ID. Buzz & ID. Buzz Cargo: Pressomdömen
Gå direkt till pressomdömen för:
”Ren glädje!” – ID. Buzz får fina omdömen av pressen
Roadtrip till Sicilien! Så laddar och campar du med ID. Buzz på långresan
Följ med på en roadtrip från Stockholm till Sicilien med ID. Buzz! Hur funkar det med laddning i Europa? Hur långt kommer man på en laddning? Hur campar man med ID. Buzz? Vi har samlat massor med fakta och tips kring hur man semestrar med ID. Buzz i denna reseskildring som är uppdelad i tre avsnitt.
Allt om elbil
Provkört: 7-sitsiga Volkswagen ID. Buzz – är vad den borde varit från start
"Även om det känns att ID. Buzz i grunden är en transportbil så är den väldigt trevlig att köra. Komforten är god och den känns trygg på vägen. En stor bidragande faktor är den mycket goda sikten runt hela bilen genom de stora rutorna. Volkswagen ID. Buzz har alltså aldrig varit mer redo för familjeäventyren som nu."
Teknikens Värld 2024
Provkörning av Volkswagen ID. Buzz Pro GTX LWB
"Moderna eldrivlinor är bra på att spara energi när fyrhjulsdriften inte används så numera är det inte så stor skillnad mellan drivning på en eller två axlar.
Den nya elmotorn på bakaxeln är på hela 286 hästkrafter med en motor även fram är den totala effekten hela 340 hästkrafter. Det fanns de som tyckte att gamla ID. Buzz var lite seg men det kan de knappast säga nu. Det skjuter på bra även i de brantaste uppförsbackarna."
Hela den glada uppsynen och lekfulla attityden gör ID. Buzz till ett glädjepiller.Kristofer RaskAllt om elbil
Recharge
PROV: Med ID. Buzz GTX LWB faller bitarna på plats
När du satt dig till rätta i ID. Buzz GTX LWB och kör iväg för första gången känns det som att du är tillbaka i dina mest fantastiska T3-dagar igen. Med sina 340 hk är GTX den kraftfullaste av alla tidigare VW-bussar. En epok som började 1950 med T1 och 25 hk.
Feber.se
Vi har kollat in nya Volkswagen ID. Buzz GTX. Fotbollsfraktarracer!
Roger Åberg på Feber testar nya ID. Buzz GTX och svarar på frågan: Är detta drömmen för det lilla fotbollslaget?
I GTX-utförande så får den två elmotorer och något som är välkommet i Sverige – fyrhjulsdrift! Den bakre motorn är på 286 hästar. Motorn fram är på 109 hästar och tillsammans levererar de 340 hästar. Borde räcka för den här bilen kan man tycka. 0 till 100 km/h går på 6,5 sekunder och det gäller för båda versionerna som kommer.
Teknikens Värld
Volkswagen ID. Buzz GTX officiell – kraft och fyrhjulsdrift
Skulle nu inte bilen räcka till för att få plats med allt du vill ha med dig är det möjligt att koppla på ett släp (eller exempelvis husvagn). Mest får ID. Buzz GTX med kort axelavstånd dra – upp till 1 800 kilo. Den längre varianten får ”bara” dra upp till 1 600 kilo, å andra sidan rymmer själva bilen mer. Dragvikterna är betydligt högre än för vanliga ID. Buzz Pro med 150 kW-elmotor (204 hk) då den bara får släpa med sig 1 000 kilo.
Elbilen.se
Kraftfullaste folkabussen hittills – dags för ID. Buzz GTX
Optiskt har ID. Buzz GTX försetts med ett sportigare uttryck i form av samma svarta luftintag i fronten med bikakemönster och de nya triangelformade varselljusen som vi redan sett hos ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer. Som standard står bussen på nydesignade 19-tumsfälgar. Som tillval finns två versioner av fälgar på 21 tum. ID. Buzz GTX går att få i en ny röd färg, samt ytterligare sex lackfärger och fyra tvåtonskombinationer.
