Världsmästaren i enduro, Anders Eriksson, framför sin arbetsbil Crafter

CRAFTER: Världsmästarens val för nytta och nöje

Arbetsredskap med plats för familjen

När sjufaldige världsmästaren i enduro, Anders Eriksson, skulle välja ny tjänstebil till sitt evenemangsbolag hade han högt ställda krav. Han fann sin matchning i Volkswagen Crafter. Bilen är en förutsättning för att Anders på heltid ska kunna ägna sig åt det han brinner för: Enduro!

Text: Fredrik Lund Foto: Peter Gunnars och Fredrik Lund

Det är tidig morgon på Rörken Motorstadion i Uppsala. Ett 30-tal enduroförare värmer upp genom att springa och stretcha. Klädda i både enduroställ och mc-racingstövlar som gränsar till att påminna om pjäxor.

Längst fram i täten springer Anders Eriksson.

- Ett varv till, uppmanar han med bestämd röst. Folket bakom honom följer. Det är därför de är här, för att delta på Anders Eriksson Racings enduroläger.

De kunde knappast valt en bättre lärare än Anders. Han är sjufaldig världsmästare i enduro, har kört enduro i princip hela sitt liv och driver sedan 2003, tillsammans med sin sambo Karolina, Matesa enduroläger på olika platser i Sverige. Motionspasset i mc-mundering ser lite roligt ut, men Anders vet hur viktigt det är att värma upp inför körningen i skogen.

En grupp enduroförare har samling på Rörken Motorstadion. I förgrunden Anders Eriksson VW Crafter
Anders Eriksson, världsmästare i enduro, byter om utanför sin Crafter

- De som deltar är ofta redan vältränade motionärer, säger Anders. Min uppgift är att få dem att lära känna sin motorcykel och att köra på ett mer energibesparande sätt.

Anders arbetsschema fastställs i stort av sambon Karolina Matesa. Hon sköter kommunikation och bokningar. Anders är den som kunden möter. Det kan vara i rollen som coach, eventledare, föreläsare eller som idag: ledare för ett träningsläger.

Mellan varje uppdrag spelar bilen en central roll. Därför var Anders mycket noga med sitt fordonsval.

- Jag skulle uppskatta att jag kör någonstans mellan 2 500 till 3 000 mil per år, säger Anders.

Grundkraven var att hela familjen skulle färdas bekvämt, all personlig utrustning skulle rymmas i bildelen. Bilen skulle vara skön att köra. Och självklart fanns även ett krav på en rymlig yta som kombinerar verkstad och garage för motorcyklar.

- När nya generation Crafter kom, med både allhjulsdrift och automatlåda så var jag fast direkt, förklarar Anders Eriksson. Det råder en personbilslik körkänslan i bilen. Jag kör mycket långturer och då är det skönt att ha en bekväm bil där jag inte känner mig trött när jag kommer fram.

När nya generation Crafter kom, med både allhjulsdrift och automatlåda så var jag fast direkt.
Anders Eriksson
Crafter rymmer en fullt utrustad verkstad därbak med tillräcklig takhöjd för att kunna stå upprätt

Med motorcyklarna ute förvandlas garaget bak i bilen till en fullt utrustad verkstad, med tillräcklig takhöjd för att kunna stå upprätt. Ingen risk att slå i taket.

För att inte blanda sina klädombyten och andra tillhörigheter med de regelbundet smutsiga motorcyklarna där bak var det viktigt för Anders att tydligt skilja på bildelen och godsytan. Anders bil är dessutom specialinredd, bland annat med tilläggsisolering av bilkupén.

- Jag vill kunna byta om i bilen, fortsätter 178 centimeter långa Anders. Det fixar jag i Craftern, här finns gott om utrymme och en generös takhöjd. Oron över att allhjulsdriftens transmissionssystem skulle nalla på innertakhöjden visade sig vara obefogad. Men det finns ett tillval som Anders gärna hade kryssat i om det gått:

- Elektrisk manövrering av sidoskjutdörren, säger han. Barnen tycker att den är tung att stänga, så som förälder hade det varit tacksamt att ha den funktionen. Men tyvärr erbjuds det inte på Craftern.

Fler moln på himlen än så kommer han inte på.

