Tim testar:
”Nya Amarok – vilket lyft!”
Kraftigare, större, smartare och snyggare. Hyllningsorden haglar efter testkörningen av nya Amarok.
– Som Amarokägare känner jag igen mig i bilen – men samtidigt är allt nytt och bättre, säger filmfotografen Tim Forssberg Jakobsson.
Filmfotografen Tim Forsström Jakobsson sammanfattade testkörningen av nya Amarok med kommentaren: ”Aj aj, det här blir dyrt”.
För efter att ha kört en bil av den kalibern är det svårt att gå tillbaka till den äldre modellen.
Anledningarna är många:
– Den är kraftigare, större, luftigare och mer clean. Skärmen är dubbelt så stor, ljudsystemet är en dröm – särskilt i kombination med en tystare kupé – och sen trådlös laddning! Vilket lyft!
Just laddningen, med både USB och USB-C, är en liten men viktig detalj för Tim som ofta laddar både mobil, dator och kamerabatterier på resande fot. Och även om han dragit ner på resandet så blir det fortfarande över 2 000 mil om året.
– Inne i bilen är jag Apple-användare, så det är perfekt med trådlös Carplay och trådlös laddningsplatta så jag slipper vänta på inkoppling. Det är bara att hoppa in och kasta in luren på plattan och så kör man i väg och är uppkopplad på gps och med sina spellistor. För mig är det en stor grej för när man sätter sig i bilen vill man bara åka, inte dona med sladdar hit och dit. Även om man bara ska till matbutiken vill man ju ha sin musik från telefonen.
Den är kraftigare, större, luftigare och mer clean.Tim Forsström JakobssonFilmfotograf
Tims nuvarande Amarok från 2016 fungerar som ett rullande kontor för egenföretagaren. Med många mil i bilen till såväl norska fjällen som alperna, måste han kunna ta jobbsamtal på vägen.
– Här är en tydlig skillnad – kupén är väldigt mycket tystare och den vibrerar mindre. Sen känns det allmänt lyxigt med en ny årsmodell, där skärmar och knappar är större och bättre placerade. Designen har över lag fått sig ett lyft, säger Tim imponerat.
Han hyllar särskilt den smidiga växlingen mellan två- och fyrhjulsdrift.
– Det är perfekt om man som jag ofta kör i galen snöterräng. Och filmar man mycket skidåkning är det så klart magiskt att ha rattvärme och avfrostning på framrutan.
Nya Amarok är både större och starkare.
– Den har lite större baksäte och det är trevligt. Fäller man upp baksätet så blir det större lastutrymme för min dyrare fotoutrustning. Flaket tål också mer stryk så där lägger jag tunga metallstativ och sådant, då slipper man ha de grejerna i bilen. Jag behöver en stryktålig bil, helt enkelt.
"...kupén är väldigt mycket tystare och den vibrerar mindre"Tim Forsström JakobssonFilmfotograf
Med många timmar vid ratten är körkomforten också avgörande. Tim beskriver nya Amarok som både stadig på vägen och härlig att köra både kort och långt med.
– Det är inte alltid en stor och stark bil checkar alla personbilsboxarna i sitt paket, men här finns all vardagslyx som är bra med en liten bil också i den här stora modellen. En jättegrej för mig som jag saknat sen jag hade en Golf Variant, är adaptiv farthållare. Att den bromsar och håller avstånd automatiskt och gasar själv och håller farten, det gör det skönt att köra. Jag kan ställa in farten på E4:an och behöver inte använda fötterna förrän i Sundsvall, säger Tim.
Efter testkörningen kommer Tim inte på något negativt med nya modellen.
– Det är det en klar ”upphottning” av samma modell, den är nyare och snyggare och väldigt mycket mer modern. Som Amarokägare känner jag igen mig i bilen – men samtidigt är allt nytt och bättre. Det är verkligen en uppdaterad Amarok – gillar man Amarok sen innan gillar man den här ännu mer, avslutar Tim.
Nya Amarok vs. Amarok 2020
Nya Amarok | Amarok 2020 | |
---|---|---|
Euro NCAP säkerhetsbetyg | 5 stjärnor | Ej testad |
Antal assistans- och säkerhetssystem | +30 | +10 |
Karosslängd | 5 350 mm | 5 254 mm |
Vadningsdjup | 800 mm | 500 mm |
Antal växlar (aut) | 10 | 8 |
Maximal infotainmentskärm | 12 tum | 8 tum |
Maximal fälgstorlek | 21 tum | 20 tum |
AdBlue-tank | 19,3 l | 6,3 l |
Produktionsland | Sydafrika | Tyskland |
Nya Amarok
5 stjärnor
Amarok 2020
Ej testad