ABT e-Transporter eldriven skåpbil framifrån

Framtiden är grön med e-Transporter

Volkswagen genomför just nu en historisk elbilssatsning. Något som självklart även gäller transportbilssektorn. Först ut var e-Crafter. Nu skrivs nästa kapitel i märkets eloffensiv: ABT e-Transporter. Den miljöklassade bilen som gör jobbet helt utsläppsfritt och under största möjliga … tyyyyystnad!

Ur Transportmagasinet 3 2019 | text: Fredrik Lund | foto: Peter Gunnars

Ingen momentförlust, inget utsläpp och inget buller.

Skärgårdsmiljön gör något för kropp och själ. Lugnet. De vykortsvackra vyerna. Där tystnaden nästan enkom bryts av ljudet från havets vatten som skvalpar. På något märkligt vis ramar detta in naturens skådespel där vi befinner oss i hela definitionen av den miljö som vi måste värna om.

Den vackra miljön och känslan av välmående i all ära. Men även svetten börjar göra sig påmind. Det är en av sommarens varmaste dagar. Hur tråkigt det än kan låta så är det till slut en befrielse att kunna sätta sig i en lagom tempererad bilkupé. Fläkten i kupén får jobba för fullt, men bjuder i gengäld på efterlängtad svalka. Något som inte borde vara en stor sak. Men i vårt fall kan dylika tilltag drastiskt påverka bilens räckvidd. Bilen, vars kupé nu börjar nå lagom rumstemperatur, är nämligen den första ABT e-Transporter som nått landet. En elbil alltså. Därför är det med viss oro som vi låter fläkten jobba för högtryck. Kommer svalkan att ske på bekostnad av en drastiskt kortad räckvidd?

ABT e-Transporter på en väg sedd från sidan

Innan vi rullar vidare, ljudlöst och helt utan att störa den lugna miljön och vågornas skvalpande ljud mot strandkanten, tackar vi hotellet för den el vi bjudits på denna gång. Fortfarande i dag sensommaren 2019 erbjuds alltså gratis laddström på var och varannan elbilsparkering, något som kanske inte var så konstigt för fem år sedan när elbilarna var förhållandevis få. Det är i alla fall fortfarande lika faschinerande, för gratis diesel eller bensin har ju ingen hört talas om. Det här exemplaret är som sagt ”numero uno” i Sverige, men inte mindre än 49 stycken till av ABT e-Transporters når landet under hösten. Det händer nu! Vill du vara först är det alltså dags att agera...

Instrumentpanelen i en ABT e-Transporter

Instrumentklustret är bekant, men samtidigt anpassat för eldriften. Den vänstra mätaren i det analoga instrumenthuset är en av få saker som direkt avslöjar att detta är en elbil. Mätaren visar nu energiflöde, inklusive den bromskraftsåtervinning som omvandlas till elektrisk energi. Tekniken gör att räckvidden förlängs något varje gång du saktar in. Mer överraskande är växelväljaren. En sjustegad DSG-låda? I en elbil? I en eldriven transportbil finns det förstås en bra poäng i att ha en traditionell automatlåda för att hela tiden ta tillvara på vridmomentet. En elbil med en växel framåt tappar i regel vridmoment i takt med att hastigheten ökar. Med flera växlar undviks detta. I ABT e-Transporterns fall är det dock bibehållen styrka och körbarhet med tung last som är det främsta skälet till valet att använda DSG-lådan. I elbilen skiljer den sig dock på en punkt från vad vi annars är vana vid: Den är helt automatisk och erbjuder inte längre något sekventiellt växelläge.

Tekniska specifikationer

Tekniska specifikationer<br>

Räckvidd (WLTP)

115 km (37,3 kWh batteri)

Batterikapacitet

37,3 kWh resp. 74,6 kWh

Laddningstid (AC/CCS till 80%)

05:10 h/00:49 h resp. 10:20 h/01:38 h

Strömförbrukning (NEFZ), blandad

18,0 kWh/100 km

Motoreffekt

82 kW

Vridmoment

200 Nm

Topphastighet

120 km/h

CO2-utsläpp

0 g/km

Nyttolast

1.186 kg resp. 695 kg

Lastvolym

6,7 m3

Lastutrymme

2.724 mm x 1.627 mm x 1.410 mm

115 km (37,3 kWh batteri)

Motorutrymmet i en ABT e-Transporter
I mångt och mycket känns ABT e-Transporter som vilken annan Transporter som helst.

