VW Bulli produktionshall.

Elektriska folkabussen T2 – gårdagens bil med sikte på morgondagen

Text: Petter Jennervall | 2025-03-27

Folkabuss med pionjäranda – den eldrivna T2

En nästan ljudlös buss från Volkswagen? Ingen stor överraskning idag, men det var något av en sensation på 1970-talet. Den eldrivna T2 Transporter var långt före sin tid – och betraktas som föregångaren till den moderna trendsättaren ID. Buzz.

Ursprunget till ID. Buzz

Den ombyggda el-Transportern VW T2 kör förbi en transformatorstation.

År 1970 etablerade Volkswagen sin forskningsavdelning i Wolfsburg. Målet var vidareutveckling och nyutveckling inom drivlinor, avgaser och mycket mer. Bara två år senare presenterades den första prototypen med eldrift – en T2 med öppet lastutrymme och batterierna installerade undertill. Kort därefter inleddes en mindre serieproduktion av den eldrivna T2-modellen, en modell som nu inte bara kunde användas som flakbil utan även som skåpbil och buss. Det här var sannerligen en milstolpe – och början på något som växt rejält på senare år.

Batteribyte i stället för tankning

Berlin var pionjärstaden för projektet, där kördes sju eldrivna folkabussar. En av dem var en T2 byggd 1977 som registrerades för avloppsavdelningen hos Berliner Verkehrsbetriebe, Berlins kollektivtrafikbolag. Samtidigt byggdes det en batteriväxlingsstation i staden där tomma batterier kunde bytas ut mot fulladdade på bara fem minuter. Detta möjliggjordes genom ett löstagbart batteri under lastutrymmet. Det gick också att ladda det 21,6 kWh stora blybatteriet med en stickkontakt via ett gränssnitt i baksätet. Dessutom fanns det då redan ett energiåtervinningssystem i bilen som återvann bromsenergi – teknik nästan före sin tid!

Fulladdad hade den eldrivna folkabussen en räckvidd på upp till 85 kilometer. Elmotorn på 17 kW (23 hk) accelererade den 2 170 kg tunga skåpbilen till maxhastigheten 70 km/h. Den var kanske inte byggd för omkörningsfilen, men det var en tyst och utsläppsfri lösning för stadstrafiken.

Från T2 till ID. Buzz – idén lever vidare

Den eldrivna T2:an var startskottet för en utveckling som drivit på ingenjörer i generationer – en eldriven folkabuss för massproduktion. Då fanns inte den rätta batteritekniken men idag har saker förändrats. Idén från förr har förverkligats och nu rullar mängder av moderna folkabussar på våra vägar – i form av ID. Buzz.

Detta kanske också intresserar dig