Volkswagen ID Buzz på laddning

15 laddade frågor om
Livet med elbil 

 

Hur är det att leva med elbil? Och vilka frågor dyker upp när man tänker på elbilar? Sofia Granfors, Head of e-mobility på Volkswagen, arbetar med dessa frågor dagligen och ser ljust på framtidens ägande av elbil. Här svarar hon på de vanligaste frågorna om elbilsägandet.

TEXT Mia Litström FOTO Magnus Glans / Volkswagen 

Sofia Granfors, Head of e-Mobility hos Volkswagen
Sofia Granfors, Head of e-Mobility hos Volkswagen 
1
Hur ser infrastrukturen ut för laddbara elbilar?

Utbudet av laddstolpar ökar hela tiden. Även för förare på långresa har det etablerats fler laddmöjligheter, men det är absolut inte perfekt, det behövs fler laddstationer. En del i detta är IONITY, ett joint venture mellan ledande biltillverkare, däribland Volkswagenkoncernen, som har målet att bygga upp ett ordentligt nätverk av inledningsvis 400 snabbladdningsstationer både i Sverige och i Europa.

2
Vilka alternativ finns utöver laddbox hemma?

Offentliga laddstolpar finns vid matställen, bensinmackar, gallerior och vid speciella laddgator i storstäderna. Tiden för laddning kan variera beroende på effekten laddsta­tionen kan leverera och vad bilen kan ta emot. Normalt ligger en snabbladdning på cirka 30-50 minuter när man laddar upp till 80 procent.

3
Vilka tips finns för bostadsrättsföreningar som vill ha laddstolpar? 

Det är en god investering inför framtiden att installera laddstolpar och jag skulle rekommendera att sätta igång så fort som möjligt. Nu kan man dessutom söka bidrag hos Naturvårdsverket för att installera laddstolpar. Satsningen är en del av statsbudgeten som riksdagen har beslutat om och bidraget finns för flera målgrupper, för privatpersoner men också för företag, bolag, kommuner, landsting och stiftelser samt till bostadsrättföreningar och samfälligheter. Information och om hur man ansöker finns på Naturvårdsverkets hemsida. 

4
Kommer jag att behöva byta batteri under bilens livslängd? 

Det kommer du inte att behöva, batteriet förväntas hålla hela bilens livslängd. Vår batterigaranti är åtta år eller 16 000 mil, och då garanterar vi att batteriets kapacitet inte går under 70 procent. I vissa fall kan man behöva byta enskilda battericeller, men troligtvis aldrig hela batteriet. 

5
Hur laddar jag för att spara på batteriet. Kan jag slita ut batteriet? 

Undvik att ha batteriet helt tomt eller helt fullt regelbundet. Lagom är bra, upp till 80 procent kan man hålla sig till. Var sparsam med snabbladdning som också sliter mer på batteriet. Självklart ska man snabbladda vid behov, till exempel på resor, men långsam normalladdning mår batteriet bäst av. 

6
Vad gör jag om jag kör slut på elen? Något speciellt att tänka på? 

Bilen varnar tydligt i god tid innan batteriet är tomt, men skulle man mot förmodan få stopp behöver bärgare transportera bilen till närmaste laddstation. Volkswagens assistansservice finns med snabb hjälp dygnet runt genom mobilitetsgarantin. I Sverige är numret 020-66 55 00 och övriga Europa +46 771-66 55 00. Väl vid laddstationen efter transport är det inget speciellt man behöver tänka på; det är bara att ladda som vanligt. 

7
Oftast är det flera olika laddkablar med olika effekt vid en snabbladdningsstation. Finns det risk att jag gör fel och tar fel laddsladd till bilen? 

Nej, det går inte att göra fel. Oavsett hur mycket effekt det finns i laddstationen är det bilen som avgör hur mycket effekt som kan tas emot. När det gäller uttag och kablar finns en EU-standard för både normalladdning och snabbladdning. CCS (Combined Charging System) har ett Typ 2-uttag för normalladdning med växelström, men har också ett särskilt uttag för snabbladdning med likström. Bilen kan alltså med denna typ av kontakt både snabb- och normalladdas i samma uttag på bilen. 

8
Kommer elen att räcka till alla elbilar i framtiden? 

Elen kommer att räcka, vi har ett överskott på el i dag. Det som kan bli problem är kapaciteten i nätet för vissa lokala orter; det kan bli svårt att få ut så mycket el som behövs på samma gång. Det kan då bli begräsningar på vissa platser. Svenska kraftnät kommer att bygga ut stamnätet för att lösa detta problem, men det kommer av förklarliga skäl att ta flera år. 

