André Bertelsmeier vid nya Bulli T6.1

Så jobbar Volkswagen med produktutveckling av sina transportbilar 

I kundernas tjänst 

Vi träffar André Bertelsmeier som innehar rollen som länk mellan kund och utvecklingsavdelning. Ingenjörer på ena sidan och ekonomiavdelning på andra gör att André ibland måste fajtas hårt för att göra kundernas röst hörd.

Text: Richard Sjösten Bild: Achim Hartmann 

– Jag översätter kundernas behov och önskemål till våra ingenjörer. Jag är kundernas röst, säger André med en illa dold stolthet när vi möter honom i Amsterdam.

I ett tidigt steg i utvecklingsprocessen pratar André och hans team med kunder och förare till T-familjen, alltså Transporter/Multivan och Caravelle och California. De sitter ner tillsammans i fokusgrupper och i intervjuer, och går genom vad som är bra med nuvarande modellen, vad som kan göras bättre och vilka förbättringar eller nya funktioner som kunderna skulle vilja ha.

– Dessa “demands and needs” försöker vi sedan översätta till produktfunktioner. Ibland är det så att kunderna inte kan säga exakt vad de vill ha, utan mer förklarar ett behov. I dessa fall försöker vi översätta det till en teknisk lösning, forsätter han. Sedan tar jag all den här informationen och går till ingenjörerna och säger att de här och de här funktionerna och ändringarna är viktiga för våra kunder. Lös det tack!

André Bertelsmeier berättar om nya Bulli T6.1 för intresserade åhörare

Är det så enkelt...?

– Nej, det är inte så enkelt. Bilar är generellt en komplex produkt, och i synnerhet Folkabussen med sitt otroligt stora användningsområde. Vissa saker måste vi fajtas hårt för att få igenom, och vissa saker är självklara förbättringar. Alla uppdateringar och förändringar måste såklart vägas in mot vad kostnaden blir, samt om det är genomförbart utan att kompromissa med någon annan viktig funktion. Ingenjörer är fantastiska på att uppfinna saker och att lösa problem, men de kanske inte alltid har slutkunden eller använ-daren i huvudrollen. Min uppgift är att se till att deras fokus ligger rätt – på kunden!

När börjar ert arbete?

– Det tar ungefär 48 månader från första skiss till start på produktionen när det gäller den här typen av omfattande produktuppdateringar. I denna process går vi också igenom en hel del data och forskning kring modellen. Vad gäller Transporter 6.1 började vi alltså augusti 2015. Totalt är vi 16 personer i mitt team, och fyra personer har konstant jobbat med Transporter 6.1. 

Vad är du mest nöjd med att ni fick igenom?

– Den externa designen. Det är distinkt och har klara drag från vårt arv från femtio- och sextio-talet. Därför ville jag inte att designen skulle ändras så mycket. Den ska vara igenkänningsbar som en Folkabuss. Och så klart är jag mycket nöjd över den elektromekaniska styrningen som öppnar upp för alla förarassistanssystem.

Varför ska man köpa nya Transporter 6.1?

– Sett ur mitt perspektiv är Transporter 6.1 en solid bil, med distinkt design kombinerat med en stor användarvänlighet och funktionalitet. Nu finns också högteknologin bakom. Dagens trafik betyder mer bilar, högre fart. Därför har vi lagt otroligt mycket jobb på att skapa en så säker bil som bara är möjligt. 

André Bertelsmeier presenterar nya Bulli T6.1 på mässa

Varför tror du Transporterfamiljen har blivit så populär?

Den är multifunktionell och en livsstilsbil. Föraren känner sig cool, och hela Folkabuss-kulten är genomsyrad av en känsla av frihet och surfkultur. Jag tror också den höga sittpositionen och den goda utsikten över omgivningen påverkar. Och så klart utrymmena.

Folkabussen har funnits på marknaden sedan 1949, och Multivanen från 80-talet. Ändå är den fortfarande unik i sitt segment. Hur kan det vara så?

– Folkabussen uppfann segmentet. Sen har vi kontinuerligt gjort förbättringar genom att lyssna på kunderna. Vi har också lagt mycket kraft på att bygga en hållbar produkt. Det här har byggt upp en otroligt stark kundbas som är oss trogen, och som tillsammans är väldigt bra ambassadörer för Folkabussen.

Till sist, vad gör ni nu när Transporter 6.1 når marknaden?

– Vi har redan börjat jobba med efterföljande modell som är planerad att introduceras 2021. Vi jobbar också parallellt med I.D. Buzz och Volkswagen Crafter. 

Nya Volkswagen T6.1

DE FEM VIKTIGASTE UPPDATERINGARNA ENLIGT ANDRÉ


Styrning
Elektrisk arkitektur
Instrumentbräda
Förarassistanssystemen
We Connect Plus 
Mer om bilen

Volkswagen
Transporter

Mer om bilen

Volkswagen
Transporter

VW Transporter 6.1 Skåp

Den flexibla skåpbil med oändliga möjligheter.

Finns som skåp, kombi och pickup
5 800-6 700 liters lastvolym
1 902-2 179 kg tjänstevikt
Två axelavstånd och tre takhöjder
Välj mellan enkel- eller dubbelhytt

Du kanske också gillar

Harald Ludanek, utvecklingschef från Scania till Volkswagen Transportbilar, framför nya Craftern

»Nya Crafter lägger grunden för framtiden«

Arboristen Victoria Carstens på väg ut i skogen på jobb, i bakgrunden en VW Multivan e-Hybrid minibuss

Multivan e-Hybrid
Det naturliga valet för arboristen

VW ID. Buzz och ID. Buzz Cargo i tvåtonslackering med spegling i vatten framför

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo
Folkabussen äntligen tillbaka – Elektrisk och högteknologisk

ID.Buzz och ID.Cargo

Därför har vi bokat
ID.Buzz och ID.Buzz Cargo

Roadracingstjärnan Malin Kullberg mekar med biken bredvid en VW Transporter Skåp

Triss i transporttest med roadracingförare & instagramprofil

Du kanske också gillar