Johannes Thijssen med sin Volkswagen Transporter Syncro

Johannes siktar på 95 000 mil

Hej Johannes, vad har du för bil?

En Volkswagen Transporter Syncro, ombyggd till campingbuss. En riktig slitvarg för övrigt.

Jaså, har den gått långt?

Ja, nu har den rullat över 45 000 mil. Vid 40 000 mil byttes avgassystemet för första gången. Utöver vanlig service, och att andra slitdelar är utbytta såsom bromsar, är bilen helt orörd vad gäller motor och växellåda.

Oj, det var inte dåligt. Har du haft den sedan ny?

Nej, bussen har använts som servicebil i statliga Vattenfall. Jag köpte den 2008 och monterade in en Multivan-inredning samt ett Westfalia-tak. Men sedan sålde jag den till en kompis 2010. Några år senare ångrade jag mig och köpte tillbaka den…

Haha, ok. Men nu ska du behålla den?

Ja, absolut. Jag träffade en kille en gång på Bug Run som hade kört 95 000 mil med sin Transporter av fjärde generationen. Så jag siktar på det. De är kända för att vara oerhört slitstarka.

Bästa minnet med bilen?

Det är många. Jag har gjort så mycket med den här bilen. Långa campingresor i Europa med familjen, hämtat och lämnat andra bilar. Kört till många bilträffar.

Besöker du ofta Volkswagen-träffar?

Absolut. Vid sidan av mitt heltidsarbete på 24MX, driver jag och min fru en webbshop för klassiska Volkswagen-delar sedan 2009. Den heter www.paruzzi.se

Träffarna är ett bra komplement till att sälja saker över nätet. Vi fyller “Roxy” med prylar och åker till de flesta VW-träffarna  i Norden.

Roxy? Har bussen ett namn?

Ja, den heter Roxy. Självklart med ett registreringsnummer som börjar på ROX!

Det låter som att mycket i ditt liv handlar om Volkswagen-bussar?

Det stämmer, speciellt de fyrhjulsdrivna. Det började när jag bodde i Afrika på nittiotalet, närmare bestämt i Moçambique och körde på alla leriga vägar där. En gång körde jag fast min Ford-pickup ordentligt och var illa ute. Då kom plötsligt två åttiotals Volkswagen Syncro-bussar och körde rakt genom lervälling utan problem. Då förstod jag vad jag skulle ha. Det gick liksom att både campa och köra i svår terräng med den. Sedan dess har jag varit såld på dem.

Jag har ägt ungefär ett 20-tal T3:or (tredje generationen Transporter), men nu har jag bara tre stycken kvar.

Har ni några framtidsplaner för din slitvarg?

Jo, Roxy ska få lite mera offroad-stuk med snorkel, reservhjulshållare, ljusramp och stege bak samt takräcke. Några solpaneler på taket också. Utöver det har jag också köpt en Volkswagen LT35  husbil. Den passar bra nu när mina grabbar är  lite större och vill hänga med och campa.

 

Johannes Thijssen med sin Volkswagen Transporter Syncro

Johannes Thijssen

ÅLDER: 46

FAMILJ: Fru Hannah, två barn 15 och 17 år.

BOR: Bålsta

YRKE: Operational manager kundtjänst 24MX

INTRESSEN: Folkabussar och flygplan

BIL: Volkswagen Transporter Syncro TDI

Mer om bilen

Volkswagen
Transporter

Mer om bilen

Volkswagen
Transporter

VW Transporter 6.1 Skåp

Den flexibla skåpbil med oändliga möjligheter.

Finns som skåp, kombi och pickup
5 800-6 700 liters lastvolym
1 902-2 179 kg tjänstevikt
Två axelavstånd och tre takhöjder
Välj mellan enkel- eller dubbelhytt

Du kanske också gillar

Alison Avanzini, Martin Cornelis

Jorden runt i en veteranbuss

Multivan photobooth på Friends Arena

Multivan på Stockholm Horse Show
Multikonstnären

Marie med sin älskade folkabuss

Maries älskade folkabuss:
Söndag hela veckan

En duvblå VW pickup 1973 års modell i Göteborgs varv

Folkapickup på tidsresa till 70-talets varvsindustri 

Peter Reichler med sin VW Transporter Dubbelhytt från 1970.

Volkswagen Transporter Pickup
Året runt transportören

Nyanländ Californiabuss i specialanläggningen

Folkabussen som fick en
så mycket bättre historia

Du kanske också gillar