En av världens snabbaste bussar.William KarlssonJournalist
Carup.se
Så snabb är nya hippiebussen VW ID.Buzz GTX
För ett halvår sedan gick det rykten om att Volkswagen tänkte droppa GTX som används på deras elbilar. Men nu har tyska biljätten släppt tre nya modeller med GTX där den nya snabba hippiebussen ID.Buzz GTX är den tredje och senaste.
Gröna mobilister
Gröna Mobilister testar den moderna tolkningen av den klassiska folkabussen
ID. Buzz är en sympatisk elektrisk minibuss som kombinerar nostalgi med modernitet på ett tilltalande sätt. I lanseringsskedet har den lidit av att inte ha någon värmepump men det ska Volkswagen nu råda bot på nu. ID Buzz väcker ett visst habegär – retrocharmen gör att man vill behöva en.
Jag ”villhöver” den som man brukar säga...Stefan AnderssonGröna mobilister
Wayke testar
Videorecension
"Vilken bil har haft mer genomslag (buzz på engelska) än Buzz? Jag älskar när bilföretagen lyssnar och faktiskt sätter knasiga prototyper i produktion."
auto motor & sport
Bättre än en SUV? Förnuft & Känsla testar Volkswagen ID. Buzz
Den nya Folkabussens formgivning har tagit världen med storm och erbjuder utrymmen som får alla suvar att framstå som trånga. Är det äntligen dags för MPV-bilarnas revansch? Peder är intresserad och funderar på om det här kan vara den perfekta hundbilen? Alrik gillar att den är så stor, mjuk och fin att köra.
Videon svarar på frågor som: Hur långt kommer man på en laddning? Imponerar kvalitetskänslan och infotainment? Finns det värmepump? Går det att öppna bakfönstren? Finns det värme längst bak? Blir hundkänslabetyget högt?
ID. Buzz Cargo
Högsta Växeln testar
Provkörd: Nya Volkswagen ID. Buzz Cargo – den levererar
Volkswagen ID. Buzz Cargo levererar ett bestämt vettigt helhetspaket inom transportbilssektorn. Räckvidden är bra, snabbladdningen likaså och även lastkapacitet är klart godkänd. Faktumet att den rent imagemässigt skriker elbil är även en klar fördel.
Slutbetyg: 4/5
Urban Fjellström
Test VW ID Buzz Cargo 2024
"Jag tycker att ID Buzz har helt ok ljudnivå, även i 100 Km/t på landsväg, eller på bullriga och trasiga småvägar ute i ingenstans-land. Trots att den känns lite burkig designmässig i kupén så är den väl dämpad och ger ett bra intryck."
The positive impression it has made so far with the wider public has been clear – and that level of enthusiasm has been more than matched by me.Andrew RyanCAR editor
CAR magazine
VW ID. Buzz Cargo review (2024): practical trendsetter
Just like the ID. Buzz passenger version, the electric Cargo is the feelgood van of the moment.
What’s new? Everything. Although it can trace its history all the way back to the T1 van, the Buzz Cargo is an entirely new thing. Electric, with a skateboard-style battery under the body, the raw ingredients are familiar from all the other VW Group products that use the MEB platform.
The friendliest van on salePiers WardCAR's deputy editor
FleetNews
VW ID Buzz Cargo long-term test | Loadspace and practicality
While the practicality of any van is key to fleet operations, any driver, of course, will spend a lot of time in the cabin and it’s hard to imagine that they would be anything other than very happy to be in the ID Buzz.
Build quality is high and while the materials are designed to be hardwearing – our van has covered just over 8,500 miles and the interior is as new – the integration of the same infotainment system, driver display panel and controls as the Volkswagen ID4, lifts it above general expectations.
What car?
Volkswagen ID Buzz Cargo electric van review
If Bob the Builder weren't hampered by being fictional, the new Volkswagen ID Buzz Cargo might be the van he'd choose to drive.
The Volkswagen ID Buzz is one of the best medium-sized electric vans to drive, thanks to a combination of power, refinement and comfort.
