Provkörning: California Ocean 6.1
En California på Nova Scotia, tack!
Den internationella provkörningen tar sin början i Halifax och tillsammans med journalister från hela världen har vi bjudits in för att prova California 6.1 – med flera övernattningar och en ordentlig roadtrip längs Kanadas östkust.
Text: Richard Sjösten Foto: Volkswagen, Oskar Bouveng, Richard Sjösten
TAKPARKERING VID HALIFAX flygplats är fullpackad. Fullsize-pickuper trängs med små hybrider och större familjesedaner och suvar. Bilfloran här i Kanada liknar väldigt mycket den i grannlandet USA. Lite längre bort står dock något som inte liknar något annat i närheten. En Volkswagen.
– Nice car, säger parkeringsvakten till sin kollega när de passerar förbi.
Den nya fronten sticker ut formmässigt. Likt Multivan och Transporter som vi testkörde redan i förra numret av Transportmagasinet har Folkabuss-familjen med uppdateringen 6.1 fått en skarp look. Fronten, med nya strålkastare och den numera större grillen, ger modellserien ett sobert utseende. Det större luftintaget i fronten är faktiskt inte någon designgimmick som man skulle kunna tro, utan något som krävdes för att få motorerna ytterligare något snålare. På framflygen läser vi California.
"Den redan kompetenta Californian har blivit än mer komplett."
DEN UPPDATERADE CAMPINGBUSSEN erbjuds som tidigare i tre olika utrustningsnivåer Beach, Coast och Ocean, där Ocean är den mest påkostade. Det är också en sådan vi fått låna för vår testresa. Coast har till skillnad mot Ocean ett tak som fälls upp för hand och en något enklare utrustningsnivå, men samma planlösning. Beach däremot är lite annorlunda men låt oss återkomma till instegsmodellen i California-familjen lite senare, den har nämligen fått några riktigt spännande nyheter.
Den uppdaterade Californian erbjuds i en rad nya olika färgkombinationer med den nya gröna “Bay Leaf Green Metallic” som den mest i ögonfallande och lekfulla. Vår testbil är lackerad i en elegant kombination av två toner med bronsmetallic undertill och vitt över midjan (Copper Bronze Metallic/Candy White). En färgkombo som gjord för en resa i ett landskap färgat i höstens gyllene färger. Vilket är väldigt passande då världens till ytan näst största land är insvept i just detta.
HALVÖN NOVA SCOTIA är en sista östlig utpost i Atlanten och faktiskt så långt österut man kan nå längs asfalterade vägar i Kanada. De norra delarna upp mot Grönland är isolerade och nås endast med flyg eller båt. Halifax är regionens huvudort, och här handlar det mesta om havet, hamnen, båtar och fiske. Vilket inte är så svårt att förstå då man faktiskt aldrig är mer än knappt sex mil från kusten var man än befinner sig på Nova Scotia.
Blånäsorna (bluenosers), de kallas så invånarna, har en lång och stolt båtbyggartradition, något som man blir varse inte minst på The Maritime museum i Halifax, som passande nog är beläget längs hamnpromenaden. I Halifax ligger också Kanadas militära atlantflotta.
Den första blånosen vi träffar är dock inget större fan av havet. Taxichaffören Dimitri är grek och flyttade hit för 38 år sedan, och någon sjöman det är han inte. Men köra bil det kan han.
"Att få bilen i våg har blivit barnsligt enkelt."
VI TAR OSS ut från parkeringsgaraget och rullar norrut från Halifax med “Highwayman” (av Highwayman) skvalande ur högtalarna passande nog. Det första man slås av är den helt digitala förarmiljön där allting känns integrerat. Vare sig det handlar om navigation, förarassistans-system, fordonsinställningar eller underhållning. Trots det lyckas vi köra fel ut ur staden.
Det är nämligen så att det inbyggda navigationssystemet inte är till stor hjälp. California saluförs inte på den här sidan av Atlanten vilket betyder att de kartor som är installerade är europeiska, logiskt nog. Den tillfälligt monterade navigatorn kräver en viss tillvänjning visar det sig.
VÄL PÅ RÄTT väg kan vi notera att det nya styrsystemet med bland annat Lane Assist passar bra in på en bil som California. Långa dagar längs ratten gör att man når målet lite piggare, och säkrare. Systemet känner av vägkanten och mittlinjen med hjälp av de målade vägmarkeringarna och korrigerar diskret styrutslaget när föraren inte har 100 procent fokus på sin fordonsplacering.
