VW ID. Buzz bredvid en T1 folkabuss
Retro

Minibussen – hetare än någonsin

Sedaner, kombi, suvar. Olika biltyper som haft sina storhetstider. Men under hela tiden har minibussen följt med – från succéstarten för folkabussen, via millennieskiftets familjebuss till dagens hetaste modell ID. Buzz. Här är minibussens magnifika milstolpar!

När milstolparna i minibussens historia ska sättas upp går det bara att börja på ett enda sätt. Folkabussen är världens mest kända, mest ikoniska, ja, den allra coolaste av minibussar som någonsin funnits. (Säger någon emot jobbar de antagligen hos en konkurrent! Reds anm.)

Om du inte redan vet det så föddes idén till Folkabussen 1947, för det var nämligen då som Volkswagens holländske generalagent Ben Pon var på besök i Wolfsburg. Där på fabriksområdet såg han fordonen som kallade Plattenwagen – flakförsedda godstransportörer – vilket fick honom att pitcha sin geniala transportbilsidé för Volkswagens ledning.

Folkabussen eller Typ 2, det vill säga Volkswagen Transporter/generation 1/T1, blev en succé världen över och en frihetssymbol – flitigt använd av hippierörelsen men också av barnfamiljer. Till Sverige kom T1 hösten 1950 och blev populär även här. Den aktermonterade motorn ståtade med 25 hästkrafter som gav en toppfart på 80 km/h. Lyxversionen kallades Samba på många europeiska marknader (i Sverige fick den det enklare smeknamnet ”Lyxbussen”) och hade 23 fönster, stort soltak, tvåtonslackering och kromdetaljer i mängder. Trots blygsam prestanda var detta en dyr bil när den introducerades, omkring 9 000 tyska mark vilket kan jämföras med den årliga snittlönen i dåtidens Västtyskland på cirka 3 500 mark. Mot dagens priser på både en och två miljoner kronor för riktigt fina Lyxbussar i originalskick, ter sig dock det ursprungliga försäljningspriset väldigt prisvärt.

Folkabussen har sedan fortsatt att utvecklas från T1 upp till T7, där modellvarianter som bland andra Caravelle, Multivan och California föddes på vägen. Och sedan kom den mest moderna av dem alla, som samtidigt var en hyllning till den klassiska T1:an – ID. Buzz. Den 100 procent eldrivna motorn och det klassiska utseendet hade nog även fallit de frihets- och klimatälskande 50-talisterna i smaken!

En av den första generationens folkabussar i Sverige
Första generationens folkabuss i Sverige
En blå VW Sharan
Volkswagen Sharan

Men, rätt ska vara rätt och komma i rätt ordning: Även om minibussens 1950- och 1960-tal totalt ägdes av Folkabussen så kom det helt andra slags minibussar efter det. ”Van” var ett begrepp som dök upp på 1970-talet, det amerikanska svaret på minibussen och en modellversion som fick mycket draghjälp via filmer och tv-serier. Som exempelvis i The A-Team där Mr T rattade en GMC Vandura/Chevrolet Van. En annan vanmodell är Ford Econoline som var en tämligen vanlig syn på de svenska vägarna.

Samtidigt som dessa vans dök upp kördes förstås fortfarande Folkabussarna under 1970- och 1980-talet. 1984 dök till exempel ”Porsche-bussen” (som den kallades av Teknikens Värld) upp med sina 112 hästkrafter. Även modeller som Toyota Model F klev fram och konkurrerade i Sverige.

Och på 1990-talet följde alltså Volkswagen upp med T4 och varianterna Caravelle och Multivan. Här tog den populära bussen ett stort kliv från det ursprungliga konceptet som ända från starten inneburit luftkyld motor bak. Och samtidigt kom det ytterligare minibussutmanare från Japan i form av Toyota Previa och Mitsubishi Space Wagon.

Tre stycken parkerade folkabussar framför en herrgård
Originalet – Typ 2 – i folkmun känd som "folkabussen"
Röd VW ID. Buzz GTX
ID. Buzz GTX från 2024

Visst kan det gå att hävda att minibussen, eller MPV/multi purpose vehicle som den utvecklats till, tappat i attraktionskraft sedan det glada 1960-talet då Folkabussen i princip var synonym med glädje. Men kring millennieskiftet hände det grejer när barnfamiljernas intresse för säkerhet, komfort och utrymme exploderade! Familjebussen äntrade scenen i form av exempelvis skjutdörrsfenomenen Volkswagen Sharan och dess syskonmodeller Seat Alhambra och Ford Galaxy. Även Renault Espace blev populär i Sverige, precis som amerikanska Chysler Voyager.

Familjebussarnas popularitet höll i sig tämligen länge men med suvarnas inträde en bit in på 2000-talet så minskade intresset för det praktiska och bilkonsumenten önskade sig mer attityd och känslans av säkerhet som suven kan förmedla. Men det fanns förstås minibussar som fortsatte att hålla flaggan högt, bland annat Volkswagen T5/T6 (Transporter, Multivan, Caravelle) som under 2014 slog rekord i Sverige med nästan 13 000 nyregistrerade exemplar, en marknadsandel på över 30 procent.

Och glöm inte heller de mindre husbilarna, eller plåtis som de även kallas. Här har Volkswagens California-modell i flera decennier lockat äventyrare med sin förmåga att kombinera personbilens egenskaper med möjligheten att dra ut och upptäcka världen, utan att lämna ”huset” hemma.

ID. Buzz är den optimala minibussen och Folkabussens arvtagare som glädjeikon.

Bussar har alltid varit ett sätt att transportera många människor samtidigt – ett klimatsmart val. Och för familjer har det varit det praktiska valet att få med alla på resan, på ett säkert och (ibland) mindre konfliktdrabbat sätt. När nu dessa fördelar kombineras med modern teknik, komfort i världsklass, en uttrycksfull design och 100 procent eldrift – då är succén ett faktum. ID. Buzz är den optimala minibussen och Folkabussens arvtagare som glädjeikon. Och ja, den har skjutdörrar.

Minibussens milstolpar

Häng med i minibussens historia! Klicka på respektive bild för mer information och bilder.

5 av 5 items

Detta kanske också intresserar dig...

VW T1 Caterpillar Fox 1962 restaurerad från grunden och premiärkörd igen 2022

Den mest ovanliga VW T1 någonsin: Caterpillar Fox (1962) är tillbaka

Per-Inge Mattson med hela sin VW-familj

Folkafantasten: Bilarna sprider sån glädje

Två kvinnor sitter i en folkabuss

Folkabussens historia

Detta kanske också intresserar dig...