Amarok: Livräddare på språng
Säsongen slutar aldrig för en livräddare. Den tyska livräddningsföreningen DLRG i norra Tyskland är alltid i tjänst. Året om, dygnet runt. Ett av de områden de täcker innefattar en av Tysklands mest kända sandstränder, den i närheten av staden Sankt Peter-Ording vid Nordsjökusten. Deras helt nya och specialutrustade Amarok V6 är ett välkommet tillskott i organisationens tuffa vardag.
Du hittar inte en bil med denna specifikation någon annanstans!Nils StauchTeknisk driftschef i St. Peter-Ordingavdelningen i den tyska livräddningsföreningen (DLRG)
En sevärdhet för semesterfirare. DLRG’s Amarok V6 Comfortline
– Du kommer inte hitta en bil med denna specifikation någon annanstans, säger Nils Stauch, teknisk driftschef i det tyska livsförbundet och strålar av stolthet. Och vem kan säga att han har fel? Den specialutrustade Amarok V6 Comfortline är verkligen i en egen klass.
Sedan slutet av sommaren 2017, lagom till starten av den stora kitesurfingtävlingen Multivan Kitesurf Masters, har Amaroken patrullerat området runt St. Peter-Ording. Dess närvaro har inte undgått vare sig semesterfirare eller lokalbefolkningen längs den 12 kilometer långa stranden.
– Folk ser på oss helt annorlunda nu med den här typen av state-of-the-art-maskin, säger Nils Stauch. Vårt livräddningsteam i Amaroken har fått fantastisk feedback.
– Människor känner sig säkrare, tillägger han.
Pålitlig och konsekvent
DLRG är världens största frivilliga livräddarorganisation. Dess uppdrag är att skydda alla människor som uppehåller sig i eller omkring vattnet. Storleken på området, som dessutom ingår i Världsarvslistan, har sina egna utmaningar. För förutom att skydda simmare måste livräddarna också vara redo året runt för att hjälpa alla kitesurfare och vindsurfare och strandvandrare längs stranden. Nils Stauchs DLRG-team med 25 volontärer är berett på det dygnet runt, sju dagar i veckan.
– Vi behöver specifik utrustning som är säker, pålitlig och hållbar för dessa uppgifter, fortsätter gruppledaren Nils Stauch. En Amarok V6 har de egenskaper vi söker.
Storyn om livräddarorganisationens kärlek till Volkswagen Amarok går tillbaks till 2014, då moderbolaget Volkswagen Nutzfahrzeuge sponsrade organisationen med deras första Amarok. En succé!
Sedan dess har DLRG drivit olika projekt med målet att samla in pengar för att köpa sig ytterligare fordon. Förutom två insamlingskonserter med den tyska arméns storband, bidrog flera andra specialinitiativ, bland annat en “buggy-taxi” på stranden och tårtförsäljning till att samla in pengar. I december 2016 var kassan fylld och DLRG kunde då beställa sin egen Amarok.
– Många var spända och nyfikna på hur det nya fordonet skulle se ut, minns Nils. Efter att ha fått all teknisk utrustning monterad av företaget ALUCA, levererades bilen äntligen i mitten av sommarsäsongen till livräddarna. Vilken appearance!
– Färgsättningen på dekoren passar oss perfekt, kommenterar Nils Stauch.
»All Terrain-däck betyder att bilen tar sig fram mycket bra på stranden men fortfarande är säker och bekväm på vägen.«
Med plats för all nödvändig livräddningsutrustning
En Amarok V6 Comfortline används som grund för DLRGs livräddningsfordon. Listan på extrautrustning är lång: förutom digitala radioapparater från TETRA med handsfree-system, finns det också en snorkel för högre luftintag till motorn samt en förstärkt hjulupphängning från tyska företaget Seikel. Under kåpan bak ryms två stora lådor med mer utrustning. I den ena finns en EKG-maskin med defibrillator, en elektrisk sugpump och ytterligare radioutrustning för användning vid båtoperationer. I den andra finner man tre olika räddningspåsar: en för blodcirkulation, en för syre och en med ett speciellt traumapaket. En räddningsbår för traumapatienter lagras ovanför lådorna. I utrymmet bak ryms också sex olika lådor som innehåller olika räddningsmaterial. Lådorna kan användas för flytvästar, båtsäkerhetshjälmar, återvinningsmaterial, verktyg, stora LED-ficklampor, reflexvästar och förvaring av våta föremål efter båtburna insatser.
Kåpan över lastutrymmet bak kommer från tillverkaren Road Ranger och kan öppnas från alla tre sidor. Ännu mer imponerande; räddningsteamet kan öppna separata delar av taket på kåpan individuellt via fjärrkontrollen. Detta gör det möjligt för dem att få tillgång till utrustningen lättare och väsentligt mycket snabbare.
– Den här ergonomiska funktionen betyder att livräddarna inte behöver klättra upp på flaket för att komma åt delar av utrustningen, berättar Nils. Taket på Amaroken pryds dessutom av en blå ljusramp med LED-teknik från företaget Hänsch och en extra siren med kompressorfläktar. Arbetsljus framåt och på båda sidor samt gula bakre blinkers är direkt integrerade i den blå ljusrampen.
– Vi måste se till att vi är synliga med tanke på den tunga semestertrafiken i området och att vi alltid ska synas av trafikanterna. Varje minut räknas i en nödsituation, speciellt för livräddning i vattnet på kvällen och på vintern när temperaturerna sjunker, säger Nils. På bilen sitter terrängdäck från BF Goodrich:
– Det betyder att den tar sig fram bra på stranden men fortfarande är bekväm och säker på vägen, fortsätter han.
»Vi känner att vi kan uppnå ännu mer när vi använder det här fordonet.«
»Vi känner att vi kan uppnå ännu mer när vi använder det här fordonet.«
Utmärkt även i kritiska situationer
Men det är inte allt. Fram, under registreringsskylten, sitter en vinsch med en dragkraft på 5,9 ton monterad. Den kraftfulla vinschen med en 30 meter lång nylonlina är monterad på en konsol från Nordlicht Systeme. Två heavy-duty bogseringsringar sitter också monterade i fronten.
– När släpvagnen med den tunga livräddningsbåten hänger på dragkroken känns det bra att ha en kraftfull V6:a under huven, säger Nils.
Genom mjuk sand och lerhål skapade av tidvattnet krävs kraft vid kritiska situationer. Det krävs reserver av styrka.
– Vi känner att vi kan uppnå ännu mer när vi använder det här fordonet, fortsätter han.
En tävling mot tiden
Livräddarna i DLRG hade nyligen en incident där två strandvandrare hade gått vilse på vägen tillbaka från en av fyrarna längs stranden.
– De gick åt fel håll, och tidvattnet hade redan nått till deras midjor när vi fick larmet. Tiden var knapp.
– Med hjälp av Amaroken kunde vi snabbt sjösätta en av våra vattenskotrar, och livräddarna kunde rädda båda personerna och föra dem till torra land. Det är de här ögonblicken som gör det så givande att vara en frivillig livräddare, säger Nils.
– När våra egna kommer hem säkert, när vi har gjort vårt bästa och hjälpt människor. 365 dagar om året.