VW ID. Buzz och ID. Buzz Cargo - den klassiska folkabussen blir elektrisk.
Nyheter

Folkabussen äntligen tillbaka
Elektrisk och högteknologisk

Efter mängder av skriverier, spionbilder och rykten – här är återkomsten för T1 folkabussen, i form av helt eldrivna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Den första folkabussen, T1, lanserades 1950 och hade en motor på 25 hästkrafter. Även om den blev en omedelbar succé kunde nog ingen ana den kultstatus de första generationerna av modellen skulle uppnå.

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo

Många generationer har passerat under 72 år, i dag i modellserierna Transporter, Caravelle, Multivan och California. Och nu alltså ”tillbaka till framtiden" med nya, helt elektriska ID. Buzz och skåpbilen ID. Buzz Cargo.

VW ID. Buzz, el-minibuss från Volkswagen

ID. Buzz

Minibussen, eller MPV, kommer först som femsitsig med plats för två fram och tre bak. I de båda framsätena sitter förare och passagerare högt och komfortabelt framför digitala skärmar. Stämningsbelysningen skapar en trivsam, minimalistisk miljö. Baksätet och dess ryggstöd kan justeras i olika positioner för extra komfort. Bagageutrymmet är 1 105 liter stort och med fällt baksäte ryms hela 2 205 liter.

VW ID. Buzz Cargo, elskåpbil från Volkswagen

ID. Buzz Cargo

En ultramodern skåpbil med generös räckvidd – så kan ID. Buzz Cargo sammanfattas. ”The van” kommer med en tvåsitssoffa bredvid föraren som standard men kan också utrustas med två individuella säten. Mellanväggen är standard och kan utrustas med fönster och genomlastningslucka. Lastutrymmet är 3,9 kubikmeter och rymmer två EUR-pallar. Lastvikten är upp mot 630 kg (totalvikt 3 000 kg) och sidoskjutdörr på höger sida standard, men dubbla dörrar finns som tillval.

Folkabussen blev också en symbol för fred, frihet, medmänsklighet och omsorg om vår jord.

Folkabussen blev inte bara ett transportmedel för familjer och yrkesarbetare – det blev också en symbol för fred, frihet, medmänsklighet och omsorg om vår jord. Därför känns det extra passande att de båda ID. Buzz-modellerna är först i sina respektive klasser att levereras med ett klimatneutralt fotavtryck. Utöver eldriften så innebär det hög andel återanvända material – bland annat plast från återvunna PET-flaskor – och en helt läderfri interiör.

Och när det någon gång i framtiden blir aktuellt att skrota batterierna lovar Volkswagen att ge batterierna nya uppdrag, till exempel för lagring av solenergi, eller återvinna materialet för att bygga nya batterier.

DET FINNS MER än bara visuella likheter mellan ID. Buzz och den gamla folkabussen, motorns placering och bakhjulsdriften till exempel.

– I T1:an så sitter man i princip ovanpå framaxeln och kör och det finns inget överhäng. Även om ID. Buzz förstås har all relevant säkerhet och teknik, så är överhängen fram och bak minimala, säger Jozef Kabaň.

Och ID. Buzz-modellerna är verkligen högteknologiska trendsättare med intelligenta assistanssystem, molnbaserade uppdateringar av mjukvaran och Plug & Charge-funktionalitet på kompatibla laddstationer (utan krångel med appar, brickor eller kort).

Precis som alltid får formen följa funktionen även i ID. Buzz. Massvis av utrymme kombineras med, för biltypen, väldigt lågt luftmotstånd som ger lägre energiförbrukning och bättre räckvidd.

– Det vi ser är en layout med ett väldigt logiskt och intuitivt interiört koncept som också är mångfacetterat. ID. Buzz bjuder på en charm som det är lätt att förälska sig i, säger Jozef Kabaň.

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo kommer till Sverige och återförsäljarna senare i höst. Inledningsvis erbjuds den som femsitsig minibuss eller skåpbil, båda med ett batteri på 77 kWh netto, en motor som driver på bakhjulen (150 kW/204 hk) och en kaross på 471 cm med ett axelavstånd på 299 cm. Maximal AC-laddning är 11 kW, medan man med CCS-kontakt (DC) kan snabbladda med upp till 170 kW. Att fylla batteriet från 5 till 80 procent tar cirka 30 minuter.

Lite senare lanseras minibussen som sex- och sju-sitsig version, samt med längre hjulbas.

PRESTANDA

Toppfart: 145 km/h
Räckvidd: 415-422 km
Vändradie: 11,1 meter
Pris (2022): ID. Buzz Cargo från 489 000 kronor (exkl moms) och ID. Buzz från 625 000 kronor (inkl moms).

 

 

Den bjuder på en charm som det är lätt att förälska sig i
Jozef Kabaň
Volkswagens designchef
Mer om bilen

Volkswagen
ID. Buzz och ID. Buzz Cargo

Mer om bilen

Volkswagen
ID. Buzz och ID. Buzz Cargo

VW ID. Buzz elbil

100 % elektrisk.

Upp till 415-422 km räckvidd
5 sittplatser (ID. Buzz)
1121 liters bagageutrymme
Laddar upp till 80 % på 30 minuter
1000 kg dragvikt och 630 kg lastvikt (Cargo)

Du kanske också gillar

VW T2 Folkabuss och VW ID. Buzz elbil uppställda bredvid varandra visar hur bilmodellen utvecklats sen starten

Från eldriven T2-folkabuss till ID. Buzz

VW e-BULLI, den klassiska folkabussen som elbil

Volkswagen e-BULLI: Den klassiska Folkabussen blir eldriven

Volkswagen e-Crafter på laddning

15 laddade frågor om livet med elbil 

Personal från Nordelektro uppställda framför sin nya VW ID. Buzz Cargo elskåpbil på en grusparkering

Därför beställer Nordelektro 40 stycken ID. Buzz

Du kanske också gillar