Från eldriven T2-folkabuss till ID. Buzz
Tyskland kröns till Europamästare i fotboll för första gången, bandet ABBA bildas i Sverige och den första helelektriska skåpbilen från Volkswagen produceras på löpande band i Wolfsburg. Året är 1972 – och vad många inte vet är att det var just detta år som drömmen om en folkabuss med nollutsläpp föddes. En dröm som blir verklighet 50 år senare med ID. Buzz. Vi reser tillbaka till folkabussens rötter.
Volkswagen lade grunden till den helelektriska ID. Buzz, som har flera generationer Volkswagen-skåpbilar i sina gener, för mer än 50 år sedan. 1970 grundade Adolf Kalberlah utvecklingsområdet "Future Research" som designade de första VW-bilarna med elektriskt drivsystem. Två år senare presenterade Volkswagen en elektrisk skåpbil baserad på T2 – till en början som ett testfordon, sedan som ett väldigt litet parti i olika valfria uppsättningar.
Nu var visionen om den elektriska folkabussen född, men ännu inte verklig. Den första prototypen av T2 – en flakbil med öppen lastyta – vägde 2,2 ton och hade ett 880 kg tungt batteri med en kapacitet på 21,6 kWh. Jämfört med dagens batterisystem var cellerna inte bara tunga, de lagrade också betydligt mindre energi.
50 år senare har batterierna i den första generationen av ID. Buzz en kapacitet på 77 kWh (netto) och väger 500 kg – ett resultat av många års forskning och utveckling. Sist men inte minst har tekniska framsteg haft en avsevärd effekt på bilens smidighet och räckvidd, vilket gör att helelektriska ID. Buzz sticker ut på den stora marknaden.
Pionjärerna för sin tid: ID. Buzz (2022) och den elektriska skåpbilen T2 (1972).
Pionjärerna för sin tid: ID. Buzz (2022) och den elektriska skåpbilen T2 (1972).
Spara utrymme med MEB-plattformen för ID. Buzz
När vi är inne på ämnet smidighet: den elektriska T2:an från 1972 var baserad på plattformen för den konventionella T2. Det var därför svårt att installera batteriet i fordonets underrede – istället monterades det på lastgolvet, där det kunde tas bort. ID. Buzz är däremot baserat på Modular Electric Drive Kit (MEB) och har en helt ny basarkitektur. Detta gör det möjligt att installera batteripaketet mycket djupt och plant under golvet. Resultatet: en lägre, mer dynamisk tyngdpunkt som garanterar smidighet, säkerhet och stor körglädje. Det skapar också nya möjligheter, mer utrymme och en känsla av rymd på insidan.
Eftersom att det inte finns någon motor installerad framtill har ID. Buzz en extremt snäv vändradie på endast elva meter – samma radie som för en Golf. Detta garanterar körglädje även i trånga utrymmen, vilket gör den perfekt lämpad för stadskörning och trånga parkeringar.
Batteribyte VS. batteriladdning
Räckvidden för den elektriska skåpbilen T2 var bara cirka 85 kilometer och därför infördes ett – för tiden – mycket innovativt batteribytessystem under ett test med sju T2 i Berlin år 1978. Vid bytesstationen i Tiergarten-området tog det bara fem minuter att byta ut ett tomt batteri mot ett fulladdat. Detta minskade väntetiderna drastiskt med flera timmar, eftersom batterierna annars hade behövts laddas upp.
Idag används inte batteribyte – främst för att laddningsprestandan har förbättrats otroligt mycket. Ta till exempel ID. Buzz: tack vare en maximal laddningskapacitet på 170 kW vid snabbladdningsstationer kan batteriet laddas från fem till 80 procent på ungefär en halvtimme.
Ladduttaget (till vänster) på T2-elbilen behövdes sällan. Batteriet på 880 kg (till höger) var avtagbart och installerades på lastgolvet.
Ladduttaget (till vänster) på T2-elbilen behövdes sällan. Batteriet på 880 kg (till höger) var avtagbart och installerades på lastgolvet.
System för energiåtervinning fanns redan på T2
När det kommer till energibesparing var Volkswagen i framkant redan på 1970-talet. Den elektriska skåpbilen T2 hade redan ett energiåtervinningssystem som återvann rörelseenergi under inbromsning som sedan användes för att ladda batteriet. Idag tar man detta för givet, men det var ett stort tekniskt framsteg på den tiden. Denna teknik har förfinats och optimerats för ID. Buzz – dock är den grundläggande principen att generera energi långsamt i ett slutet system densamma. Detta kan öka räckvidden med 20 till 30 procent.
50 år av eldrivna fordon: den elektriska skåpbilen T2 och dess efterföljare, ID. Buzz.
50 år av eldrivna fordon: den elektriska skåpbilen T2 och dess efterföljare, ID. Buzz.
Dramatiska förändringar under fem decennier
Det har också skett några grundläggande förändringar, som beror på den tekniska utvecklingen. Vem hade, år 1972, trott att du en dag kunde lära din folkabuss att parkera själv, som ID. Buzz? Och vem hade trott att du skulle kunna prata med folkabussen via röststyrning, förhindra immiga fönster eller be bilen att beräkna rutten, inklusive pauser för laddning?
Det som började som ett banbrytande arbete med den elektriska skåpbilen T2 1972 är nu, 50 år senare, verklighet. Progressiv och mångsidig – ID. Buzz kombinerar vår tids viktigaste fordonstrender: elektromobilitet, en smart uppsättning av assistans- och informationssystem, tekniska förutsättningar för automatiserad körning och trådlösa mjukvaruuppdateringar. Den 9 mars 2022 firade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo sin världspremiär – redo för framtidens mobilitet.