15 laddade frågor om
Livet med elbil
Hur är det att leva med elbil? Och vilka frågor dyker upp när man tänker på elbilar? Sofia Granfors, Head of e-mobility på Volkswagen, arbetar med dessa frågor dagligen och ser ljust på framtidens ägande av elbil. Här svarar hon på de vanligaste frågorna om elbilsägandet.
TEXT Mia Litström FOTO Magnus Glans / Volkswagen
Utbudet av laddstolpar ökar hela tiden. Även för förare på långresa har det etablerats fler laddmöjligheter, men det är absolut inte perfekt, det behövs fler laddstationer. En del i detta är IONITY, ett joint venture mellan ledande biltillverkare, däribland Volkswagenkoncernen, som har målet att bygga upp ett ordentligt nätverk av inledningsvis 400 snabbladdningsstationer både i Sverige och i Europa.
Offentliga laddstolpar finns vid matställen, bensinmackar, gallerior och vid speciella laddgator i storstäderna. Tiden för laddning kan variera beroende på effekten laddstationen kan leverera och vad bilen kan ta emot. Normalt ligger en snabbladdning på cirka 30-50 minuter när man laddar upp till 80 procent.
Det är en god investering inför framtiden att installera laddstolpar och jag skulle rekommendera att sätta igång så fort som möjligt. Nu kan man dessutom söka bidrag hos Naturvårdsverket för att installera laddstolpar. Satsningen är en del av statsbudgeten som riksdagen har beslutat om och bidraget finns för flera målgrupper, för privatpersoner men också för företag, bolag, kommuner, landsting och stiftelser samt till bostadsrättföreningar och samfälligheter. Information och om hur man ansöker finns på Naturvårdsverkets hemsida.
Det kommer du inte att behöva, batteriet förväntas hålla hela bilens livslängd. Vår batterigaranti är åtta år eller 16 000 mil, och då garanterar vi att batteriets kapacitet inte går under 70 procent. I vissa fall kan man behöva byta enskilda battericeller, men troligtvis aldrig hela batteriet.
Undvik att ha batteriet helt tomt eller helt fullt regelbundet. Lagom är bra, upp till 80 procent kan man hålla sig till. Var sparsam med snabbladdning som också sliter mer på batteriet. Självklart ska man snabbladda vid behov, till exempel på resor, men långsam normalladdning mår batteriet bäst av.
Bilen varnar tydligt i god tid innan batteriet är tomt, men skulle man mot förmodan få stopp behöver bärgare transportera bilen till närmaste laddstation. Volkswagens assistansservice finns med snabb hjälp dygnet runt genom mobilitetsgarantin. I Sverige är numret 020-66 55 00 och övriga Europa +46 771-66 55 00. Väl vid laddstationen efter transport är det inget speciellt man behöver tänka på; det är bara att ladda som vanligt.
Nej, det går inte att göra fel. Oavsett hur mycket effekt det finns i laddstationen är det bilen som avgör hur mycket effekt som kan tas emot. När det gäller uttag och kablar finns en EU-standard för både normalladdning och snabbladdning. CCS (Combined Charging System) har ett Typ 2-uttag för normalladdning med växelström, men har också ett särskilt uttag för snabbladdning med likström. Bilen kan alltså med denna typ av kontakt både snabb- och normalladdas i samma uttag på bilen.
Elen kommer att räcka, vi har ett överskott på el i dag. Det som kan bli problem är kapaciteten i nätet för vissa lokala orter; det kan bli svårt att få ut så mycket el som behövs på samma gång. Det kan då bli begräsningar på vissa platser. Svenska kraftnät kommer att bygga ut stamnätet för att lösa detta problem, men det kommer av förklarliga skäl att ta flera år.
Det är säkert att ladda elbil. När man installerar en laddbox hemma är det viktigt att installationen görs av en behörig elinstallatör som också kontrollerar husets elsystem. Elsäkerhetsverket avråder helt från laddning av elbilar i vanligt eluttag, det ska endast ske i nödfall. Laddning av elbil sker under lång tid och hög belastning, vil ket inte elsystemet i huset är anpassat för.
Absolut, det finns vissa leverantörer som säljer laddboxar med två uttag. Däremot är inte behovet särskilt stort ännu eftersom de allra flesta inte äger två laddbara bilar. Dessutom finns ofta inte behov av att ladda varje natt tack vare att räckvidden på elbilarna blivit längre. Så det gör att man kan dela upp nattladdningen på olika dagar för sina bilar.
Volkswagen kommer att lansera appen We Charge, där du kan planera din resa och där ett stort nätverk av laddningsstationer är anslutna, både i Sverige och Europa. Under långresor stannar man oftast någon gång på vägen för att äta, sträcka på benen och gå på toaletten. Då är det perfekt att snabbladda bilen under tiden. Tillgången på laddstolpar kommer också att bli bättre eftersom det för bensinmackar och matställen öppnar upp för mera affärsmöjligheter när kunder stannar och laddar sina bilar.
Räckvidden påverkas av kyla. Ska man köra i kyla är det bra att förvärma bilen när den står på laddning. Då tas ingen energi av batteriet, utan bilen är uppvärmd före start. Samma sak – fast tvärtom – gäller under sommaren. Passa på att kyla bilen under laddning precis innan du ska köra iväg så sparar du energi.
Det är en större utmaning att köra elbil i norra Sverige där det är längre avstånd mellan laddstationerna. Men när räckvidden nu blir allt längre i de nya elbilarna är det lättare. De transportbilar som erbjuds idag kräver tid och planering om man behöver förflytta sig över långa distanser, men redan år 2022 kommer det en transportbil med betydligt bättre räckvidd.
Man brukar säga att det kostar ungefär 2–2,50 kronor per mil om man laddar hemma via laddbox. Allt beror så klart på vad elen hemma kostar och hur du kör. Vid publik laddning är kostnaden högre men det sker heller inte så ofta.
Installera laddbox, förvärm eller kyl gärna bilen under laddning före start på vintern eller sommaren. För långresor: installera en app som har god översikt på vilka laddare som finns längs vägen. I de flesta appar kan du också se om laddstolparna är lediga eller upptagna.