NÄR VI NÅR kvällens campingspot, visar sig nästa lilla hjälpmedel på California 6.1 – nivådisplayen. Ni som campat vet hur svårt det kan vara att veta om fordonet står i våg. Inte nu längre. Med ett enkelt knapptryck på displayen ovanför backspegeln visar sig en grafisk bild över bilen och en skala med lutning i sidled och längsled. Med lite trixande når vi inte 0 grader på båda ledderna, men bra nära. Barnsligt enkelt. På den här displayen sköter man också enkelt kylskåp, värmare, belysning. Man kan också avläsa vattennivåer, batteristyrka och en hel del annat. Skillnaden mot tidigare är att systemet nu styrs med en tryckkänslig färgdisplay samt att en hel del funktioner är tillagda.
Den högt belägna campingspoten vi väljer ligger i en glänta i Blomidon Provincial Park, nära inloppet till havsviken Bay of Fundy. Utsikten mot havet är magnifik, och den sol som bryter genom molnen glittrar och gör att vattnet ser inbjudande ut för ett kvällsdopp. Men det är inte badläge direkt – av flera anledningar. Dels är temperaturen i vattnet bara runt 7 grader, och där gläntan tar slut ner mot havet är det brant stup på säkert 25-30 meter. Men det finns fler anledningar till att inte bada. Bay of Fundy är känd som den plats på jorden som har störst skillnad mellan ebb och flod. Skillnaden kan nå hela 16 meter, och när det är som mest fart rör sig vattnet med inte mindre än 8 knop – och stora strömvirvlar skapas.
TROTS EN KALL natt sover vi varmt och gott i bussen tack vare det fina luftvärmesystemet som drivs av bränslet i fordonets tank. Värmesystem styrs enkelt via den nya info- och styrdisplayen ovanför backspegeln. Vi vaknar av morgonljuset, men lustigt nog inte av att något solljus tränger in igenom gardinerna eller duken i taket. Nej, de håller tätt. Däremot tänds belysning försiktigt. Nyheten är att det enkelt går att ställa in en tid när man vill att “solen” ska gå upp, och då simuleras helt enkelt en soluppgång med bilens LED- innerbelysning. Genialiskt! Att slippa väckarklocka är perfekt för några dagar borta, och chansen att vakna på rätt sida torde bli större. Eller hur?
EFTER EN KOPP kaffe och lite morgongympa packar vi ihop bordet och fäller ner taket. Inredningen i uppdaterade California har förfinats till en ny nivå med drag av en välgjord båtinredning, och små men smarta detaljer har förbättrats eller lagts till. Sängen på övervåningen har fått ny “fjädring” för än bättre komfort, och på tvåsitssoffan bak går numera ryggstödet att justera till ett mer bekvämt “soffahäng”. Träinläggen på Ocean och Coast kan fås i ljus ek eller grafitgrått, och materialet i tyget på stolar och soffor erbjuds nu i ett mörkare tyg och blir därmed mindre känsligt för smuts. Även det bakre förvaringsskåpet har fått en översyn och stoltserar numera med smidiga skjutdörrar för att underlätta öppnings- och stängningsmomentet.
"Soluppgång kan simuleras med bilens innerbelysning."
VI LÄMNAR LÖNNSKOGARNA i Blomidon Provincial Park och letar oss söderut längs inlandskusten. Vägen blir smalare och krokigare när vi svänger av mot Halls Harbour. En liten fiskeby längs kusten av Bay of Fundy, och här i havet utanför den lilla hamnen finns en av världens bästa platser för hummerfiske. I hamnen ligger dock fiskebåtarna på botten – vilket minst sagt är en annorlunda syn, men innan floden blev ebb lyckades de uppenbarligen bärga en fin fångst av hummer, för dagens lunch är Lobster roll (Hummerröra i ett korvbröd). Godare snabbmat är svår att finna. Dagens lunch på Nova Scotia är alltid något med hummer ska tilläggas. Halvön är vida känd för sina humrar, och på senare år har hummerfisket blomstrat upp rejält, och det handlar inte längre om några småpengar. Vi pratar om en industri värd 750 miljoner dollar per år där huvudparten av Kanadas hummerfiske kretsar kring just runt Nova Scotia. “Blånosarna” är således lyckligt lottade och bortskämda med jämförelsevis billig finmat.