Hela familjen ryms plus tre hojar.
Anders Eriksson
Världsmästare i enduro
Anders Eriksson undervisar i enduro
Enduro: full fart i skogen

– Hela familjen ryms och jag får ändå in tre fullstora motorcyklar där bak, säger Anders. Dessutom drar jag ibland en över 6 meters husvagn efteråt och det märks knappt vid körning!

Lika bekvämt är det inte bakom styret ute i skogen. Ändå är det där, bakom styret på en endurohoj, som Anders trivs bäst.

– Jag har kört motorcykel ända sedan jag var tre år, säger han. Som grabb gick jag med i Tibro Motorklubb och i samma klubb körde även endurovärldsmästarna Sven-Erik Jönsson och Peter Hansson.

Anders minns än idag när Peter Hansson tog hem VM-seger år 1990. Folket i Tibro gick man ur huse för att fira sin världsmästare. Peter Hansson firades bland annat med en kortege genom staden. Bland de som gratulerade och hurrade längst med paradgatan stod då 16-årige Anders Eriksson.

– Där och då bestämde jag mig för att bli bäst i världen på enduro, skrattar han vid minnet. Det var en ynnest att till vardags få träna tillsammans med Sven-Erik och Peter. Två av de bästa i världen. Det gav mig hela tiden ett kvitto på hur bra jag själv var.

Resten är historia.

- Enduro-lägret blev en naturlig fortsättning för mig att hålla mig kvar i sporten, säger Anders Eriksson. Det ger mig minst lika mycket tillfredsställelse att följa kursdeltagarnas utveckling och att kunna ha detta som ett jobb.

Som fabriksförare fanns en hel organisation bakom Anders. Livet som egenföretagare ställer helt annorlunda krav.

– Nu måste jag få med mig allt på en gång i den egna bilen, förklarar Anders. Som fabriksförare räckte det med en VW Transporter, men nu måste jag ha den rymd som VW Crafter erbjuder.

Ytterst är Craftern ett arbetsredskap för Anders. Men han förvånas ändå av hur bekväm han upplever bilen.

- Jag kör mer med denna än mina tidigare servicebilar, konstaterar han. Den fungerar till så mycket mer än bara att vara en servicebil. Craftern gör jobbet, så att Anders kan fortsätta att göra det han älskar:

Att köra enduro.

Världsmästaren i enduro, Anders Eriksson, på banan

ANDERS FEM TIPS TILL ENDUROFÖRARE:

  • Ta det lugnt. Det är lätt att vilja för mycket på en gång.
  • Titta långt fram och planera din körning.
  • Tänk på fötternas position. Stå på fotbladet och håll in foten mot motorcykeln.
  • Förstå din motorcykel, hur den är uppbyggd och hur du påverkar genom dina inställningar.
  • Köp inte en för stor motorcykel. En 250-kubikare räcker alldeles utmärkt i skogen.
Porträtt av Anders Eriksson, sjufaldig världsmästare i enduro
Där och då bestämde jag mig för att bli bäst i världen på Enduro
Anders Eriksson
Sjufaldig världsmästare i enduro
Anders Eriksson i sin Crafter
Rymligt baksäte i VW Crafter
Mer om bilen

Volkswagen
CRAFTER SKÅP

Mer om bilen

Volkswagen
CRAFTER SKÅP

Anders Eriksson racing använder en ombyggd Volkswagen Crafter som kombinerad verkstad och familjebil
Effekt hk/kW, Nm (over-boost): 177 / 130, 410
Förbrukning blandad körning (l/100 km): från 8,9
CO2-utsläpp (g/km): 234
Toppfart (km/h): 165

Du kanske också gillar

Nya Volkswagen e-Crafter - 100 % eldriven

e-Crafter
Transportlösning två punkt noll

Lastning av elmotorcyklar på en Transporter flak från 1996.

Transporter Pickup
Äventyret omkring oss

Volkswagen/Din Bil Sverige blir huvudpartner till Kopparbergs/Göteborg FC

Din Bil Sverige blir Kopparbergs/Göteborg FC:s huvudpartner

Passering av första toppen i ultraloppet. Foto: Poppis Suomela

Med gasdriven Caddy till Ultralöpningen i Yllesjärvi

Kenneth Eriksson på rally genom vattendrag

CRAFTER
Kenneth och Golfen
Världsmästare i rally redan 1986

Johan Kristoffersson

Transporter
Underdogs med bussarna bakom sig

Du kanske också gillar