Electrifying.com
Volkswagen ID. Buzz Cargo review
"I can see loads of urban business opting for the Buzz Cargo - it's such a lovely piece of design, and really grabs attention everywhere it goes. Resale values are good, too, which keeps lease costs down and makes running costs on the Buzz surprisingly good compared to other vans." Nicki Shields, Associate Editor
Electrifying.com score: 8/10
Country&TownHouse
The Volkswagen ID. Buzz Cargo Is The Coolest Delivery Vehicle On The Road
What’s the feel-good van for folk with trendy stuff to sell? Whether you’re delivering Korean corn dogs or hot honey, the electric Volkswagen ID. Buzz Cargo gets your business noticed.
CNP (nyhetsbyrå), Uppsalatidningen, 29 september, 2022
”En kul kompis man vill lära känna betydligt närmare”
”Formspråket förmedlar en spelglädje och ett sätt att ta ut svängarna som är smått unikt i bilvärlden”
”Man färdas riktigt bekvämt och insteget till baksätet är smidigt tack vare dubbla skjutdörrar”
”En milslukare av rang men samtidigt smidig som en balettdansös med utmärkt svängradie och perfekt runtomsikt”
Elbilen, nr 9 2022
”Det mest unika med ID. Buzz Cargo är ändå räckvidden, och laddningen. […] finns hittills inga andra transportbilar som kan konkurrera med det.”
”Det är mycket folk ute på gatorna, och det är många som vänder sig om, tittar, pekar. Och den sticker ut i trafiken, som en färgglad ljusklick i den annars ganska jämngrå strömmen av bilar.”
”Storleken till trots är den ändå lättmanövrerad i stadstrafiken och det är lätt att känna var man har bilen på vägen”
”Mycket komfortabel att köra och åka i. Man sitter högt och bekvämt med mycket rymd och luft omkring sig.”
”Buzzen rör sig piggt på motorvägen”
”De har framför allt gjort en praktisk och funktionell bil som är kul att köra”
”Att unga köpstarka personer vänder sig efter bilen på gatan lär dessutom vara allt annat än besvärligt för företaget som behöver en bil att köra transporter med”
Trailer, nr 10, 2022
”Kommer inte ens ihåg när jag satt så pass bekvämt i ett lätt transportfordon”
”Den relativt långa hjulbasen på tre meter, korta överhäng, låg vikt med motorn placerad mellan bakhjulen och batteriet under golvet i lastrummet ger utmärkta vägegenskaper.”
”Styrningen är distinkt med bra vägkänsla och bra svängradie. Ljudnivån är låg, sittkomforten mycket god och fjädringen fast utan att vara stötig.”
”Vi blev snabbt bekanta med reglage och funktioner och övergripande var den mycket trevlig att köra.”
”Bilen väckte känslor, människor pekade och fotograferade under provkörningen och vi fick många positiva kommentarer.”
Teknikens Värld, nr 20, 2022
”Vi öppnar, känner och klämmer, mäter och Cargo imponerar”
”Med moderna assistanspaket och digital instrumentering tar VW ett rejält kliv bort från den gamla sanningen att skåpbilen får leva med personbilens gamla uttjänta teknik. VW lanserar person- och transportbil samtidigt och med samma grundteknik.”
”Den här bilen är en dröm för den stressade budbilschauffören”
Trucking Scandinavia, nr 11, 2022
”En elmotor på 204 hk gör bilen pigg att köra och då framför allt i stadstrafik där det höga vridmomentet från start gör bilen både lättkörd och snabb iväg ur startblocken.”
”Väghållningen är riktigt bra tack vare låg tyngdpunkt och bra viktfördelning kryddat med en något styvare fjädring än systermodellen ID. Buzz”
”Rätt använd, läs laddning under natten och under lunch vid behov, blir eldrivningen ett bra alternativ både ur ekonomisk synvinkel och när det gäller miljö, förarmiljö och körkänsla.”
”Ska vi summera Volkswagens första lättlastare på ID-plattformen så är den i det närmaste oslagbar i stadstrafik där den även kommer in i alla miljözoner utan problem.”