9
Är det säkert att ladda elbil? Eller är det något jag behöver tänka på? 

Det är säkert att ladda elbil. När man installerar en laddbox hemma är det viktigt att installationen görs av en behörig elinstallatör som också kontrollerar husets elsystem. Elsäkerhetsverket avråder helt från laddning av elbilar i vanligt eluttag, det ska endast ske i nödfall. Laddning av elbil sker under lång tid och hög belastning, vil ket inte elsystemet i huset är anpassat för. 

10
Kan vi ladda flera elbilar samtidigt på samma laddbox hemma? 

Absolut, det finns vissa leverantörer som säljer laddboxar med två uttag. Däremot är inte behovet särskilt stort ännu eftersom de allra flesta inte äger två laddbara bilar. Dessutom finns ofta inte behov av att ladda varje natt tack vare att räckvidden på elbilarna blivit längre. Så det gör att man kan dela upp nattladdningen på olika dagar för sina bilar. 

11
Hur kan jag som elbilsförare planera min långresa på bästa sätt? 

Volkswagen kommer att lansera appen We Charge, där du kan planera din resa och där ett stort nätverk av laddningsstationer är anslutna, både i Sverige och Europa. Under långresor stannar man oftast någon gång på vägen för att äta, sträcka på benen och gå på toaletten. Då är det perfekt att snabbladda bilen under tiden. Tillgången på laddstolpar kommer också att bli bättre eftersom det för bensinmackar och matställen öppnar upp för mera affärsmöjligheter när kunder stannar och laddar sina bilar. 

12
Hur är det att ha elbil på vintern? Hur påverkas räckvidden av kyla? 

Räckvidden påverkas av kyla. Ska man köra i kyla är det bra att förvärma bilen när den står på laddning. Då tas ingen energi av batteriet, utan bilen är uppvärmd före start. Samma sak – fast tvärtom – gäller under sommaren. Passa på att kyla bilen under laddning precis innan du ska köra iväg så sparar du energi.

13
Hur funkar det att köra elbil i Norrland? 

Det är en större utmaning att köra elbil i norra Sverige där det är längre avstånd mellan laddstationerna. Men när räckvidden nu blir allt längre i de nya elbilarna är det lättare. De transportbilar som erbjuds idag kräver tid och planering om man behöver förflytta sig över långa distanser, men redan år 2022 kommer det en transportbil med betydligt bättre räckvidd.

14
Vad kostar det att köra en elbil? 

Man brukar säga att det kostar ungefär 2–2,50 kronor per mil om man laddar hemma via laddbox. Allt beror så klart på vad elen hemma kostar och hur du kör. Vid publik laddning är kostnaden högre men det sker heller inte så ofta. 

15
Andra smarta tips och tricks för elbilsägare? 

Installera laddbox, förvärm eller kyl gärna bilen under laddning före start på vintern eller sommaren. För långresor: installera en app som har god översikt på vilka laddare som finns längs vägen. I de flesta appar kan du också se om laddstolparna är lediga eller upptagna. 

Två sollcellsinstallatörer tar en paus bredvid en vit VW ID. Buzz Cargo elskåpbil

Våra elbilar

Se och läs mer om elbilarna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

Volkswagen på laddning med en familj som går runt bilen

Du kanske också gillar

Kvinna som sitter i en VW ID. Buzz och pekar på infotainmentskärmen

Ta hand om ditt elbilsbatteri för längre räckvidd

VW ID. Buzz och ID. Buzz Cargo i tvåtonslackering med spegling i vatten framför

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo
Folkabussen äntligen tillbaka – Elektrisk och högteknologisk

En stripad VW ABT e-Transporter vid Northvolts anläggning i Skellefteå

ABT e-Transporter
Northvolt: Framtidens batterifabrik tar form

Arboristen Victoria Carstens på väg ut i skogen på jobb, i bakgrunden en VW Multivan e-Hybrid minibuss

Multivan e-Hybrid
Det naturliga valet för arboristen

Personal från Nordelektro uppställda framför sin nya VW ID. Buzz Cargo elskåpbil på en grusparkering

Därför beställer Nordelektro 40 stycken ID. Buzz

Du kanske också gillar