Volkswagen Multivan T6.1 framför spännande arkitektur

Bra, bättre... Transporter 6.1

Vi tar oss till Amsterdam för den internationella provkörningen av Transporter 6.1, och imponeras av den digitala förarplatsen och alla avancerade förarassistanssystem. Dessutom har Folkabussen fått en skarpare look.

Ur Transportmagasinet 3 2019 | text: Richard Sjösten | foto: Achim Hartmann

AMSTERDAM ÄR KLASSISK mark för Folkabussen. Det var nämligen här i Amsterdam som Ben Pon (Volkswagenhandlare i Nederländerna) på 40-talet ritade de första skisserna på hur en Folkabuss skulle kunna se ut. Bygg den här! sa han till fabriken. Sagt och gjort.

Drygt 72 år senare sitter vi i den uppdaterade sjätte versionen av Transporter. Eller rättare sagt i en Multivan, utanför Pons Automobilhandel söder om Amsterdam. På inrådan har vi knappat in en sevärdhet – Hollands högsta träväderkvarn.

Nya VW Multivan T6.1 i pittoresk by
ELEGANT OCH SPORTIG front med modellens emblem på framskärmarna. Här en Multivan.
Nya VW Multivan T6.1 i småbåtshamn

VANLIGTVIS ÄR VÄGARNA runt Amsterdam hårt trafikerade, men trots detta finner vi snabbt en väg till vårt mål “De Gooyer Windmill”. Kanske är det det nya navigationssystemet kallat We Connect som ser till att vi kommer fram så smidigt? Det håller oss nämligen konstant uppkopplade med hjälp av ett installerat e-simkort, och tack vare detta får vi en hel del information i realtid om till exempel trafiksituations-, ruttberäknings- och kartuppdatering. Eller när vi söker intressepunkter online. Systemet håller till och med koll på lediga parkeringsplatser i parkeringsgarage. Men den funktionen bläddrar vi snabbt förbi. Vårt mål den här dagen är att provköra och inte parkera med Transporter 6.1. Det visar sig dock lite senare att vi bjuds in till en avancerad backningssejour både med och utan släp. Men låt oss återkomma till det.

Nya VW Multivan T6.1 med state-of-the-art uppkoppling och assistanssystem
Volkswagen Multivan display

TRÄVÄDERKVARNEN DE GOOYER Windmill är ett imponerade monument över en svunnen tid och daterar ändå tillbaka till 1700-talet. Vi knäpper några turistkort och fortsätter med att säga “Hej Volkswagen” för att aktivera Röstak- tiveringen. “Kör till Grachtengordel”. Vi lämnar området runt den gamla väderkvarnen och navigatorn leder oss åter ut längs ringlederna runt Amsterdam. Här visar det sig att nya Multivan och Transporter blivit än mer bekväma och avslappnande att köra. Förare som lagt många mil med den nuvarande modellen och även äldre förstås, lägger först och främst märke till att det är en något annorlunda känsla i styrningen. Något lättare än tidigare och faktiskt med en ännu något mer precis känsla. Styrservon har ju som bekant en stor del i hur styrningen upplevs bakom ratten, och från och med nu har Volkswagen lämnat den hydrauliska styrningen, till förmån för en elektromekanisk servofunktion. Anledningarna till detta är många, men viktigast är att det öppnar upp för en hel rad avancerade förarassistanssystem, samt att en elektromekanisk styrning kräver mindre energi, vilket i slutändan betyder en lägre bränsleförbrukning.

Driving mode i nya Multivan T6.1
Släpvagnsassistenten (Trailer Assist) i nya Multivan T6.1 gör backande med släp lekande lätt
Park Assist (parkeringsassistenten) i nya Multivan T6.1

TIDIGA VARIANTER AV elektromekanisk styrning fick ofta kritik för att vara lite oprecisa och till och med distansera föraren från den så viktiga vägkänslan. För det är ju just känslan i ratten som förmedlar till föraren om vägens beskaffenhet och vad som försiggår därunder däcken. Är det halt? Fick jag just lite vattenplaning, och styr bilen dit jag vill och svarar den direkt på mina styrkommandon? Och så vidare. När Volkswagen väljer att montera elektromekanisk styrning i Multivan- och Transporterfamiljen är tekniken väl utprovad och här ges direkt rätt känsla och feedback till föraren.

