Provkörd
Mer effekt i Amarok V6
V6-dieseln i Amarok har trimmats från 224 till 258 hästkrafter och vridmomentet har hoppat upp från 550 till 580 Newtonmeter. Det betyder silkeslen kraft som skjuter på hur mycket som helst redan från 1 400 varv per minut och när helst du behöver. Vi tar den på en första runda i Sverige och kan inte annat än imponeras.
Ur Transportmagasinet nummer 3-2018 | text: Johannes Collin | foto: Peter Gunnars
Redan den 224 hästars starka V6-motorn som introducerades i Amarok under sommaren 2016 var ett kraftpaket utan dess like. Den 3 liter stora och turboladdade dieselmaskinen skickade iväg den stora pickupen till hundra kilometer i timmen på så lite som 7,9 sekunder, och med toppfart på nästan 200 kilometer i timmen gjorde den inte ens bort sig i högerfilen på tyska autobahns frifartsträckor. Går vi tillbaka något i tiden var det här imponerande prestanda för en familjebil.
»Accelerationen mellan 50 till 70 går på nolltid.«
Här längs motorvägen på väg mot Norrtälje gör den nya starkare motorn inte mycket väsen av sig. Den hörs knappt, bara ett behagligt V6-vinande så här i makligt motorvägstempo. Automatlådan har parkerat på åttonde och högsta växeln och varvtalet är lågt. Vid motorväg- och landsvägskörning är det ingenting som skvallrar om den enorma effekten från motorn, utom möjligtvis att den här motorn låter än mer oansträngd. Det höjer komforten i redan bekväma Amarok.
Norr om Norrtälje stoppas trafiken upp av den smalare krokiga vägen. I ett långt allt mer stressat och irriterat semesterled föses vi upp i Roslagen. Gummisnoddseffekten är total när någon bromsar ned till tio under hastighetsbegränsningen vid en fartkamera för att sedan öka till tio över. Automatlådan växlar mjukt mellan de översta växlarna och den starka motorn behöver knappt anstränga sig.
Det finns ingen större anledning att börja köra om i pärlbandet men när husvagnsekipaget längst fram i vår lilla kö väljer att ligga kvar i 50 trots att det blivit 70 blir jag ändå lite sugen. Ingen annan tar mod till sig för ingen annan ser över och förbi det höga ekipaget.
Jag väntar ett ögonblick så att jag är säker på att inte någon annan ska ta chansen sedan trycker jag ned gaspedalen. Den mjuka växellådan blir med ens blixtsnabb och växlar ned fyra växlar och sedan bär det iväg. Kraften är oväntad och rejäl. I farter över 50 kilometer i timmen nöjer sig inte motorn med 258 hästkrafter utan bjuder på 272 hästkrafter, åtminstone i tio sekunder. Och tio sekunder räcker långt när det handlar om att köra om några bilar och ett husvagnsekipage. Trots att bilen väger nästan 2,4 ton går accelerationen från 50 till 70 på nolltid.
Tre ögonblick senare har jag passerat kön, växellådan har växlat upp till åttonde växeln igen och motorn lagt sig till ro.
»Det viskas om runt 600 Newtonmeter.«
Trots olastat flak under vår provkörning hanterade Amaroken den delvis skadade grusvägen med imponerade lugn och komfort.
Max vridmoment är 580 Newtonmeter och finns mellan 1 400 och 3 000 varv per minut, och max effekt finns mellan 3 250 och 4 000 varv per minut. Vridmoment och hästkrafter överlappar varandra väl och ger ett fantastiskt sug i bilen genom hela registret.
När jag kommer ikapp nästa kö igen väljer jag att svänga av och ta en av alla kurviga småvägar som slingrar sig genom Roslagen i stället.
Från att ha varit en bekväm och snabb milslukare blir Amarok V6 spänstig och sportig. Växellådan växlar rappare och oftare och den starka motorn får hela bilen att kännas lätt. En körglad pickis? Ja, med så mycket vridmoment och 272 hästkrafter i powerboostläget (som jag utnyttjar flitigt) kan det inte bli annat.
Den tidigare toppmodellen på 224 hästkrafter hade ett vridmoment på massiva 550 Newtonmeter. I nya motorn har vi alltså 30 Newtonmeter, och lite till (det viskas om runt 600 Newtonmeter!), att använda när temperatur och fart tillåter powerboosten att skjuta upp effekten till max. Det här är något som är mycket välkommet med ett tungt kopplat släp bakom Amaroken, eller för att göra snabba och säkra omkörningar med ett maxlastat flak. Ett massivt vridmoment kan man aldrig ha för mycket av, det är ett som är säkert.
Vår provtur avslutas längs grusvägar, och vi håller ett högt tempo där vägen och omgivningarna tillåter det. Trots potthål och vågformade “rappelvägar” sköter sig vår olastade Amarok mycket väl, och chassit är hela tiden i kontroll av föraren via den fina kommunikativa styrningen.
Vill du ha kul på jobbet eller fritiden? Med den uppdaterade V6:an i Volkswagen Amarok blir det svårt att inte le bakom ratten.