att modellen har samma batteri som ID.4.

Att ladda fungerar smidigt för Gustav eftersom han kan ladda hemma, men som van elbilsförare vet han också att snabbladda efter vägen inte är en krånglig och tidskrävande process. Viktigt är också ID. Buzz Cargos lastkapacitet samt möjlighet till lastning på taket. Gustav arbetar med montage av avfuktningsanläggningar och behöver ofta transportera upp mot tre meter långa ventilationskanaler.

ID.Buzz Cargo flexibla bagageutrymme
Bäst med ID. Buzz Cargo - enligt Gustav

Mångsidigheten: Att det går att lasta, både i skåp och på takräcke.

Räckvidd: Lång räckvidd som känns pålitlig – går att köra på motorväg utan att få räckviddsångest.

Perfekt till jobbet: Arbetsfordon som har samma elbilsegenskaper som en personbil, tyst och mjuk gång.

 

Du kanske också gillar

Kvinna som ska sätta i laddaren i en gul-vit VW ID Buzz elbil minibuss

15 laddade frågor om livet med elbil 

Personal från Nordelektro uppställda framför sin nya VW ID. Buzz Cargo elskåpbil på en grusparkering

Därför beställer Nordelektro 40 stycken ID. Buzz

En stripad VW Caddy framför solcellsfält

ABT e-Caddy och e-Crafter
Elfirman klarar transporterna på el

VW T2 Folkabuss och VW ID. Buzz elbil uppställda bredvid varandra visar hur bilmodellen utvecklats sen starten

Från eldriven T2-folkabuss till ID. Buzz

Du kanske också gillar