Remaining time, --:--

Elfirman klarar transporterna på el

Hur fungerar det med elbilar på ett jobb med transportbehov? Efter ett år med en flotta av ABT e-Caddys samt en e-Crafter är svaret från elföretaget Elektrikern i Dingtuna: Väldigt bra. De är dessutom övertygade om att lösningen passar de flesta företag.

Text: Fredrik Lund Foto: OTW

Med laddstolpar, laddinfrastrukturer och solcellspaneler som specialitet var det självklart för elfirman Elektrikern att även företagsbilarna skulle vara elbilar.

Räckvidden var förstås en faktor och något som vd Jimmy Wilhelmsson gjorde noggranna beräkningar på innan beslutet att överge företagets sju dieselbilar fattades.

– När Volkswagen annonserade att ABT e-Caddy och e-Crafter var på gång så väntade vi på fabrikens räckviddsdata innan vi lät beslutet mogna fram.

Elfirman Elektrikerns e-Caddy med släp

Bytet till elbilar blev en stor besparing för företaget

Elektrikern har gjort en beräkning på vad de sparat på att ersätta dieselbilar med elbilar.

Företaget har jämfört skillnaden i skattekostnad mellan att äga nio dieselbilar i förhållande mot de nio elbilar de har idag.

Dessutom sparar de ytterligare cirka 20 000 kronor/år i servicekostnad, då service ingår i priset under de första tre åren för de elbilar de har idag. Servicekostnad för elbilarna är alltså 0 kronor/år.

Årsskatt flotta med dieselbilar: Totalt ca 75 000 kr/år.
Årsskatt elbilsflotta: Totalt 3 240 kr/år (*).

* 9 st elbilar á 360 kr/år

Elektrikens elbilsflotta med Volkswagen ABT e-Caddy

För att vara på den säkra sidan drog han ifrån ett par mil från fabriksangivelsen. Hans egen gissning låg på 10 mils räckvidd per laddning. Utifrån det gjorde han sedan en beräkning.

– Vi kom fram till att 10 mils räckvidd motsvarade 90 procent av företagets dagliga körningar året runt. Höjdes sträckan till 15 mil per dag täckte det hela 98 procent av all körning.

Med den vetskapen beställdes tre stycken ABT e-Caddy och en e-Crafter så snart de släpptes.

Bilarna fick Elektrikern levererade till sig för ett år sedan. Sedan dess har ytterligare tre ABT e-Caddy levererats.

Ett år senare kan Jimmy konstatera att den kalkyl han gjorde visat sig stämma bra mot verkligheten. Arbetsdagarna har flutit på som de ska, även under vinterhalvåret,

– Vi laddar med vanliga 3,7 kW enfasladdare med laddstyrning under natten och klarar oss bra med det, beskriver Jimmy. Visst ansluter vi när vi får chansen, men en stödladdning vid fikarasten eller lunchen räcker för att klara en hel arbetsdag.

Ekonomiskt har bytet till elbilsflotta lönat sig. Servicen ingår i priset och driftskostnaderna är låga.

– Enligt beräkning kostade våra sju dieselbilar de senaste fem åren 70 000-100 000 kronor i bränsle, säger Jimmy. Idag har vi nio elbilar som tillsammans det senaste året kostat 25 000-30 000 kronor i el, varav hälften kommer från våra egna solcellspaneler på jobbet. Drar vi bort det, då är vi nere på 10 000-15 000 kronor i kostnad under hela året.

Jimmy ser även fler vinster med elbilarna.

– Vi måste planera dagarna bättre, försöka undvika onödig körning och vara mer effektiva i vårt sätt att jobba, förklarar han.

Materialmässigt rymmer bilarna lika mycket utrustning som dieselbilarna bar. Skillnaden i elbilarna är hur lasten fördelats.

Lastutrymmet i Volkswagen ABT e-Caddy

– För att kompensera avsaknaden av vikt som förbränningsmotorn över drivhjulen normalt ger har vi i elbilarna samlat vikten av last så nära mitten av bilen som möjligt, på höjden bakom skiljeväggen, förklarar Jimmy.

Kan alla företag använda elbilar som arbetsbilar?

– Inte alla, men väldigt många, svarar Jimmy. Många tror säkert att deras företag inte kan köra elbil, men det tror jag. Mycket handlar om att ändra sitt arbetssätt och att bli mer effektiv. Men kör du väldigt långa sträckor eller är i behov av att dra tunga släp så skulle jag dock avråda.

Efter ett års tid med egna eldrivna transportbilar är han dock övertygad.

– Detta passar de allra flesta företag. Det är jag övertygad om.

Elektrikerns elbilar på laddning

Jimmys topp 3 elbilstips

  • Enfas 3,7 kW-laddning över natten kombinerat med enstaka stödladdning vid lunchrast räcker för att klara arbetsdagen.
  • Gör en beräkning på hur långt era företagsbilar verkligen rullar per arbetsdag.
  • Stödladda under lunchen eller ute hos kund när det är möjligt, för att minimera ”onödig” laddtid vid snabbladdare.
VW ABT e-Caddy grill

ABT e-Caddy

Räckvidd (WLTP): 123-141 km
Batterikapacitet: 37,3 kWh
Laddningstid (AC/CCS till 80%): ca 5.10 h/ca 00,49 h
Strömförbrukning: 26,4-30,3 kWh/100 km
Motoreffekt: 83 kW
Nyttolast: 635 kg
Lastvolym: 4,2 m3
Lastutrymme: 2.249 mm x 1.532 mm x 1.259 mm
Släpvagnsvikt: 750 kg

Volkswagen e-Crafter

e-Crafter

Räckvidd (WLTP): 114 km
Batterikapacitet: 35,8 kWh
Laddningstid (AC/CCS till 80%): ca 5.20 h/ca 00,45 h
Strömförbrukning: 21,5 kWh/100 km
Motoreffekt: 100 kW
Nyttolast: 975 kg
Lastvolym: 10,7 m3
Lastutrymme: 3.201 mm x 1.832 mm x 1.861 mm
Släpvagnsvikt: 0 kg

Du kanske också gillar

Arboristen Victoria Carstens på väg ut i skogen på jobb, i bakgrunden en VW Multivan e-Hybrid minibuss

Multivan e-Hybrid
Det naturliga valet för arboristen

Liv Najjar på PostNord

Så bidrar Volkswagen till PostNords klimatmål

ID.Buzz och ID.Cargo

Därför har vi bokat
ID.Buzz och ID.Buzz Cargo

En stripad VW ABT e-Transporter vid Northvolts anläggning i Skellefteå

ABT e-Transporter
Northvolt: Framtidens batterifabrik tar form

VW ID. Buzz och ID. Buzz Cargo i tvåtonslackering med spegling i vatten framför

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo
Folkabussen äntligen tillbaka – Elektrisk och högteknologisk

Erik Nolberger, fordonschef på Vattenfall Services

Transporter
Vattenfall: När affärsmodellen måste vara helt 100

Du kanske också gillar