Nya VW Transporter på världspremiären under IAA
Nyheter

Svenske journalisten: ”Nya Transporter en toppbil i segmentet”

Text: Alexander Dahlin
Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge
2024-10-07

På IAA Transportation i tyska Hannover hade nya Volkswagen Transporter världspremiär. På plats fanns motorjournalisten Anders Myrdal och vi passade på att fråga honom vad han tycker om nya Transporter, som kommer till Sverige i början av 2025.

Anders Myrdal har provkört lätta lastbilar sedan 2011, så han om någon har koll på nivån för Transporter som premiärvisades i Hannover.

Vad är ditt första intryck av nya Transporter?
– Det är alltid lika spännande att få vara med om en lansering av en ny modell. Nya Transporter är en mycket intressant lansering med många nyheter, både när det gäller praktisk användning och teknik. I princip allt är nytt och dessutom kommer den med alla möjliga tänkbara drivlinor. Första intrycket är definitivt att nya Transporter är en av de absoluta toppbilarna i segmentet. Volkswagen har ju också en unik 74-årig historia med sin Transporter, den sticker ut mot andra biltillverkare. Kultstatusen som en bil för yrkesfolk, fritidstörstande folk och hippies på 1960- och 1970-talen är en av många förklaringar bakom bilens framgångar. Genom åren har den utvecklats till att vara en praktisk hantverkarbil med körglädje. 

Anders Myrdal motorjournalist
Anders Myrdal
Att nya Transporter nu också erbjuds som både ren elbil och laddhybrid, vid sidan av traditionella dieselalternativ, är kanske den största nyheten.
Anders Myrdal
Motorjournalist
Presentation av nya VW Transporter på IAA
Foto: Anders Myrdal

Vilka tycker du är bilens viktigaste nyheter?
– Övergripande är det så klart stort att det är en helt ny sjunde generation av Transporter, och det finns många nyheter att lyfta fram. Att den nu också erbjuds som både ren elbil och laddhybrid, vid sidan av traditionella dieselalternativ, är kanske den största nyheten. Jag gillar också den nydesignade fronten – ja, helhetsintrycket är att det är en snygg bil där det tydligt syns att det är en modern Transporter. 
– Invändigt i hytten möts man av en helt ny digital miljö – där föraren har koll på allt via en större och en mindre display. Trots all ny teknik och skärmar, är det bra att det både finns många fysiska knappar för viktiga funktioner på både instrumentbrädan och på ratten. Jag är övertygad om att man som Volkswagenförare kommer att känna igen sig bakom ratten. 

Lastutrymmet på nya VW Transporter

Har du hunnit studera lastförmågan hos nya Transporter?
– Ja, och om jag har räknat rätt så lastar den cirka tio procent mer än den utgående generationen. Det är faktiskt ganska imponerande. Både den korta och den långa versionen har blivit längre. Transporter med lång hjulbas är nu 540 centimeter lång och lastutrymmet är hela tre meter långt, vilket gör att tre europallar ryms. Bredden mellan hjulhusen är 14 centimeter större. Väljer man nya Transporter med lång hjulbas och förhöjt tak så blir lastvolymen nio kubikmeter, det är nästan Crafter-klass. Lastvikten är också väl tilltagen, även på den elektriska versionen. Och maximala dragvikten har ökat med 300 kilo, till 2 800 kilo. Det är imponerande siffror, som ger hantverkare och annat yrkesfolk förutsättningar att kunna få en ännu effektivare vardag.

Nya VW Transporter i närbild
Foto: Anders Myrdal
En laddkabel i nya VW Caravelle och Transporter
Publik och bilarna Caravelle och Transporter på IAA
Foto: Anders Myrdal
Nya e-Transporter kommer bli ett starkt komplement för Volkswagen för de kunder som vill köra på el men behöver mer lastvolym.
Anders Myrdal
Motorjournalist

Hur tror du att bilen kommer tas emot? 
– Konkurrensen är hård, men eftersom nya Transporter har så många plus mot dess föregångare och kommer med så många olika val av drivlinor, finns förutsättningarna för att modellen ska kunna behålla sin popularitet. Det törs jag nog säga, utan att ha provkört bilen.  

Vilka versioner tror du kommer efterfrågas mest i Sverige?
– Bilen lanseras först med dieselmotorer med effektuttag på 110, 150 och 170 hästkrafter. De två starkaste motorerna bör bli populärast här i Sverige, eftersom de går att få med fyrhjulsdrift och automat. Försäljningen av elektriska lätta transportbilar har också tagit fart i Sverige, med Volkswagens ID. Buzz Cargo som en klar bästsäljare. Nya e-Transporter kommer bli ett starkt komplement för Volkswagen för de kunder som vill köra på el men behöver mer lastvolym. När det gäller laddhybriden som lanseras lite senare så tror jag det beror en hel del på vilket pris den får och om den kan erbjuda en bra totalekonomi för företagen. Vi har ju inte sett någon större framgång för laddhybrider i lätta transportbilssegmentet tidigare, men först nu kommer det riktigt intressanta alternativ som exempelvis Volkswagens nya laddhybridsversion av Caddy Cargo som går upp till 12 mil på el. Vi får snart se om svenska företag tar till sig laddhybridstekniken på samma sätt personbilsmarknaden gjort under en längre tid.

Hur ser du på att Volkswagen har gått från en plattform till tre plattformar med nya Transporter, Multivan och ID. Buzz?
– Detta är nog en smart strategi för Volkswagen – som ger dem möjlighet att erbjuda ännu bättre lösningar för den breda målgruppen, det som den tidigare 6.1-generationen skulle täcka in med en och samma plattform. Nya Transporter och nya Caravelle samsas på en plattform som i huvudsak vänder sig till B2B-segmentet. Multivan och den nyligen lanserade California bygger numera på personbilskomponenter, vilket gör att de bättre kan konkurrera inom privatbilssegmenten. Slutligen finns elektriska ID. Buzz som är en halv klass mindre, men som verkligen plockar upp Volkswagens DNA med sin ikoniska ”folkabussdesign”. 

Fakta om bilen

Volkswagen Transporter

Fakta om bilen

Volkswagen Transporter

Nya VW Transporter framför grusschakt

Grundpris: Prisuppgifter i samband med säljstart (tidigast november 2024)
Förbrukning: Diesel 6,9-9,0 l/100 km (blandad körning)
Motor: Diesel 110-170 hk, El 136-286 hk, Laddhybrid 232 hk
Växellåda: Diesel 6-vxl man. alt. 8-vxl aut.
Lastvolym: 5,8 - 9 m3.
Max lastvikt och max dragvikt: 1 330 kg resp. 2 800 kg.
Drivning: Diesel framhjulsdrift alt. fyrhjulsdrift, El bakhjulsdrift, Laddhybrid framhjulsdrift.

Detta kanske också intresserar dig...

En VW California campingbil med uppfällt popup-tak under stjärnklar himmel

Test av nya Volkswagen California 2025

Man sitter i bagaget på en VW Transporter och fikar

Emils Transporter är både snickarverkstad och fjällhotell

Tim står fram nya VW Amarok pickup

Tim testar:
”Nya Amarok – vilket lyft!”

Detta kanske också intresserar dig...