"Det mesta handlar om havet, hamnen, båtar och fiske."
"Det mesta handlar om havet, hamnen, båtar och fiske."
NÄR VI NÅR kvällens övernattningsplats vid lägerplatsen Mush-a-Mush Lake vräker regnet ner, och vår planerade kanotutflykt och brasa på stranden vid insjön går om intet. I stället letar vi oss in i den gamla lägerskolans samlingslokal efter mörkrets inbrott. Sittandes i en fåtölj framför eldstaden med regnet piskandes på plåttak saknas bara lite banjomusik för att stämningen från filmen “Den sista färden” ska bli hundraprocentig, även om vi är hundratals mil från Appalacherna där den utspelar sig. Kanoten som hänger i taket är pricken över i:et.
MORGONEN DÄRPÅ FINNER vi till vår överraskning en världspremiär parkerad utanför lägerskolans timrade hus – en California 6.1 Beach. California Beach är enkelt förklarat en California minus det fasta köket, garderober och kylen. Till skillnad mot California Ocean och Coast har man då behållit sjusits möjligheten (California Coast och Ocean är som mest femsitsiga). Den stora nyheten är att nu erbjuds California Beach 6.1 med ett gasolkök. Ingen större nyhet kan tyckas då Ocean och Coast har spis, kök, skåpluckor och lådor. Skillnaden här är att köket är ihopfällbart. Med ett enkelt handgrepp lyfts köket upp från sidoväggen bakom föraren när det ska användas. Lika enkelt fälls det ner igen. Nedfällt inkräktar det inte alls på innerutrymmet, vilket gör att modellen är lika rymlig för passagerare och packning som en Multivan eller Caravelle. California Beach är en perfekt kombination för den som vill ha max utrymme med möjlighet till bekväm övernattning för uppåt fyra personer.
DAG TRE PÅ vår resa runt Nova Scotia går längs den vackra och väderutsatta östkusten. En kust som fått se och uppleva flera fruktansvärda katastrofer (se info ruta). Det är svårt att tro när vi passar de små pittoreska byar som avlöser varandra längs den krokiga landsvägen intill havet. Vissa partier är faktiskt likt vår egen västkust norr om Göteborg.
Vinden och regnet piskar in från Atlanten, naturen och husen längs ut är ordentligt vindpinade. Trots det rör sig California klippstabilt mycket tack vare Cross wind assist systemet som nästan omärkbart balanserar bilen vid de häftiga vindbyarna. Vädret gör att vi knappt kliver ur bilen vid utsiktplatsen vid Peggys Point Lighthouse innan det är dags att köra de sista milen för återlämning av bilarna.
SAMMANFATTNINGSVIS HAR DE stora förändringarna med bilens styrsystem och assistanssystem, tillsammans med de små men viktiga förändringar och förfiningar, gjort den redan kompetenta California till en än mer komplett husbil. Och glöm inte bort att ta en titt California Beach, som verkligen är en kameleont med sitt sovtak, smidiga kök och sjusits.
Katastrofer – Nova Scotia
År 1998 hamnade Nova Scotia mitt i händelsernas centrum när en av världens mest dödliga flygkrascher ägde rum strax söder om halvön. Swissair 111 var på väg från New York till Genève när det kraschade i havet på grund av en brand i cockpit. Alla ombord omkommer. Men det är inte första gången Nova Scotia hamnar i stormens öga. Redan 1912 spelade Halifax en huvudroll vid räddningsaktionen av världens mest kända fartygskatastrof. Titanic förliste rakt öster om halvön, och Halifax var närmaste hamn.
Men det största katastrofen, som påverkat befolkningen mest, skedde fem år efter Titanic-katastrofen, 1917. Två fartyg kolliderade i hamnen i Halifax,
vilket kanske inte låter speciellt allvarligt. Problemet var att ett utav dem var fullastat med sprängmedel (bland annat TNT, bensen, pikrinsyra). Explosionen som uppstod är än idag den mest kraftfulla som skapats av människan borträknat kärnvapenexplosioner, med ett svampmoln som nådde 1,6 kilometers höjd. Mer än 2 000 personer miste livet och stora delar av staden Halifax ödelades.