e-Caddy stärker modellprogrammet
Nu är det dags för storsäljaren Caddy att elektrifieras. Nykomlingen heter ABT e-Caddy och batteripaket på 37,3 kWh ryms under golvet.
Ur Transportmagasinet nr 1-2020
2024: Både Caddy och Caddy Cargo finns nu som laddhybrid.
Efter e-Crafter och ABT e-Transporter följer nu ABT e-Caddy. Volkswagens tredje helt eldrivna transportbil som är 2020 års stora eldrivna transportbilsnyhet. Nu finns även e-Caddy Maxi Trendline, en stor personbil som passar familjen.
Med CCS-snabbladdare laddas batterierna till 80 procents kapacitet på ungefär motsvarande en lunchrast, 50 minuter. Batteripaketet kan också laddas genom vanligt 230V-uttag. Då tar det ungefär fem timmar att nå full effekt. Batterikapaciteten är 37,3 kWh och elmotorn ger 83 kW och 200 Nm i vridmoment. Någon momentförlust är så klart inte att tala om. Räckvidden är vid fulladdat batteri cirka 123 kilometer (WLTP) och bilen har en toppfart på 120 km/h.
Litiumjonbatterierna ligger samlade under ett plant golv, vilket ger både låg tyngdpunkt och en fortsatt god lastyta. Godsytan i ABT e-Caddy har 4,2 kubikmeter utrymmeskapacitet.
Parallellt med produktlanseringen fortsätter Volkswagen sitt arbete med att bygga ut infrastrukturen för snabbladdningsstationer i form av e-Charge. I oktober 2019 fanns 110 000 sådana laddpunkter runtom i Europa.
Volkswagen arbetar initialt med att etablera e-Charge i Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Sverige. Som kund får du access till laddstationerna genom ett e-laddningskort eller Volkswagens egen e-Charge-app.
De första två åren kommer e-Charge att ingå vid köp av en ny eldriven transportbil från Volkswagen.