Inne i kupén är det i princip bara däckljudet som hörs. I övrigt sker vår färd närmast ljudlöst. Ja, förutom nämnda kupéfläkt som vi låter jobba på full effekt för att behålla den behagligt svala temperaturen i kupén. Medveten om att ett AC-systemet drar en hel del ström noterar vi ändå att den angivna räckvidden inte verkar påverkas nämnvärt av vårt tilltag. Något ordentligt räckviddstest kan vi inte genomföra den här gången, men systemet verkar godta att vi får både svalka och komma hela vägen fram enligt räckviddsindikatorns ursprungliga löfte.

Hela batteripaketet sitter placerat under golvet. Det ger en låg och samtidigt jämn tyngdpunkt som gör bilens uppförande gott. Som en ren bonus stjäl batteripaketet heller inte något lastutrymme. ABT e-Transporter finns inledningsvis enbart med lång hjulbas. Det innebär att lastutrymmet i vår testbil har en volym på 6,7 kubikmeter. Under golvet i vår testbil finner vi det mindre batteripaketet som levererar 37,3 kWh. Framöver stärks tillvalsprogrammet med ett större batteripaket som kommer leverera någonstans runt 80-85 kWh. Den exakta siffran får vi återkomma till lite senare. Med det mindre paketet som sitter i de bilar som börjar levereras under hösten, utlovas upp till 20 mils räckvidd. Det större batteripaketet kommer säkert dubblera den siffran.

Baklykta på en ABT e-Transporter

Kanske låter det snålt med 20 mil, men Volkswagens egna undersökningar visar att en stor andel Transporters körs under tio mil per dag. ABT e-Transporter nyttjar, precis som sin storebror e-Crafter, Volkswagens CCS-laddningssystem. CCS står för Combined Charging System, där både likström och växelström används för att ladda paketet med litiumjonbatterier. Med en CCS-snabbladdare som ger 40 kW direktel laddas det mindre batteripaketet till 80 procents kapacitet på ungefär 49 minuter. Det går även att ladda batterierna med hjälp av ett vanligt 230-jack. Då tar motsvarande laddningscykel cirka fem timmar att genomföra.

Någon större räckviddsångest infinner sig aldrig. Samtidigt så känns bilen som vilken annan Transporter som helst att köra. Bara tystare. Avsaknaden av momentförlust ger dock en helt annan upplevelse än vad förbränningsmotorer förmår att leverera. I övrigt skulle vi lite elakt kunna påstå att bilen passerar förbi omgivningen obemärkt. Just så ljudlöst sker färden. Samtidigt är det just den ljudlösa färden som gör att folk runtomkring oss blir nyfikna. Eller kanske är det den generöst tilltagna dekoren på bilen som stjäl omgivningens uppmärksamhet.

Elmotorn levererar 110 hästkrafter.

ABT? Vad är det? Den som kan sin Volkswagen-historia vet att ABT GmbH i tyska Kempten sedan många år är Volkswagens samarbetspartner. Hos ABT finns en särskild e-Line-avdelning. Det är de som, tillsammans med Volkswagen, skött utvecklingsarbetet av ABT e-Transporter. 

I en tid då klimatfrågan är vår tids viktigaste fråga känns det förstås extra bra att veta att det finns all möjlighet i världen att köra gröna transporter. Helt koldioxidfritt och att vi har all möjlighet att köra vidare på helt förnybar energi. Aktiva val som skapar förutsättningar för våra framtida barnbarn att uppleva samma fantastiska skärgårdsmiljö och vykortsvackra vyer som deras farfar gjorde, den där varma sommardagen år 2019.

ABT eldrivna transportbilar

Du kanske också gillar

En man sätter i laddkontakten på gulvit VW ID. Buzz. I förgrunden två barn och lila blommor

Hitta bästa miljöbilen för dig

Nya Volkswagen e-Crafter - 100 % eldriven

e-Crafter
Transportlösning två punkt noll

VW e-BULLI, den klassiska folkabussen som elbil

Volkswagen e-BULLI: Den klassiska Folkabussen blir eldriven

Volkswagen ABT e-Transporter elbil

Volkswagens elektrifiering fortsätter med Caddy och Transporter

Volkswagen e-Crafter på laddning

15 laddade frågor om livet med elbil 

MOIA - eldriven samåkningsbuss

MOIA
Eldriven samåkningsbuss

Du kanske också gillar