Så påverkas din Volkswagen av att 2G/3G-näten stängs ner
Bilbranschen är inte ensam om att påverkas när 2G/3G-näten i Europa avvecklas. Här har vi samlat den information som finns och hur användandet av ditt fordon från Volkswagen Transportbilar kan komma att påverkas.
2G/3G-näten i Europa är på väg att stängas ned för att ersättas med 4G och 5G. Tidpunkten för själva nedstängningen varierar dock mellan länderna och avgörs av de nationella teleoperatörerna.
I Sverige har 3G redan börjat stängas ned och om några år kommer 2G- och 3G-näten att vara nedstängda.
Bakgrunden till denna förändring är att dagens konsumenter kräver mer data och högre hastigheter. 2G/3G motsvarar helt enkelt inte de krav som ställs på funktionalitet och säkerhet.
Nedstängningen påverkar flera olika delar av samhället. All kommunikation som är beroende av 2G/3G-standard kommer att upphöra att fungera när de gamla näten fasas ut. Du kan läsa mer om hela frågan på Post- och Telestyrelsens hemsida: Avveckling av 2G- och 3G-nät | PTS
Bilbranschen är en av de sektorer i samhället som påverkas. När det gäller funktioner som upphör, så handlar det dels om så kallade ”bekvämlighetsfunktioner”, som om man till exempel styr sin parkeringsvärmare genom en app i mobiltelefonen. Det kan också handla om uppdateringar av navigationssystem etc.
En annan tjänst som upphör fungera i bilar med enbart 2G/3G-stöd är eCall. Det är en tjänst som gör att bilen automatiskt kopplar upp sig mot en larmcentral vid ett olyckstillfälle. Bilägaren kan också använda en knapp i bilen för att koppla upp sig mot larmcentralen. Från och med den 31 mars 2018 måste alla bilmodeller inom EU som är typgodkända efter detta datum ha eCall installerat i bilarna.
eCall fungerar så länge 2G finns
Under 2025 kommer de flesta teleoperatörer att stänga ner 2G/3G-nätet i Sverige. När 2G försvinner så kommer också den lagstadgade nödsamtalsfunktionen eCall att sluta fungera – detta eftersom biltillverkarna designat systemet efter de krav som funnits. Transportstyrelsen har därför sagt att kravet på eCall kommer undantas som kontrollpunkt ur bilbesiktningen 2026, men att det kommer ske först senare under det året. Men eftersom Telia har meddelat att man kommer hålla 2G öppet till 2027, så innebär det att eCall fortsatt kommer att fungera i Volkswagen-koncernens bilar under denna tid. eCall-systemet är nämligen inte beroende av en speciell teleoperatör.
Vanliga frågor och svar
Jag har ett fordon från Volkswagen Transportbilar som inte har stöd för 4G. Kommer jag kunna styra min parkeringsvärmare via telefonens app när 2G/3G-nätet släcks ner?
Min Volkswagen har eCall men saknar stöd för 4G. Kommer den bli olaglig att köra då?
Det står att kravet på eCall gäller bilmodeller som är typgodkända efter 31 mars 2018. Vad menas med typgodkända?
Jag är missnöjd med att vissa tjänster upphör att fungera när 2G/3G stängs ned. Vilket ansvar har biltillverkaren i detta?
Hur vet jag om min Volkswagen har 2G/3G eller 4G? Kan jag hitta den informationen någonstans i bilen?