Di Gasell – 25 år av att lyfta företagande och svensk ekonomi
Behovet av att hylla och lyfta fram företag som stärker svenskt näringsliv och skapar nya jobb är större än någonsin. Därför är det särskilt passande att Di Gasell, Sveriges mest prestigefyllda entreprenörstävling, nu firar 25 år av mästerskap i tillväxt.
Sedan år 2000 har Dagens industri utsett de snabbast växande företagen i tävlingen Di Gasell. Vinnare koras i vart och ett av Sveriges 21 län, vid fyra prisutdelningar från Malmö i söder till Umeå i norr. Att bli ett av Gasellföretagen innebär att leva upp till högt ställda krav och kriterier, och att verkligen träffa rätt med både strategi som affärsidé.
– Di Gasell skapades under en period då det inte var lika attraktivt som nu att vara entreprenör. Det ville vi ändra genom att uppmuntra och hylla svenskt företagande och jobbskapande. I dag vet vi hur viktiga Gasellerna är för landets välstånd, så det syftet kvarstår, berättar Lovisa Ternby, redaktör för Di Gasell på Dagens industri.
Runt millennieskiftet då Di Gasell drog i gång hade it-bubblan börjat knaka i fogarna, för att så småningom spricka.
– Vi ville skapa något positivt och hitta ett tillfälle att fira, oavsett om det var bra eller dåliga tider. I början var det en större andel av de tävlande som sysslade med handel, som olika hårdvarubolag. I dag är det fler digitala bolag. Vi ser också många bemanningsföretag och ofta många byggföretag, men i år är de färre än på länge. På så vis är tävlingen är en bra konjunkturmätare, förklarar Lovisa.
Det är fantastiskt och inspirerande att träffa alla drivna eldsjälar som brinner för sin affärsidé.Maria JohnssonMarknadschef
Volkswagen Transportbilar
Sedan starten år 2000 har Gasellföretagen tillsammans stått för över 300 000 nya jobb, mer än en tredjedel av alla nya jobb som skapats i det privata näringslivet under samma period. Så Gasellföretagen står för en stor del av tillväxten i landet, trots att de bara utgör en bråkdel av Sveriges företag.
I dag är Gaselltävlingen en rikstäckande turné med tusentals tävlande, där prisutdelningarna kompletteras med intervjuer med entreprenörer och näringslivsprofiler. Kulmen är Gasellgalan, en storslagen bankettmiddag i Stockholms stadshus där Årets Supergasell utses. Årets hederspriser delas också ut, utsedda av Gaselljuryn där flera partnerföretag ingår. Maria Johnsson, Volkswagen Transportbilars chef för Marknadsföring och PR, är en av jurymedlemmarna som utser årets vinnare:
– Det är fantastiskt och inspirerande att träffa alla drivna eldsjälar som brinner för sin affärsidé. Att vara entreprenör i ett företag med kraftig tillväxt kräver sin man eller kvinna. Man måste ha ett starkt driv och vara orädd.
Vi ser tävlingen som en hyllning till svenskt företagande och som en chans att stötta entreprenörer i alla branscher.Maria JohnssonMarknadschef
Volkswagen Transportbilar
Volkswagen har varit partnerföretag i flera år, och stöttar de tävlande Gasellföretagen på flera sätt utöver själva tävlingen.
– Nästan alla företag har ju ett transportbehov, det kan ju handla om allt från personbilar till lätta lastbilar, och då kan vi skräddarsy deras bilinnehav åt dem. Dessutom blir man ju mer attraktiv som arbetsgivare om det finns bra lösningar för tjänstebilar/leasingbilar på plats, särskilt om bilen också är en arbetsplats. Vi kan lösa hela den biten, så får Gasellerna fokusera på sin kärnverksamhet, säger Maria och fortsätter:
– Vi ser tävlingen som en hyllning till svenskt företagande och som en chans att stötta entreprenörer i alla branscher. Titta på Klarna – dagens vinnare kan bli lika stora!