Volkswagen T6.1
Ikonen uppdaterad
Med klassledande assistanssystem och en digital förarmiljö tar nya versionen av Folkabuss-ikonen ett stort kliv in i framtiden. Vi besöker världspremiären av T6-serien och kan inte annat än imponeras.
Ur Transportmagasinet 2 2019 | text: Richard Sjösten | foto: Volkswagen och Richard Sjösten
"Nya T6:an har en bred och självsäker uppsyn"
"Nya T6:an har en bred och självsäker uppsyn"
“VI VILL SÄTTA en ny standard i fordonssäkerhet, bekvämlighet och komfort”. Så inledde högste chefen Thomas Sedran pressvisningen av den nya modellen inför den samlade världspressen som hölls på Autostadt i Wolfsburg.
– Vi har tagit den väl utprovade T6-serien (Transporter/Caravelle/Multivan/California) och uppdaterat assistanssystemen, infotainmentsystemen och uppkopplingsmöjligheten till ett “state-of-the-art”, fortsatte Thomas och log nöjt.
Uppdateringen av T6 (sjätte generationens Folkabuss) kallas T6.1 för att poängtera att uppdateringen är bra mycket mer omfattande än vad som vanligtvis är brukligt vid en så kallad facelift. Det första man möts av när Multivan rullar in på scenen är en helt omarbetad front, där grillen tillsammans med exklusiva LED- huvudstrålkastare och en omformad stötfångare ger bilen en helt ny look. Designteamet har gett nya T6:an en “bred” och självsäker uppsyn.
Mest iögonfallande är den linje som fortsätter längs sidan på bilen från blinkers och bakåt. Till en början ser det ut som att det är själva blinkersglaset som följer bilens sida, men tittar man lite närmare är det en kromad list – med den aktuella modellens namn som emblem. Man behöver alltså inte fundera länge på vilken modell av den nya T6:an som rullar upp brevid vid trafikljuset; Transporter, Multivan, Caravelle eller California...
MEN DET ÄR först bakom de yttre kosmetiska förändringarna vi hittar de stora nyheterna. Styrningen till exempel. Det gamla hydrauliska styrningen har fått ge plats åt en elektromekanisk dito som till att börja med ger förutsättningar för en lägre bränsleförbrukning jämfört med en bil med hydraulisk styrning. En annan stor fördel är också att styrningen kan kopplas ihop med en hel rad olika förarassistanssystem.
Elversionen får en räckvidd på över 400 kilometer.
Lane Assist, Park Assist, Side Protect, Rear Traffic Alert och Trailer Assist är några exempel på vad som nu erbjuds i Transporter, Multivan, Caravelle och California. Lane Assist håller aktivt fordonet i sin fil genom att korrigera styrningen, medans Cross Wind Assist hjälper till att stabilisera fordonet vid kraftiga sidvindar, till exempel vid bropassager. Park Assist tar över ratten vid fickparkering, och Rear Traffic Alert varnar för skymda bilar som kommer från sidan när man backar ut från exempelvis en p-ficka, och bromsar själv om föraren inte agerar. Side Protect använder ultraljussensorer runt om bilen för att förhindra påkörning av föremål runt om bilen vid rangering.
BAKOM RATTEN FINNER vi också en hel del nytt. Instrumentbrädan, ratt, knappar och displayer har fått en total omarbetning. I Multivan finner vi en 10.25 tum stor instrumentdisplay (Active Info Display) som tillsammans med en 9,2 tum stor display för infotainment skapar en helt digital förarmiljö. Exempelvis kan navigationskartan visas mellan hastighetsmätare och varvräknare. Det nya infotainmentsystemet kallat MIB3 blir tillgängligt i alla varianter av T6 och innehåller en mängd olika uppkopplingsmöjligheter och tjänster, samt SIM-kortsintegration för internetradio och musikstreaming. MIB3-systemet är tillgängligt i två utföranden; Discover Media med 8 tums skärm samt Discover Pro med 9,2 tums skärm. Värt att veta är att ingenjörerna blev tvungna att bygga ett helt nytt elsystem i den uppdaterade T6:an för att kunna integrera alla dessa nya funktioner och säkerhetssystem.
Förutom de aktiva förarassistanssystemen och infotainmentssystemet finns andra trevliga tekniska nyheter. 220 volts uttaget vid förarplatsen till i Transporter till exempel. Det här gör det enkelt att ladda och använda utrustning som kräver 220 volt i bilen, bara att koppla i sladden i uttaget.
En hel rad med förarassistanssystem
SKÅPVERSIONEN AV TRANSPORTER är också begåvad med ett nytt låssystem beroende på hur last- och passagerarutrymmen används under arbetsdagen. Alternativ 1 betyder att lastutrymmet är låst, i ett så kallat “Brevbärarläge”. Alternativ 2 låser enbart passagerarutrymmet. Det här läget kallas “Verkstadsläge” och betyder att lastutrymmet är tillgängligt för användaren att hämta varor och/eller att använda fastmonterad utrustning i bilen, medans viktiga personliga värdesaker ligger i säkert förvar i den låsta kupén. Möjligheten att lasta upp till 280 centimeter respektive 330 centimeter långa objekt (kort respektive lång hjulbas) kommer säkert också att uppskattas. Lastutrymmet förlängs genom en genomlastningslucka som ger tillträde till utrymmet under passagerarsätet.
På motorsidan gäller Euro 6 klassade 2,0 TDI-versionerna med effekter på 90, 110, 150 och 199 hästkrafter, där 150 och 199 hästars versionerna kommer erbjudas med 4MOTION-fyrhjulsdrift och/eller med automatisk DSG-växellåda.
Tillsammans med samarbetspartnern ABT kommer en 112 hästars, helt eldriven version att erbjudas, med två olika batteripaket, det ena med kapacitet av 38,8 kWh och det andra med en kapacitet av 77,6 kWh. Det sistnämnda batteriet ger fordonet en räckvidd på mer än 400 kilometer (NEDC).
De nya uppdaterade T6-modellerna når Sverige i slutet av 2019.
Ultraljud håller koll på omgivningen.