"Plötsligt svänger bilen själv."
Backkamera i nya Multivan T6.1

DE DIGITALA FÖRARINSTRUMENTEN kombinerat med den nya intrumentbrädan är en lyckad kombination.

MED EN APP i mobilen kan du enkelt styra och övervaka funktioner i bilen. Öppna och stänga dörrar, sätta på värmaren och så vidare.

Park Assist (parkeringsassistenten) i nya Multivan T6.1

Vad som är mest överraskande är när bilen själv börjar justera rattutslaget. För några sekunder är jag nämligen en aning ofokuserad på bilens placering i körfältet längs den fyrfiliga motorvägen. Plötsligt känns det som en osynlig hand lägger handen på ratten och vrider den försiktigt men bestämt åt höger – tillbaks till mitten av vårt körfält. Vi var alltså sakta på väg att lämna körfältet och på väg över mot lastbilen i filen bredvid. Skulle inte den automatiska rattkorrigeringen vara tillräcklig vibrerar ratten för att uppmärksamma föraren på situationen. Systemet kallas Lane Assist och tar hjälp av flera kameror som håller koll på vägmarkeringarna i gatan, även i mörker och dimma.

Nya VW Multivan T6.1 har appstyrning
Förarmiljön i nya VW Multivan T6.1
"Välkommen till framtiden."
Nya Volkswagen Transporter Skåp T6.1
Lastutrymmet i nya Volkswagen Transporter Skåp T6.1 sett från skjutdörren i sidan
Lastutrymmet i nya Volkswagen Transporter T6.1 sett från skjutdörren i sidan.

FÖRUTOM DEN STORA förändringen med ett helt nytt styrsystem har chassiteknikerna gjort förändringar som påverkar körkomforten och körglädjen. Fjädrar, stötdämpare och krängningshämmare är ändrade för att optimera körkomforten och anpassa bilen till det nya styrsystemet. Det märks över vägskarvar och längs de något slitna vägbanorna runt centrum. En del i den förfinade åkkomforten ska också tillskrivas ett valbart tillbehör som sitter monterat i vår testbil. Nämligen den andra generationen av det dynamiska chassijusteringssystemet (DCC), där man via ett skjutreglage kan justera stötdämpningen i en nästan oändligt antal olika lägen.

INVÄNDIGT BJUDER NYKOMLINGEN också på stora nyheter. Från 2019 års Volkswagen Passat har man lyft in den senaste versionen av Active Info Display vilket betyder att hela instrumentklustret med hastighetsmätare, varvräknare, bränslemätare och så vidare numera visas på en digital skärm. Skärmen mäter inte mindre än 10.3 tum, vilket gör att den tillsammans med den 9.2 tums stora navigationsskärmen, skapar en imponerande avlång skärm framför föraren. Eftersom de är monterade nära varandra får man nästan intrycket av en hel, avlång skärm. Välkommen till framtiden!

Lastutrymmet i nya Volkswagen Transporter Skåp T6.1 sett bakifrån
Samma lastutrymme sett bakifrån.

INNEHÅLLET I SKÄRMEN framför föraren kan anpassas helt och hållet efter egen vilja och smak: full navigationsbild över hela, delad navigation och/eller hastighetsmätare och/eller vilken musik som spelas via Spotify, förarassistanssystem eller traditionellt med hastighetsmätare/varvräknare och så vidare. Hela det här instrumentklustret och multimediainterfacet är monterat i en ny instrumentbräda vilken sägs “flyga”. Det är helt enkelt en synvilla där de yttre elementen runt friskluftsutblåsen pekar utåt och numera är dragna långt ut i dörrsidan – utan att de möter varandra. Det här ger en rymdkänsla, och tillsamman med en hel del nya fack och förvaringsmöjligheter betyder det att i en T6.1 erbjuds en både elegant och praktiskt förarplats.

