NYA e-CRAFTER
Transportlösning två punkt noll
Nya elektriska e-Crafter är en utsläppsfri transportlösning för distribution och varuleveranser i stadsnära miljö. Transportbilen, som på utsidan är nästan identisk med dieseldrivna Volkswagen Crafter, har en räckvidd på 114 kilometer. Vi tar den på en budbilstur runt Södertälje och imponeras av hur smidigt och häftigt det är att köra en stor transportbil som drivs av el till 100 procent.
Ur Transportmagasinet nummer 3-2018 | text: Richard Sjösten | foto: Peter Gunnars
»På 45 minuters snabbladdning har batteriet nått 80 procent av sin kapacitet.«
Lunchgästerna på uteserveringen märker ingenting trots att jag passerar deras bord med bara några meters avstånd. Nästan helt ljudlöst. Bara knastret från gruset avslöjar oss, men det är först när jag lägger i backen som de tittar upp och upptäcker att vi kör en stor skåpbil. Beep-beep-beep! Vår testbil är nämligen utrustad med en varningssignal som ljuder högt när växellådan är i “R”-läge, och det är något som verkligen behövs med ett så här tyst fordon.
Snabbt återgår matgästerna till sitt samtal när de sett var ljudet kom ifrån, och ingen lägger längre någon notis om min forsatta backning in till restaurangens lastkaj (jag lyckas nämligen lite snabbt stänga av varningssignalen).
Det är nästan omöjligt att se på utsidan att det här är framtidens variant av transportlösning – redan nu. För ett otränat öga är den nämligen väl maskerad, och utan att avslöja sitt miljöfokus. Under skalet har dieselmotorn ersatts med en 136-hästars elmotor och utrymmet under lastgolvet har fyllts med batterier. Laddkontakten är gömd bakom det “vanliga” tanklocket och avsaknaden av avgasrör där bak är det knappast någon som noterar. Det är enbart de diskreta emblemen och texten på sidan som avslöjar att det är en helt utsläppsfri transportlösning som passerar. I områden med uteserveringar och leveranser till butiker nära gågator och torg märks alltså e-Crafter knappt alls, och vi kan utan problem rulla runt då varken avgaser eller buller stör närmiljön.
Vi fortsätter vår “leveransrunda” inne i staden och vidare längs ringlederna ut till industriområdena. Det är just så här nya e-Crafter är tänkt att användas, som transportör av varor i en stadsnära miljö med bestämda rutter och med en planerad körtid. Räckvidden är maximalt 114 kilometer, vilket kanske låter i minsta laget. Men man får faktiskt hålla på en bra stund för att köra så långt i stadsmiljö, vilket ger utrymme för en hel del stopp längs vägen. Har man dessutom en bestämd rutt med paus vid en laddstation finns det möjlighet att snabbladda bilen under till exempel en lunchpaus. Något som vi provar senare.
Redan vid utvecklingsarbetet av den nya Crafter förbereddes modellen för eldrift, vilket gör att det finns en hel del smarta lösningar redan från start. De stora och kraftfulla batterierna göms till exempel under golvet i lastutrymmet. Det här betyder att lastutrymmet är intakt och precis lika stort som på en vanlig Volkswagen Crafter, det vill säga 10,7 m2 (kort axelavstånd och högt tak). Maxlasten hamnar på cirka 950 kilo beroende på vilken specifikation bilen har, och det är också lika mycket som den dieseldrivna Craftern. Batterierna har en kapacitet av 35,8 kWh och för att ladda fullt med en växelströmsladdare (typ wallbox) på 7,2 kWh hamnar laddningstiden på dryga fem timmar. Den här typen av laddning görs med fördel på natten.
»Vi tar den på en budbilstur.«
»Den är pigg och accelererar snabbt...«
Vad som slår en bakom ratten är att hur vanligt och naturligt det känns att köra e-Crafter. Automatlådan, den adaptiva farthållaren och de ergonomiska stolarna gör att det bakom ratten känns som vilken ny Crafter som helst. Förarmiljön är i absolut toppklass.
Körmässigt skiljer sig den här modellen inte mycket från sina dieseldrivna syskon, förutom avsaknaden av motorljud förstås. Den är pigg och accelererar snabbt upp till lagstadgade 80 km/h när vi tagit oss ur stadskärnan. Under huven på e-Crafter sitter en 136 hästars elmotor med ett vridmoment på 290 Nm kopplat till en växellåda som har en växel framåt och en växel bakåt. Känslan när man startar är precis som en vanlig automatväxlad bil i drive-läge. Bara att gasa och bromsa alltså.
Trots sin storlek upplevs e-Crafter som smidig att köra, även när det blir lite trängre med husväggar och fordon nära inpå. Uppsikten bakåt och runt omkring bilen är bra, och hjälpmedlet Park Pilot med “Sidoskydd”, som vår e-Crafter är utrustad med, är ett väldigt fint hjälpmedel vid snäva svängar och trånga utrymmen. Systemet varnar när hinder vid sidan av bilen riskerar att skrapa i och beräknar detta tillsammans av styrutslag och sensorer. Det här systemet räddar, och kommer rädda, många chafförer från dyrbara skador vid trånga passager, positivt både för försäkringsbolag och åkeriägare.
Vi avslutar vår runda med att köra ut på motorvägen för att känna på hur “elskåpet” klarar större vägar. Trots att dubbelfiliga motorvägar inte är e-Crafterns hemmaplan känns den märkligt nog inte alls malplacerad här. Snabbt är vi uppe i tempot ut från påfarten och utan större ansträngning håller vi trafikrytmen ut ur staden. Farten ökar och när lastbilen framför oss sackar i backen, går vi ut på omkörning. Här ger sig dock den elektroniska fartspärren till känna. Vid dryga 90 kilometer i timmen säger den stopp, och vi får vackert bara köra om och sedan raskt hålla oss till höger igen.
Fartbegränsaren gör det omöjligt för en lite för entusiastisk budbilschaufför att tömma batteriet i ett nafs, något som skulle vara möjligt med en fullastad bil i 120 kilometer i timmen. Vi får alltså snällt stanna kvar i innersta filen, tillsammans med lastbilarna, och tuffa på längs vår rutt. Men så är det ju en transportbil för leveranser i urbana miljöer också.
Sedan start har vi nu kört 57 kilometer, trots att vi farit runt halva dagen inne i stan och runt i industriområdena. Fortfarande finns det alltså drygt halva räckvidden kvar i batterierna, och vi har inga problem att klara förmiddagsrundan innan vårt lunchstopp på hamburgerrestaurangen – med snabbladdare. När jag väljer en burgare och kolsyrat vatten får e-Craftern vackert tugga i sig likström på parkeringen. När lunchen börjar lida mot sitt slut och kaffet är uppdrucket har vi suttit stilla i exakt 45 minuter, vilket betyder att e-Craftern då fått dryga 20 kWh frisk energi i batterierna och är sånär som på några procent fulladdad igen. Om batterierna varit tomma, hade de på 45 minuter nått 80 procent av sin maximala batterikapacitet med CCS-standarden, vilket betyder dryga 10 mil till efter maten.
De första svenskregistrerade e-Crafter som når bilhandeln för försäljning förväntas anlända under sista kvartalet 2018.