ID Buzz Cargo elskåpbil med fyrhjulsdrift

Volkswagen 4MOTION fyrhjulsdrift

Ta dig fram överallt
med Volkswagen 4MOTION

Innovativa funktioner som säkerställer perfekt väggrepp, optimal vägkänsla och återkoppling från styrningen även vid svåra körförhållanden. Med tillvalet 4MOTION fyrhjulsdrift får du jämn fördelning av dragkraften mellan alla hjulen.

ID. Buzz Cargo 4MOTION

Fyrhjulsdriven elskåpbil

ID. Buzz Cargo 4MOTION

Fyrhjulsdriven elskåpbil

ID buzz Cargo fyrhjulsdriven elskåpbil

Om maximal framkomlighet och prestanda står på önskelistan så finns det nu en fyrhjulsdriven ID. Buzz Cargo att beställa.

Motoreffekt: 250 kW / 340 hk
Räckvidd: ca 42 mil (WLTP, blandad)
Dragvikt: upp till 1 800 kg
En silver och röd VW ID Buzz GTX fyrhjulsdriven elbil kör på en väg

Beställ nu
ID. Buzz GTX

Nu välkomnar vi ID. Buzz GTX till familjen! Denna fyrhjulsdrivna elbil är den starkaste serietillverkade folkabussen hittills, under dess snart 75-åriga historia. Hela 250 kW / 340 hk och med en helt ny hård- och mjukvara, bl.a. ny röststyrning med chat GPT-integration.

Volkswagen Amarok pickup med 4MOTION fyrhjulsdrift

Varför fyrhjulsdrift?

4MOTION gör det svåra enkelt.

Att dra upp ett tungt båtsläp på en hal ramp, att köra om över en bred mittsträng med snöslask, att dra ett hästsläp över en lerig parkeringsplats, att ta sig fram till en avsides belägen arbetsplats – eller till den egna fritidsstugan – genom ett flera decimeter tjockt snötäcke, att starta i och köra uppför en hal backe, bara att ta sig fram på vanliga vägar när snösvängen inte hunnit med efter ett rejält snöfall – ja, det mesta som är svårt eller omöjligt med tvåhjulsdrift går som en dans med 4MOTION fyrhjulsdrift.

Det mesta som är svårt eller omöjligt med tvåhjulsdrift går som en dans med 4MOTION fyrhjulsdrift.
Illustration VW Crafter med 4MOTION fyrhjulsdrift

Hur fungerar fyrhjulsdrift?

Fördela kraften till hjulen som behöver det mest.

Generellt sett så är själva hjärtat i en fyrhjulsdrift den så kallade mittdifferentialen. Den finns placerad mellan fram- och bakaxlarna och dennes uppgift är att fördela drivkraften mellan axlarna. Om axlarna har olika rotationshastighet, som till exempel om en av dem slirar på ett isigt eller grusigt underlag, så fördelas drivkraften i motsvarande grad, och ger alltså hjulen med bäst fäste mer kraft.

För Amarok så erbjuds en mekanisk fyrhjulsdrift. Det innebär att bilen alltid drivs på fram- och bakaxel men att kraften fördelas efter behov (vanligtvis 40-60).

ID. Buzz Cargo 4MOTION är utrustad med två elektriska motorer. Den elektriska drivmotorn fram aktiveras efter behov på bråkdelar av en sekund. De båda drivmotorerna bildar tillsammans en elektrisk fyrhjulsdrift (4MOTION) med en total systemeffekt på 250 kW (340 hk). Synkronmotorn på bakaxeln ger en effekt på 210 kW (286 hk) och ett maximalt vridmoment på 560 Nm. Den främre drivmotorn är en asynkronmotor (ASM) med en maximal effekt på 80 kW (109 hk) och ett maximalt vridmoment på 134 Nm.

För övriga modeller så erbjuds fyrhjulsdrift med svensk Haldex-koppling, som automatiskt aktiveras när något hjul tappar fästet.

Volkswagen Iltis, döpt efter mårddjuret med samma namn.

Volkswagen Iltis: Överlevaren
Fyrhjulsdriftens födelse

Vi åker till Danmark och återupplever fyrhjulsdriftens födelse. Utvecklad för militären – men det var först när en tysk-svensk förare segrade i det legendariska ökenrallyt Paris-Dakar 1980 som världen fick upp ögonen för den lilla armébilen Iltis.

Vanliga frågor och svar om fyrhjulsdrivna bilar

Volkswagen Transportbilars modeller

Bygg din helt unika
Volkswagen Transportbil

Förarplatsen i en VW ID. Buzz

Bästa sättet att lära känna våra bilar är att provköra själv

Nya Multivan ehybrid

Biltester och recensioner
Vad tycker andra om Volkswagen Transportbilar?