Hantverkarna som blir ett med sin transportbil
Tjäna mer och må bättre med specialinredd transportbil
Med specialinredning i din transportbil underlättas din vardag. Säkert, ergonomiskt rätt och ekonomiskt smart.
– En normal hantverkare får cirka 20 minuter mer debiterbar tid per dag, säger Christer Abrahamsson på System Edström.
Till mindre transportbilar är det vanligt att man köper något av de färdigdesignade paketen som erbjuds, som är designade för just den aktuella bilmodellen, ofta via VW-handlarens ”hamnsystem”. Sedan lägger de flesta en egen touch med hjälp av alla de tillbehör som finns.
De större bilarna är däremot ofta helt specialdesignade från grunden.
– Här handlar det ofta om speciella önskemål om måttanpassningar för större specialmaskiner, kompressorer och elverk, säger Christer Abrahamson på System Edström, som sedan 1958 har tillverkat och sålt inredningar till servicebilar.
Han konstaterar att intresset för individuella anpassningar är fortsatt högt på transportbilsmarknaden.
– Hela vårt system påminner lite om Lego, och går att kombinera i det närmaste oändligt antal olika kombinationer. Förutom grundstenar som hyllor och lådor finns det ett stort antal tillbehör och varianter. Vad som inte går att ändra är själva bilens innerdimensioner. Det gäller att tänka till innan du köper så att du får en bil som rymmer allt du vill.
En funktionell inredning är, enligt Christer Abrahamson, en inredning som hjälper och underlättar förarens vardag. Man måste själv tänka igenom hur man använder bilen. Ibland fungerar ett standardpaket utmärkt, ibland behöver en duktig påbyggare rita upp den efter vilka behov som föraren har.
– Förvaring är nog det första man tänker på, men även ergonomi kan spara massor på kroppen och öka effektiviteten. Det ska finnas möjlighet att nå sina viktigaste prylar på ett lätt sätt, kanske en lastsläde att dra ut för att kunna göra tyngre lyft med rak rygg. Små spännanordningar håller lösa grejer på plats så att man inte hittar dem längst in i bilen.
Det finns statistik som indikerar att bilägarens arbete faktiskt effektiviseras med funktionell inredning i bilen.
– Någon har räknat på att en normal hantverkare får cirka 20 minuter mer debiterbar tid per dag genom en inredning i bilen. Detta är nog ganska nära verkligheten om tänker på att den extra vändan till bygghandeln för man vet vad man har i bilen. Sedan adderar man den tid man slipper leta i bilen. I sammanhanget får man inte heller glömma att hantverkaren i sig själv håller längre med alla ergonomiska fördelar från en genomtänkt bilinredning, avslutar Christer Abrahamson.
En firmabil som inte ser ut som alla andrasFredrik Neuman
Fredrik Neuman, hur trivs du i din transportbil?
– Jättebra. Jag tycker att det är den bästa ”jobbarbilen”. Den har bra komfort, bra motor och det finns massor med tillbehör att välja emellan. Det gillar jag med tanke på att det är en hobby att ha en firmabil som inte ser ut som alla andras.
Vad innehåller den?
– Allt som behövs för att jag ska kunna åka bekvämt både på korta och långa sträckor. Den har bland annat AC, navigator och automatlåda. Inredningen är anpassad för att jag ska få plats med maskiner, verktyg, sortimentlådor och material. Jag gillar ordning och reda.
Vilka verktyg kan du inte klara dig utan?
– Jag klarar mig inte utan skruvdragaren, skruvmejslar och kabelsaxen.
Kan du ge exempel på en särskild utmaning du ställs inför i din yrkesvardag?
– Mitt jobb går ut att på att lösa någons mörker. För att arbetsveckan ska bli så effektiv som möjligt är planering A och O. Att vara hos kund enligt avtalad tid är viktigt.
Som barn, vad drömde du om att arbeta senare i livet?
– Jag minns att jag antingen ville bli lastbilschaufför eller brandman när jag blev vuxen.
Lever du ut den drömmen idag?
– På sätt och vis. Jag kör ju åtminstone en transportbil som är stajlad lite åt lastbilshållet.
Man får inte glömma kaffetermosenNiklas Bygdemark
Niklas Bygdemark, hur trivs du i din transportbil?
– Väldigt bra. Det är bra komfort och jag uppskattar ACC, farthållaren och fyrhjulsdriften.
Vad innehåller den?
– Bilen innehåller Loyds dubbelgolv, ett par verktyg och batterimaskiner.
Vilka verktyg kan du inte klara dig utan?
– Tumstocken är väldigt viktig i mitt yrke, så också falstången. Men man får inte heller glömma kaffetermosen – livsviktig!
Kan du ge exempel på en särskild utmaning du ställs inför i din yrkesvardag?
– På morgonen vet jag aldrig vad för slags problem jag ställs inför under dagen. Sedan gäller det att lösa problemen på snabbast, billigast och bästa sätt.
Som barn, vad drömde du om att arbeta senare i livet?
– Att köra tungbärgare eller långtradare på långa utrikesresor, och till exempel dra ner till Alperna.
Lever du ut den drömmen idag?
– Tyvärr. I dag arbetar jag mest på höga höjder och i bullriga miljöer; byggen där det är många yrkesgrupper blandade och man absolut inte får tappa ner något.
Gissa mitt yrke!
Det är inte ovanligt att hantverkare ”blir ett” med sin transportbil. Här är Christoffer, Fredrik och Niklas som fixat till sina bilar rejält. Men, kan du lista ut deras yrken baserat på bilder och intervjusvaren? Facit hittar du i slutet av artikeln.
Text: Henrik Lenngren Foto: Daniel Stigefelt
Gillar att pimpa min bilCristoffer Ronqvist
Cristoffer Ronqvist, hur trivs du i din transportbil?
– Jag trivs jättebra i min Transporter, och skulle inte vilja byta ut den mot något annat. Jag tillbringar allt från någon timme till fem-sex timmar om dagen i den. Jag behandlar min bil som en förlängning av mig själv i både arbetet och hemma på gården. Jag gillar att pimpa den både på insidan och utsidan.
Vad innehåller den?
– Den innehåller allt vad en transportbil ska innehålla, och lite till: ACC, bra servo och en stor tydlig instrumentpanel. Inredningen är specialanpassad för mina ändamål med många hyllor, lådor och helt underbara sortimentboxar.
Vilka verktyg kan du inte klara dig utan?
– Polygripen och skiftnyckeln. Men jag har också mycket nytta av skruvdragaren och tigersågen.
Kan du ge exempel på en särskild utmaning du ställs inför i din yrkesvardag?
– Jag är ofta på språng och inte hos samma kund i mer än ett par timmar. Det gäller att vara hos kunden i tid. Mycket handlar alltså om planering och punktlighet.
Som barn, vad drömde du om att arbeta senare i livet?
– Det kommer jag faktiskt inte ihåg. Förmodligen ville jag utbilda mig och bli snickare.
Lever du ut den drömmen idag?
– Någon snickare blev jag inte, men jag kan utan att tveka säga att jag har det bättre nu än vad jag hade kunna drömma om när jag var yngre.
FACIT
Cristoffer: Rörmokare på Ronqvist Rör AB
Niklas: Plåtslagare på Norrmalms Plåtslageri AB
Fredrik: Elektriker på Stockholm El & Ljusdesign