NYTT ÄR OCKSÅ trådlös App Connect och trådlös laddning av telefonen, något vi provar med senaste versionen av Iphone. Praktiskt minst sagt att slippa fibbla med sladdar. Skulle det vara så att flera telefoner och skärmar behöver laddas samtidigt gäller det att ha en USB-C-kontakt till sladden på mobilen. Ni vet de där små nya avlånga kontakterna? Två USB-C-kontakter sitter till höger om växelspaken, och två nya USB-C-kontakter finns nu bak intill mugghållaren vid soffan på Multivan. Utöver detta de vanliga 12V-uttagen förstås.

"Vi var på väg över mot lastbilens fil."
Släpvagnsassistenten (Trailer Assist) i nya Volkswagen Transporter Skåp T6.1 gör backande med släp enkelt
ATT BACKA MED släp är numera en barnlek. Styrningen sköter du med spaken till backspeglarna.

EFTER EN KORT rundtur i det pittoreska kanaldistriktet Grachtengordel, som faktiskt ligge på Unescos världsarvslista, är det dags för oss att leta oss tillbaka till det norra hamnområdet igen. När vi når kajkanten i Kromathol och den häftiga industrilokalen där Volkswagen valt att visa upp nykomlingen inför världspressen, bjuds vi på parkeringsservice. Inte den här typen som erbjuds på finare hotell och restauranger, nej en helt annan typ. Vi får nämligen åka med i en Volkswagen Transporter med lång hjulbas, som ska parkeras i en smal plats mellan två parallellt parkerade bilar. Föraren, en trevlig italienare vid namn Sergio, börjar med att göra ett misslyckat försök att parkera. Vi står alltså knappt halvvägs in i parkeringsfickan och stoppar trafiken på den lilla gatan, med högersidan oroande nära den parkerade bilen till höger, när han överlåter det hela till bilen. Med några enkla knapptryck startar sedan bilen “räddningsaktionen”, allt medans han lugnt kan övervaka omgivningen och sköta gas och broms på kommando från bilen, samt byta mellan fram och back på växelväljaren. Helt utan att vidröra ratten alltså. Efter en hel del trixande är sedan situationen löst, utan stress, hårda ord eller ens svettig panna för Sergio.

Volkswagen Transporter Skåp T6.1 framfrån
NY SKARPARE look och en självsäker uppsyn. Det är nya Transporter 6.1 det.

För den vane föraren är en parkering av den här typen kanske ingen större utmaning, men funktionen kallad Park Assist är ett perfekt hjälpmedel för de förare som kanske inte är vana med en bil med långt hjulavstånd och som kanske inte heller kör den här typen av bil till vardags. Helt klart är att ett system såsom detta kommer till sin fulla rätt i den här typen av fordon.

T6.1, ELLER TRANSPORTER 6.1, som förkortningen betyder markerar en 70 år lång resa från första modellen år 1949 (T1) fram till dagens variant av Folkabussen. Där den ursprungliga idén om maximalt utrymme och tydlig design, möter framtiden med en digitaliserad förarmiljö och state-of-the-art förarassistanssystem. Nykomlingen som vi testkör här, når sina första kunder under hösten 2019. Två olika elversioner av Transporter 6.1 kommer erbjudas och de väntas landa på marknaden senare under nästa år.

Mer om bilen

Volkswagen
Transporter 6.1

Mer om bilen

Volkswagen
Transporter 6.1

Volkswagen Transporter Skåp T6.1 vid vattencistern
Effekt hk/kW, Nm:
90 hk (66 kW)
110 hk (81 kW)
150 hk (110 kW)
199 hk (146 kW)

Du kanske också gillar

VW T2 Folkabuss och VW ID. Buzz elbil uppställda bredvid varandra visar hur bilmodellen utvecklats sen starten

Från eldriven T2-folkabuss till ID. Buzz

Två kvinnor sitter i en folkabuss

Folkabussens historia

Multivan photobooth på Friends Arena

Multivan på Stockholm Horse Show
Multikonstnären

Arboristen Victoria Carstens på väg ut i skogen på jobb, i bakgrunden en VW Multivan e-Hybrid minibuss

Multivan e-Hybrid
Det naturliga valet för arboristen

Klassiska folkabussen VW Transporter T1 1949

Skissen som födde idén om "Folkabussen"

VW ID. Buzz och ID. Buzz Cargo i tvåtonslackering med spegling i vatten framför

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo
Folkabussen äntligen tillbaka – Elektrisk och högteknologisk

Du kanske också gillar