Modeller från VW Transportbilar står uppställda på en grusplan.
Reportage

Här byggs ett bättre Sverige – företaget som visar vägen framåt med bilar från Volkswagen

Frentab är Värmdö-företaget som säger sig skapa “livskvalitet och stolthet genom ett hållbart samhällsbyggande”. En vision som ställer höga krav på alla delar av organisationen. Från ledning och strategi till de tunga maskiner och transportbilar som kör medarbetare och verktyg mellan uppdragen. 

Vi har träffat Frentab för att prata om deras arbete, hållbarhetens olika aspekter och varför valet fallit på att bygga en vagnpark med bilar från Volkswagen.

Solen stiger långsamt i horisonten när vi kör längs de slingrande vägarna in på Värmdö. Den stora ön som på många sätt är bryggan mellan Stockholms puls och skärgårdens rofyllda natur. Vi är på väg till Frentab. Och här börjar arbetsdagen tidigt. 

Frentab är ett företag inom samhällsbyggnadssektorn med fokus på mark- och anläggningsarbeten med fem olika affärsområden – Entreprenad, Uthyrning, Fastighetsutveckling, Återvinning och Maskin. Varje alla affärsområden är en viktig del i det erbjudande och den resa som de är på. Vi välkomnas av John Fransson, VD och son till företagets grundare. Han berättar att han varit här sedan barnsben.

“Min pappa grundade Frentab 1984 och jag tror att jag var 11 år när jag sommarjobbade här första gången.” säger han med ett leende och tillägger att han på den tiden inte fick sitta i de stora och häftiga maskinerna. Men det var trots det lite av ett drömjobb just för att det var i den här miljön. 

John Fransson, sittandes i en ID. Buzz Cargo, är VD för Frentab
John Fransson, VD på Frentab
Frentab fyller grus i hål inför sprängning
Två arbetare hos Frentab inspekterar en ritningar

John tar med oss ut till Evlinge. Här ser Frentab till att Värmdöborna får tillgång till kommunalt vatten och avlopp. Vi slås ganska snabbt av hur synkroniserat de jobbar, alla med sin tydliga roll. Som i ett slutet ekosystem får de arbetet att gå framåt effektivt. Någon borrar hål i berget och förbereder för sprängning. Någon annan fyller grus över sprängladdningen som precis stoppats ner i de förberedda hålen. Sedan kommer grävmaskinen som ska lyfta över tunga sprängmattor som begränsar dammet i närmiljön och minskar risken för att ens ett litet gruskorn ska flyga iväg. Som på beställning anländer en stor lastbil för att plocka upp stenkrossen som är restprodukten från en sådan här sprängning. Härifrån körs den direkt till Frentab Återvinning. Ett stort stenbrott som öppnar upp sig mitt i skogen. 

Sen arbetar vi också precis på den här platsen för att göra så liten påverkan på naturen och närmiljön som möjligt.
Anna Janackovic
vice-VD på Frentab Återvinning

Anna Janackovic, vice-VD på Frentab Återvinning står redo och tar emot oss när vi kör in genom de stora grindarna.

“Hit kommer alltså mängder av restmaterial från både våra egna projekt och andras bygg, väg och markprojekt. Det som händer är kortfattat att vi sorterar materialet, vi krossar till mindre sten där det behövs och skickar sedan ut det igen till våra egna byggprojekt eller säljer vidare till andra aktörer ute i samhället.” säger Anna och pekar mot en stor maskin som sväljer stora stenbumlingar i ena änden och skickar ut mindre stenar i den andra. “Ibland ställer vi dessa maskiner på rad så att den mindre stenen åker direkt in i nästa som krossar den till ännu mindre, och så vidare, tills vi har den storleken vi är ute efter.”

Först testas all massa så att det inte är förorenat material som behandlas och återanvänds i samhället. En av många delar i deras arbete för att bidra till ett mer hållbart samhälle.

“Sen arbetar vi också precis på den här platsen för att göra så liten påverkan på naturen och närmiljön som möjligt. Exempelvis besår vi marken på de skyddsvallar vi bygger för att minska ljudföroreningar till naturreservaten här intill, vilket i sin tur skapar en miljö där bin trivs. För att inte nämna alla bihotell vi skapar från stockar som placeras ut.”

Frentab använder många olika fordon och maskiner
Vi har många olika behov och behöver ha många olika fordonsmodeller. Därför är Volkswagen ett val som gör det hela så enkelt.
John Fransson
VD på Frentab

Ett företag med så många olika ben har förstås väldigt många olika behov. Varje arbetsredskap är noga utvalt för att vara arbetsmiljömässigt säkert och ekonomiskt, men också för att säga något om företaget, den kvalitet de vill representera och den bild de vill visa utåt mot samhälle och slutkund. För att möta dessa behov har Frentab byggt en vagnpark med nästan uteslutande person- och transportbilar från Volkswagen.

“Vi har många olika behov och behöver ha många olika fordonsmodeller. Därför är Volkswagen ett val som gör det hela så enkelt. Vi kan få både Crafter och Multivan från samma tillverkare.” säger John.

VW ID. Buzz Cargo på en byggarbetsplats

Men det handlar också om vad man som företag står för menar John. “Precis som vi jobbar Volkswagen med hållbarhet på riktigt. Elektrifiering är en självklarhet och det handlar ofta om att tänka om från grunden. Med ID. Buzz Cargo förändras transportbilssektorn, till exempel. Därför är det ett varumärke vi kan stå för att vi använder.

“Hos oss på Frentab så kommer vi förstås att utvärdera eldrift inför varje framtida investering vi gör i vår fordonsflotta” säger John och fortsätter: "Men hållbarhet handlar om så mycket mer än bara elektrifiering. Det handlar om hur vi värnar om vår närmiljö, de ekonomiska och sociala bitarna. Våra medarbetare är vår största tillgång och för oss är det inte bara tomma ord.

Man går med låda mellan två modeller från VW transportbilar

Se filmen från mötet med Frentab här

Remaining time, --:--
Om modellen

ID. Buzz Cargo

Om modellen

ID. Buzz Cargo

Två st ID. Buzz Cargo el skåpbil uppställda

Vad förväntar du dig av en modern transportbil? Kanske eldrift, rejäl lastvolym och tillräcklig räckvidd. Precis det som nya ID. Buzz Cargo erbjuder. Och lite till.

Detta kanske också intresserar dig...

Personal från Nordelektro uppställda framför sin nya VW ID. Buzz Cargo elskåpbil på en grusparkering

Därför beställer Nordelektro 40 stycken ID. Buzz

VW Crafter levererar räddad frukt till Rscued

Rscued: Hjälparbetet som bär frukt

Liv Najjar på PostNord

Så bidrar Volkswagen till PostNords klimatmål

Detta kanske också intresserar dig...