Så mycket lägre blir nya skatten på husbilar
Regeringen slopar den förhöjda fordonsskatten på husbilar som är nyare än tre år. Ändringen träder troligtvis i kraft 1 februari 2025 och innebär en rejäl skattelättnad. För Volkswagen Grand California kan sänkningen bli upp mot 23 000 kronor årligen.
Bonus-malus, fordonsskattesystemet som infördes 2018, innebar en förhöjd skatt för flertalet bilmodeller under deras tre första år. Det här drabbade i synnerhet husbilarna som fick samma bonus-malus-villkor som vanliga personbilar – vilket resulterade i kritik från husbilsbranschen som ansåg att svenskarnas ”rullande semesterhem” drabbades oförtjänt hårt eftersom dessa fordon körs betydligt färre mil per år än vanliga bilar. Dessutom har husbilarna ett helt annat syfte och användningsområde och många bedömer att husbilen är en relativt miljövänlig form av semestrande, jämfört med exempelvis flyget.
Systemet med bonus-malus har aldrig fungerat för husbilar då det är omöjligt att kunna få någon bonus.Per Nilssonordförande i Husvagns- och Husbilsbranschen
Nu har regeringen och Sverigedemokraterna i sin höstbudget valt att ta bort den förhöjda fordonsskatten på husbilar (den så kallade malus-skatten) under de tre första åren och därmed sänks kostnaden med tiotusentals kronor för den som köper en ny husbil. Den nya, lägre skatten möts av positiva reaktioner från branschen.
– Systemet med bonus-malus har aldrig fungerat för husbilar då det är omöjligt att kunna få någon bonus. Husbilar byggs på chassin från lätta transportbilar och de elektriska alternativ som finns lämpar sig inte att bygga husbilar på då dessa är gjorda för transporter i stadskärnor med kort körsträcka mellan laddningar, säger Per Nilsson, ordförande i Husvagns- och Husbilsbranschen, som även lyfter fram att det kommer att gynna campingplatser, besöksnäring och glesbygdsturism.
Det finns kritiker till skattelättnaderna, bland annat Drivkraft Sverige, Gröna Mobilister och 2030-sekretariatet, som menar att det nu faktiskt finns eldrivna husbilar. Där kan bland annat laddhybriden Volkswagen California Ocean nämnas, med en årlig skatt på endast 360 kronor.
Den sänkta skatten kommer att kosta 90 miljoner kronor per år, från och med 2025. Snittsänkningen som nämns är 6 000 kronor per år* för husbilsägaren, vilket är baserat på en uträknad snittskatt på cirka 20 500 samt att bilen är påställd en tredjedel av året. Skattelättnaden för en husbil som är påställd hela året blir betydligt större.
För exempelvis en Grand California kan skattesänkningen bli upp mot 23 000 kronor per år – från omkring 31 000 kronor till drygt 8 000 kronor. För en California med dieselmotor, som i dag har en skatt de tre första åren på nästan 16 000 kronor kan den nya skatten landa på 4 600 kronor. En sänkning med cirka 11 000 kronor per år.
* Källa: Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund
Räkneexempel
**Vägtrafikskatten är individuellt uträknad per fordon och varierar med utrustning och vikt. Siffrorna baseras på fordon som är påställd (i trafik) hela kalenderår. Slutligt besked om skattelättnaden för husbilar förväntas att spikas i samband med riksdagens budgetbeslut i december 2024. Grand California säljs med en N1-motor under 2024, vilket ger en möjlighet att betala en lägre schablonskatt än den här angivna skatten för 2024 (ett ”kryphål” som förväntas att försvinna under 2025).